• Lilaa

Uppblåst gasig mage. Vad göra?

Jag har en mage som är uppblåst och ofta gasig. Det ser ut som att jag är gravid och inga kläder sitter bra, Inte så kul. Har ni tips hur jag får en bättre och mindre mage? Det jag tänkte är att dra ner på ris, pasta och potatis och äta bulgur istället. Sen ska jag själklart sluta med sötsaker och chips sen tänlte jag äta knäckebräd stället för bröd. Låter det bra eller dåligt? Tips?

• Svar på tråden Uppblåst gasig mage. Vad göra?
  • JanaLiiN

Det beror vä på varför din mage är uppsvälld. Äter man mycket fibrer kan man få uppsvälld mage, då är antagligen knäckebröd (grovt bröd) ingen höjdare. Grova grönsaker kan ge mycket gaser. Kanske är du stressad? Eller är du överkänslig mot något? Har dock aldrig hört talas om att tex vit ris skulle ge speciellt mycket gaser. 

• Yumba

Jag har samma sympton som du och fått veta att jag är gluten.
    Ring vårdcentralen och be dem kolla.
    de tar blodprov först och visar de något så får du göra gastroskopi.

• Boom

Hej. Jag blir oxå otroligt spänd i magen, blir det av socker (allt vitt- pasta osv). Sedan är det andra faktorer med som stress. Men socker är en stor bov hos mig. Sedan då jag blir otroligt uppblåst och får ont, hjälper ett varmt bad eller varmvatten flaska på magen då det är akut.
    Det sägs att kanel ska hjälpa, har ej prövat.
    Likaså Miniform, det kan jag ta med på resor.

Svar på tråden Uppblåst gasig mage. Vad göra?