• Anonym

Sjukvårdspersonal - är det inte bra att säga till om man är svårtstucken???

Jag är under utredning just nu och det blir en hel del blodprov. Jag är väldigt svår att ta prov på med djupt liggande kärl som lätt rullar och spricker. När man väl hittar ett kärl rinner det långsamt och sparsamt så röret knappt blir fullt.
    Jag är inte överviktig och flera i min släkt har det här problemet så det kanske är ärftligt, vem vet.

Jag är inte spruträdd utan lugn och samlad när jag ska ta prov. Jag är ju rätt van vid att det blir så här.
    Narkosköterskor, erfarna sjuksköterskor och medicinska analytiker (tror jag det heter) går bet när det är dags. Rekordet ligger väl på fem-sex stick vid ett tillfälle av olika sköterskor. Ibland får de ta på händerna men t.o.m. där spricker kärlen lätt.

För att bespara mig själv fysiskt obehag och sköterskan tid så brukar jag upplysa om att jag är knepig och be dem använda rem och butterfly från början. Många svarar då att de minsann kan det här och att jag ska slappna av. Jag är kolugn och försöker förklara att det inte beror på personalen utan på mina kärl men nej!

Idag var jag på VC och bad sköterskan om remmen och fjärilsnål men hon sa att det behöver HON inte alls. Det är ju JAG som behöver det. Jag var artig och trevlig men hon var så jäkla överlägsen och nästan fnös åt mig. Hon sa att hon hade sett ett bra kärl när jag satt där och pratade.
    Hon vägrade använda remmen och körde på. Vad händer? Kärlet brister och hon börjar gräva med nålen. Det gick ju inte förstås så då var det dags för stick nummer 2. Jag bad henne om remmen igen på ett trevligt sätt. Hon suckade och tog på den lite löst. Mycket långsamt lyckades hon knappt fylla några rör, grävde med nålen (aj!) och tjatade på mig att slappna av med sur min. Jag var lugn som en filbunke och beklagade mig inte men hon blev irriterad på MIG.

Vissa sköterskor tycker att det är jättebra att jag säger till och frågar t.o.m. om jag vet något bra kärl själv. Då brukar det gå mycket bättre. Varför kan inte alla vara så? Det är ju för att underlätta som jag säger till, inget annat.
    Jag tycker att det är oproffsigt att blanda in någon sorts yrkesprestige på bekostnad av patientens välbefinnande.
    Är det inte bra generellt att säga till som jag gör på ett trevligt sätt? Jag ifrågasätter inte alls personalens kompetens jag bara vet hur det brukar bli p.g.a. min kärl.  

• Svar på tråden Sjukvårdspersonal - är det inte bra att säga till om man är svårtstucken???
  • Teskedsmamman

Och jag är tvärtom otroligt lättstucken om man tar på rätt ställe... så jag brukar peka var de ska sticka för att få ett bra kärl.

Brukar få svaret "jaja, vi får se vad vi hittar" och så känner de och vips så sticker de just där jag pekade, och jag brukar kontra "tja, hade du lyssnat hade det här inte tagit 5 min att leta reda på"...

Men jag håller med dig, dina kärl och du vet bäst!

3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Lindreas

Om du vet om att du är svårstucken så borde ju sjukvårdspersonalen ta det på allvar, särskilt om du är lugn och sansad liksom...

• Anonym

Jag håller med man känner sina kärl bäst själv! Så stick och brinn alla envisa syrrorDemon Syrror som gräver i venerna eller är allmänt otrevliga får inte sticka mig inte heller de som verkar obegåvade.

• whitestar

Jag känner igen det där tyvärr,har samma problem och när man försöker berätta att man är svårstucken och att man kanske ska hämta diabetessköterskan el. nån annan som är bra så blir dom skitsura!När jag var inlagd för havandeskapsförgiftning och svullnade upp en del var det bara narkospersonal som klarade av att ta prover på mig. Dom sa till mig att jag skulle begära en från narkosen när det var dags för prover men varje gång en ny sköterska skulle ta prover så skulle dom prompt prova sticka!Till slut var dom ju tvungna hämta en från Narkosen*suck*Tur att jag inte är spruträdd,jag heller!

