• 2tomtaro4troll

ni som skickat in bilder på ärr till försäkringsbolag- hjälp mig!

Har försökt ta bilder på dotterns ärr men tycker det är supersvårt, sitter dessutom på handflatan så finns ju så mycket linjer överallt.
    har några bilder som ligger här: http://www.familjeliv.se/hem/2tomtaro4troll/galleri.php?cur_album=Starka bilder

Ska skicka in en närbild och en taget på lite avstånd, vilka bilder tycker ni blev bäst, eller skulle ni istället gå till fotografen?

är ju som sagt svårt att få med att det är ganska tjockt ärret (och VÄLDIGT stelt)

och ni som har fått ersättning, vad kan hon tänkas få i ersättning?
    olycksfallsförsäkring på trygg hansa.

ska även kontrollera känselbortfall m.m men det hör ju inte till det ovanstående =)

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 21:14
    ni måste trycka på "starka bilder"
  • Svar på tråden ni som skickat in bilder på ärr till försäkringsbolag- hjälp mig!
  • M C

Vilka bilder?
    Hittade bara på skadan.

Jag skickade in en extrem närbild, en på lite avstånd och en på själva skadan. Skrev även en liten text där jag förklarade hur ärret satt och vilket intryck det gav.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • 2tomtaro4troll
    M C skrev 2010-07-02 21:13:11 följande:
    Vilka bilder?
    Hittade bara på skadan.

Jag skickade in en extrem närbild, en på lite avstånd och en på själva skadan. Skrev även en liten text där jag förklarade hur ärret satt och vilket intryck det gav.
    du får trycka på starkabilder efter att du tryckt på länken =)
  • M C

Okej.
    Du måste ta om bilderna.
    De med blixt funkar inte alls, ta inte i motljus så det blir skuggor.
    Håll upp handen mot en vit yta, typ väggen, sen ta många bilder utan blixt.

Man ser bara ärret på en av bilderna utan blixt, men jag ser att det bara är hälften som syns.
    Passa på när hon sover! Rikta en lampa mot handen, lägg ett lakan under. Tuta och kör.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • 2tomtaro4troll
    M C skrev 2010-07-02 21:22:22 följande:
    Okej.
    Du måste ta om bilderna.
    De med blixt funkar inte alls, ta inte i motljus så det blir skuggor.
    Håll upp handen mot en vit yta, typ väggen, sen ta många bilder utan blixt.

Man ser bara ärret på en av bilderna utan blixt, men jag ser att det bara är hälften som syns.
    Passa på när hon sover! Rikta en lampa mot handen, lägg ett lakan under. Tuta och kör.
    ok, visst var det bild nr 6 som du kunde se ärret ok? ska gå in och försöka ta några bilder nu när hon sover- för hon var inte så samarbetsvillig när jag försökte ta förut hehe, och tack för tipset med lampan o utan blixt etc!!

vill ju helst få en bild som gör ärret "rättvisa"...
  • M C

Jag tog inte såååå många på min grabb, jag hade redan exprimenterat på gubben innan.Drömmer
    Dagsljus funkar om det är indirekt.
    Men blixten går bort.
    De måste stå stilla och bakgrunden ska vara ljus.
    Det är mina tips.

Lycka till!

• 2tomtaro4troll

nu har jag tagit några nya bilder, hittade ingen bra lampa så ska prova imorn igen, men visst blev bilderna bättre?

Vet inte riktigt hur jag ska ta bilderna bara :/ iom att vänstra sidan har ju blivit "påverkad" från strax nedanför fingrarna och ner till handled.
    det bästa mn kan göra är ju att se på bilden på brännskadan och sedan kolla på bilderna jag tagit nu för att kunna se lite lättare vad jag menar, för man kan egentligen dra ett streck från drygt mitten på handflatan och se skillnaden mellan höger och vänster.

Hur ska jag beskriva det hela när jag skickar in kommentar till bilderna?

går inte att visa med bild hurpass tjockt ärret är på sina ställen...

• M C

Ja, det blev mycket bättre.
    11 och 13 var bra.
    Om du filmar handen med kameran och trycker på ärret, då kanske det syns hur det rör sig?

Men du har TH eller hur?
    Där kan man vänta ända upp till 4 år efter tror jag det var, du kanske ska vänta tills handen är mer vuxen och mindre barn? Då borde det nog synas bättre.
    Ring och fråga hur du ska göra.

• 2tomtaro4troll
    M C skrev 2010-07-02 23:37:30 följande:

Ja, det blev mycket bättre.
    11 och 13 var bra.
    Om du filmar handen med kameran och trycker på ärret, då kanske det syns hur det rör sig?

Men du har TH eller hur?
    Där kan man vänta ända upp till 4 år efter tror jag det var, du kanske ska vänta tills handen är mer vuxen och mindre barn? Då borde det nog synas bättre.
    Ring och fråga hur du ska göra.

stod i brevet jag fick att om jag inte skickar in bilder inom en månad så avskrivs ärendet och hon betraktas som helt fri från ärr/problem.

