• Anonym (?)

Funkar det att räkna kalorier?

Fungerar det att gå ner i vikt genom att enbart räkna kalorier, dvs oavsett vad man stoppar i sig sålänge man inte går över det beräknade kaloriintaget???

Jag har hållit på med detta i två veckor snart och jag tycker inte det händer någonting alls, har inte överskridit kalorierna en enda gång.

Metoder som gi eller lchf eller liknande är ingenting för mig då jag har vissa svårigheter med mat och det blir för komplicerat att få till nåt jag gillar med dessa metoder. Därför skulle det vara superbra om det hjälper att endast räkna kalorier. Jag använder matdagboken som hjälpmedel.

• Svar på tråden Funkar det att räkna kalorier?
  • xBellax

Jag har precis börjat en andra gång. Men för några år sedan använde jag mig av viktklubben på afdtonbladet och räknade kalorier och då tappade jag ungefär 40kg så för mig fungerade de...lycka till

• Linda1976

Nej, kcal är inte kcal är inte kcal...

Läs på om LCHF så förstår du. Låt bli kolhydrater, så bränner kroppen fett istället för att utsöndra insulin (som är hämmande) och ta hand om en massa kolhydrater först. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Sedek

Klart det fungerar. Men du måste veta eller uppskatta din dagliga KCAL föbrukning så det vet att du äter "på minus" så att säga.

Jag vet att jag gör åt drygt 3500 KCAL i snitt, äter jag några veckor ca 2500 går jag ner lugnt och fint i vikt. Nu tränar ju jag en del och det är en viktig del i att gå ner i vikt.
    Känner en som när han ska gå ner i vikt äter en stor kebabtallrik mitt på dagen, före den dricker han bara vatten i stort sett och även efter. En kebabtallrik kanske innehåller runt 1000-1500 KCAL.

• Anonym (mq)

ett tips är att köpa en våg och väga allt man äter ibörjan!

• Anonym

Har provat en gång och det fungerade precis som det skulle. Gick ned exakt det antal kg som jag borde enligt antal kalorier jag satte i mig.

Tappade det där 0,5 kg i veckan om jag följde planen. Fuskade jag det minsta lilla ja då gick jag inte ner. Ren matematik.

• Anonym (?)

Då fortsätter jag och hoppas på det bästa, för som sagt nåra metoder är ingenting för mig även om jag är völdigt påläst på dem och har testat, men det går helt enkelt inte pga matproblematiken.

Jag vet att jag ligger på minus mot vad jag äter så det är inga problem, ligger minst 500kalorier minus varje dag, då har jag inte räknat med det som förbränns vid träning.
    Bör kanske ge det hela mer tid än 2 veckor? Sen är det väl bättre med en långsam viktnedgång än en snabb?

• Anonym (Sussi)

Klart det fungerar. Bara man räknar rätt, det gäller att vara noggrann - slinker det ner en pepparkaka eller två, så får man räkna in det, och man får komma ihåg mjölken i kaffet.

Sedan är ju kalorier inte lika, du blir hungrigare om du äter viss mat, och får insulintoppar och -dalar om du äter annan, men i princip funkar det. 

• Sedek

Långsamt är bra

Hur många kcal äter du pr dag?

Vikt? Längd? Kön? Jobb? Aktivitetsnivå? 

• Anonym (?)

Jag äter ca 1500 per dag, enligt uträkningen på matdagboken ska jag för att behålla vikten ligga på 1900.
    Är 168cm lång, väger 70kg, kvinna, föräldraledig, är mestadels ute på promenader, minst 30 minuter per dag.

Hoppas på resultat snart, iaf lite så man inte tappar motivationen.

• Hoppetossan 79

Rent teoretiskt ska det väl funka men det har inte funkat för mig. Troligen pga att man ofta räknar fel misstänker jag. Däremot har viktväktarna fungerat.
    Har gått i två omgångar pga att jag blev sjuk emellan men första gången gick jag ner ca 12 kg på tre månader. Nu har jag gått ner ca 3-4 kg på 6 veckor. Men nu behandlas jag dessutom för låg ämnesomsättning.

Svar på tråden Funkar det att räkna kalorier?