• Lady Gogo

Yrken inom "Genus"?

Är väldigt intresserad av genus och att kämpa mot de stereotypa könsrollerna.
    Finns det några särskillda yrken som jobbar något med detta?

Det enda jag kan komma på, på rak arm och som jag faktiskt tänkt satsa på är förskollärare.
    Då kan man ju alltid väva in "antikönsrolls-tänket" i praktiken.
    Men bara av ren nyfikenhet - vad finns det mer för yrken som gäller detta?

/Lady Gogo

i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Svar på tråden Yrken inom "Genus"?
  • nollåtta

Genusvetare kanske?

Vet att södertörn har en magisterutbildning "praktiskt jämställdhetsarbete" eller något liknande.

• Lady Gogo

*buffar*

• Lady Gogo

Det låter spännande, ska läsa om det! Tack för tipset.

• Semper Idem

En annan metod är ju att föregå med gott exempel och utjämna inom någon snedfördelad industri som tex sophämtare, de tjänar ganska bra också har jag hört.

• Lady Gogo

Verkar inte gå att jobba som genusvetare? Utan det verkar mer vara något man kan läsa på som en "tillvalskurs" typ.

• ThePointOfItAll
    Lady Gogo skrev 2010-07-03 23:38:42 följande:
    Verkar inte gå att jobba som genusvetare? Utan det verkar mer vara något man kan läsa på som en "tillvalskurs" typ.
    Min morbrors fru är genusvetare och försörjer sig på det, forskning m.m. Har skrivit avhandlingar och böcker i ämnet.
  • jaghopparhögt
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-03 23:46:37 följande:
    Min morbrors fru är genusvetare och försörjer sig på det, forskning m.m. Har skrivit avhandlingar och böcker i ämnet.
    *Avundsjuk*
    Jag vill också komma på ett sätt att lura till mig pengar för liten ansträngning :( Kanske ska starta någon sekt.
  • Semper Idem
    jaghopparhögt skrev 2010-07-03 23:56:12 följande:
    *Avundsjuk*
    Jag vill också komma på ett sätt att lura till mig pengar för liten ansträngning :( Kanske ska starta någon sekt.
    Ja eller hitta på en egen kvasivetenskap och plita ihop ett par avhandlingar. Det är nog inte en så liten ansträngning dock men du kan nog känna dig viktig

*också avis*
  • LyckligtSlut

Om du är kvinna kanske du kan satsa på en stereotyp manlig tjänst, som byggjobbare eller svetsare och därigenom påverka? Med tanke på att de flesta som föreläser om genus på universitet är kvinnor (var sist jag kollade iaf) så är inte det direkt banbrytande, man säkert intressant.

PMS året runt :(
  • jaghopparhögt
    Semper Idem skrev 2010-07-04 00:55:23 följande:
    Ja eller hitta på en egen kvasivetenskap och plita ihop ett par avhandlingar. Det är nog inte en så liten ansträngning dock men du kan nog känna dig viktig

*också avis*
    Men fatta vad mycket man måste fjäska på institutionen för det.
Svar på tråden Yrken inom "Genus"?