Men jag ska nog ringa och kolla med dom ändå, att dom kanske kan göra en bedömmning nu, men att ärendet fortfarande är öppet ett par år till i väntan på om ärret skulle bli värre.
  • M C
    2tomtaro4troll skrev 2010-07-03 11:05:49 följande:
    stod i brevet jag fick att om jag inte skickar in bilder inom en månad så avskrivs ärendet och hon betraktas som helt fri från ärr/problem.

Men jag ska nog ringa och kolla med dom ändå, att dom kanske kan göra en bedömmning nu, men att ärendet fortfarande är öppet ett par år till i väntan på om ärret skulle bli värre.
    Herergud, skicka in för tusan. Men skriv dit allt du kan komma på när det gäller ev rörelsebegränsning och känselbortfall.
    Utelämna ingenting. Man kan inte vara för noga när det gäller sånt här. Skriv dit dina värsta mardrömmar om hur det kan drabba henne i framtiden.
  • Lena 81

När vi skulle skicka in för ärr i ansiktet tog vi först själva men sen tämkte vi att vi går till en fotograf istället. Det är jag mycket nöjd med. De kan vinkla ljus och skuggor så att ärren framträder på ett helt annat sätt.

Angående en månad på dig, så ring till försäkringsbolaget och säg att det tar lite tid att komma till en fotograf. Det gjorde jag och då sa de, att de inväntade bilderna även om det skulle ta mer än en månad eftersom att vi hade hört av er.

Hör även med försäkringsbolaget om de ersätter fotografkostnader. Trygg Hansa som vi har ersätter för fotografkostnader upp till 100 kr. Om erat bolag inte skulle ersätta skulle jag jag ändå gå till fotograf eftersom att ersättningen från försäkringsbolaget blir större "desto värre" ärren ser ut.

• M C

Min killes smala vita ärr sitter på huden mellan näsan och läppen, ser ut som ett gomspaltsärr. Det gjorde att det bedömdes som allvarligt så trots att det är så litet gör placeringen det till handikappande.
    Jag skrev mycket noga ut i brevet att det såg ut som ett sånt eftersom folk kommer döma honom pga det. Gomspalt kan ju vara så allvarligt att det påverkar hjärnan.
    Förstår du hur jag tänker?

Handen är ju viktig för känseln, det blir tex lättare att bränna sig och sånt om man inte har känsel där. Eller att få in vassa rostiga föremål när man ska tex resa sig upp för man känner inte att man är spetsad.
    osv osv.

• 2tomtaro4troll

jag tror att jag ska göra som så att jag skickar in 4 av dom bilderna jag tagit, och väntar sedan på vad den preliminära ersättningen kommer att bli, och blir jag inte nöjd så finns ju möjlighet att inkomma med nya bilder som är tagna utav fotograf.

det området som är värst drabbat (drygt 3x3cm) har hon ingen känsel/kratigt försämrad känsel har vi upptäckt. Hon fick nämligen en stor sticka i handen som hon inte reagerade på ens när vi grävde ut den med nål.

men vad ska man anse kan vara en "skälig" ersättning för ärr-känselbortfall?
    dottern är i dagsläget 16 mån.

• 2tomtaro4troll

kan man skriva såhär när man skickar in bilderna:

Detta är en väldigt svår skada att få ordentligt på bild.

Man måste först titta på bilden på hur själva skadan såg ut när den var en dryg vecka gammal, för att kunna se att hela vänster sida av handflatan blivit påverkad.

Förutom att huden dragit ihop sig och blivit skrynklig med flertalet fördjupningar, så finns det specifikt ett område på drygt 3x3 cm där det är ett kraftigt förtjockat ärr som både är upphöjt och väldigt stelt, och som vid temperaturskiftningar får en annan färg än övriga handen.

denna skada har ju även gjort så att dom djupare linjerna i handflatan har försvunnit på vissa ställen,och flyttat sig på andra.

Dessutom verkar hon inte ha någon/kraftigt försämrad känsel på området 3x3cm vilket kan medföra att hon på så vis kan skada sig ytterligare utan att vara medveten om det.

• M C

Ja, det är bra. Berätta om stickan med.

Utförligt och gnälligt, det är melodin. Det är ju för sveda och värk och då ska det vara skitgnälligt.
    Summan har jag ingen aning om. Över tio lök blir det säkert, det fick mini iallafall.

• 2tomtaro4troll
    M C skrev 2010-07-03 12:29:57 följande:
    Ja, det är bra. Berätta om stickan med.Utförligt och gnälligt, det är melodin. Det är ju för sveda och värk och då ska det vara skitgnälligt.Summan har jag ingen aning om. Över tio lök blir det säkert, det fick mini iallafall.

har skickat in allt nu,skrev även med det där om stickan osv. Men efter lite funderingar så undrar jg följande:
  • 2tomtaro4troll
    2tomtaro4troll skrev 2010-07-03 18:31:59 följande:
    har skickat in allt nu,skrev även med det där om stickan osv. Men efter lite funderingar så undrar jg följande:
    cp dator skickade in innan jag skrev färdigt :D

undar följande: Eftersom hon nu har känslbortfall på en såpas känslig del av kroppen som används i det dagliga livet och arbetet, borde inte det räknas in i själva handikapp systemet dom har?
    tex att det bedömms som 1% handikapp eller dyl?
Svar på tråden ni som skickat in bilder på ärr till försäkringsbolag- hjälp mig!