• Anonym (ssk-stud)

som nästan färdig sjuksköterska vet jag att det är väääldigt många som hävdar att dom är svårstuckna trots att dom inte är det utan troligen råkat ut för nåt som fått dom att tro det. men säger en patient att han/hon är svårstucken brukar jag lyssna på det och fråga om dom har nåt ställe de själva vet brukar funka. brukar även använda blodtrycksmanschett som ger bättre stas samt använda butterfly , inte bara för att det är tunnare nål utan även för att man direkt ser om man är inne i kärlet (kommer blodretur i slangen) så slipper man gräva.
    typiskt gamla rävar som jobbat för länge och slutat lyssna på patienten, även såna som sällan använder handskar etc.
    kom till mig nästa gång så lovar jag att sticka dig var du vill och med butterfly Cool

• belnea721

hej jag jobbar inom sjukvården så jo absolut tycker jag det e det bästa att man säger till , för då får vi en chans att titta extra och ta det extra varsamt{#emotions_dlg.flower}

• dunderk

Ja visst är det irriterande.
    Mig kan man nästan bara hitta kärl på strax ovanför armhålan. Men inte f-n är det någon som lyssnar på mig när jag säger det.
    Nej först ska de sticka sönder armvecken sen händerna och har jag otur så ska de sticka mig på fötterna oxå.

En gång inför en operation skulle de "fylla" 16 rör med blod på provtagningen, det tog 1 1/2 timme och FYRA sköterskor innan den femte lyssnade på mig och det tog tio minuter för henne att fixa det. De fyra första var bara aroganta och spydiga mot mig för att inte säga riktigt otrevliga.

Såg ut som någon j-vla nåldyna efteråt...

• SC11

Jag tycker att det är väldigt tråkigt hur vissa kollegor beteér sig.
    Själv tycker jag att det är jättebra att man säger till, om man verkligen ÄR svårstucken.
    Många patienter säger att dom är svårstuckna (för att en person misslyckats med proverna någon gång)
    man får press på sig och blir lite extra nervös då. Men såklart lite glad när man lyckas direkt.

Man ska alltid sätta patienten i första rum.

Whitestar: Det är inte ovanligt att man vill "prova" först. Innan man ringer narkos.
    Många syrror är minst lika duktiga som narkos, dock inte alla. Oftast de som jobbat i 20-30 år.
    Att ringa narkos är tidskrävande, och dom själva har väldigt mycket att göra och det kostar 350 kr varje gång man ringer efter narkos. DÄRFÖR provar man själv först. Det brukar även narkos vilja, att man ska testa själv...

Jag förstår att det kan verka konstigt utifrån, men det mesta handlar om tidspress, och ja säkerligen prestige.
    Vilket är synd.
    Om jag ser en svårstucken patient så ber jag alltid om hjälp och jag sticker aldrig mer än 3 gånger.
    Och även om man har fina kärl kan det gå fel. Räcker att man har en dålig dag så lyckas man inte.
    Händer alla ibland, ny personal som gammal.

Jag själv säger alltid till, när jag är patient.

• Anonym

Ja, man får vara jäkligt glad att man inte är spruträdd. Det var ju verkligen inte vad du behövde då, Whitestar. Idiotiskt!

Det här problemet handlar bara om prestige. Jag har faktiskt varit med om att sköterskor har blivit gråtfärdiga. En sköterska stack mig tre gånger i armarna, hämtade narkosköterskan som gjorde ett nytt försök. Narkosköterskan pratade hela tiden om hur erfaren hon var, hon hade jobbat i tjugo år och klarat av de allra svåraste fallen och det betvivlade jag inte alls men det sket sig ändå. När hon stack mig i handen och kärlet brast så blodet rann blev hon tårögd men det var ju inte hennes fel!
    Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra "Jag har aldrig varit med om något liknande!". Kul att vara speciell iaf.

Ibland slutar det med att jag tröstar sköterskan som blir helt uppstressad. Jag förstår att det är jobbigt och det är ju just därför jag säger till, lugnt och sansat, innan.

• Zygo

Jag är narkossköterska och ser jag att patienten är svårstucken så brukar jag fråga om han/hon är det och om vederbörande i så fall har något bra tips på var det brukar gå bra att sticka och så går jag på det.

Jag går ofta på stickhjälp (avdelningar som ringer efter en) och då kräver jag att de försökt själva minst två ggr, plus lagt på värme någonstans i armvecken eller där de tror sig finnas en ven. Visserligen är det aldrig så, så fort man kommer dit är det ingen som hunnit med eller brytt sig om att lägga på värme. Då är det på med blodtrycksmanschetten och sätta sig och titta. Det man ska ägna mest tid åt är att leta efter ett bra ställe. Sedan får det andra gå fort och att gräva runt efter kärl, det gör enbart sadister!!!

Det är ren och skär idioti att hålla någon slags prestige med att "det här kan jag, jag har jobbat i 20 år, blablabla". Skitsnack. Man kan ha stuckit folk i 20 år och gjort det jävligt dåligt!

Så JAG uppskattar om patienten säger hur det brukar vara, det vet denne bättre än jag.

Svar på tråden Sjukvårdspersonal - är det inte bra att säga till om man är svårtstucken???