• LillaMandarin

Är det värt att lägga 600:- extra för att få VR?

Jag skall gå över till systmekamera för att förhoppningsvis få bättre bilder.
    Jag väger mellan 3 kameror tror jag.

Det som är är väl att canon utan VR finns som sommarerbjudande på de flesta ställena nu så den ligger ca 600:- billigare än VR.
    På affären sa de att det enda som skiljde de två canon åt är att VR har bildstabilisator. Men jag kan tro att de är värt att lägga lite extra pengar på att få det. Har jag rätt??
    Är det någon som har något att säga om dessa kameror, både positivt och negativa åsikter tas gärna emot.

Nikon D3000+18-55II
    Nikon D3000+18-55VR
    Canon EOS 1000D Kit EF-S 18-55

• Svar på tråden Är det värt att lägga 600:- extra för att få VR?
  • Stegge

Visst är det värt de 600 kr det kostar att få VR, eller IS som den heter hos Canon.
    Det underlättar vid dåliga ljusförhållanden och du får skarpare bilder med den. Jag hade inte tvekat att lägga till 600 kr. Dessutom så är Canons 18-55 med IS ett mycket fint och skarpt objektiv, vad än folk säger om det. Jag hade t o m kunnat plåta bröllop med det om det hade varit aktuellt. Har använt det under ett halvårs tid och gillade det skarpt! 

Angående kamerorna så är de båda bra kameror som gör sitt jobb och lite till. Du lär inte bli besviken vilken du än väljer.

Lycka till!

• skorpionen80

Men bildstabiliseringen sitter i objektivet, så välj kamera efter vilken kamera du vill ha, och objektiv efter vad och hur du ska fotografera. Och bildstabiliseringen är värd pergarna!

• LillaMandarin

Okej...så egentligen hade jag kunnat köpa en Nikon D3000+18-55II som finns som sommarerbjudande och sen köpa till ett objektiv som jag ändå tänkt köpa senare? Om bildstabiliseringen ändå ligger i objektivet menar jag...

• skorpionen80
    LillaMandarin skrev 2010-07-05 16:31:02 följande:

Okej...så egentligen hade jag kunnat köpa en Nikon D3000+18-55II som finns som sommarerbjudande och sen köpa till ett objektiv som jag ändå tänkt köpa senare? Om bildstabiliseringen ändå ligger i objektivet menar jag...

Precis! Om du vill ha objektivet som följer med (18-55). Annars bör det vara billigare att bara köpa kamerahuset och köpa objektivet du vill ha seperat.
  • LillaMandarin

Så här ser priset ut ungefär.:

Nikon D3000, enbart kamerahus 3800:-
    Nikon D3000+18-55II - 3900:-
    Nikon D3000+18-55VR 4500:-

Så det lönar sig ju inte att köpa enbart kamerhuset i detta fall. Men kanske att man skall ta den med VR ändå, det skiljer sig 600:- och då får jag ändå ett VR objektiv. Det jag tänkt köpa kostar 2000:- (Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G) och jag har inte råd att köpa det nu direkt ändå. Så då kanske detta VR objektiv duger tillräckligt bra för mig som är helt nybörjare till att börja med??

• Stegge

Visst lönar det sig att köpa hus + objektiv som ett paket!

Jag vet inte vad du gillar att plåta men frågan är om du inte kommer ha större nytta och glädje av ett 18-55 än ett 35mm.
    Även om det är ett fint objektiv så har du i 18-55:an allt från vidvinkel till ett kort tele.

• Dinosaurie

Sitter också precis och klurar på valet mellan dessa kameror och just nu lutar det åt Nikon D3000 med 18-55 AF-S och VR objektiv (eller hur man nu skriver).

Läste att den skulle ha ett överlägset "hjälp/guide"-program för att underlätta och lära..

• LillaMandarin

Stegge, jag var inne på din hemsida, fina bilder=)
    Du kan ju detta mkt bättre än mig och du säger ju att både canon och nikon är bra kameror. Jag tror verkligen jag kommer bli nöjd. Det jag främst kommer att plåta är ju min barn och remål så det är ju bara för min egen skull. Så så kanke detta 18-55Vr som följer med räcker gott och väl.

Jag har nästan bestämt mig för Nikon D3000 18-55VR och kommer säkert åka ner till netonnet i veckan. Ligger dock 7 mil härifrån och vi har både elgiganten, onoff, siba och inet här i stan. Men på netonnet så har de 2 års garanti jmf med 1 år på de andra ställena plus att du får med ett startkit.Ett minneskort har jag ju redan men skadar ju aldrig att ha dubbelt upp , men man får en liten väska till och då kan jag ha den så länge tills jag köper en rejälare. Så de känns som jag får lite mer för pengarna därnere plus garantin som jag är ute efter.

• Stegge

Tack, LillaMandarin!   Skrattande

Visst kommer du att bli nöjd med vilken av kamerorna du än köper.
    Sedan är trettifemman är jättefin optik men jag tror du kommer bli mer nöjd med en 18-55. Barnen har ju en förmåga att röra på sig ganska mycket och då är det fint med zoom så du kan få till de fina bilderna.
    Även på semestern är en zoom bättre än en fast 35:a.

Sedan kommer du att märka vad du behöver mer i objektivväg när du haft kameran ett tag. Om du märker att du jämt svär över att du inte kommer nära blommorna eller behöver mer tele så vet du vad du ska köpa nästa gång!  Flört

Sedan låter det toppen att du får med ett startkit hos netonnet. Mer minne och garanti är aldrig fel!

Lycka till med plåtandet!

Svar på tråden Är det värt att lägga 600:- extra för att få VR?