• HäxanSurtant3

2-åring med 40 graders feber i denna värme! och 32 grader ska det bli imorgon.

Min son blev sjuk här oå kvällen i frossa o 40 graders feber. Imon skall det bli 32 grader varmt....vi bor i lägenhet och har ingen aircondition,heller ingen fläkt. HUR skall jag fixa detta? Lägga honom i en barnvagn och gå iväg till skugga utomhus där det blåser?

Be ngn vän åka och köpa en fläkt? (vem som nu har lust med det en varm lördag)....

Bor själv med min son och har ingen man skicka iväg.

Borde ha köpt en fläkt att ta fram för sådana här extrema tillfällen samt tänka på alltid ha vaniljglass och vätskeersättning hemma....efterklok som jag är.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden 2-åring med 40 graders feber i denna värme! och 32 grader ska det bli imorgon.
  • Eisa

Det är väl ingen fara. Skugga och vätska och inga kläder och svalka med vatten. Det kommer gå grejt.

• Haraaz

Jag skulle låta honom vila så mycket som möjligt samt ge 1-1,5 msk honung/dag och mycket vatten. Du kan ju öppna fönstrena i lägenheten så det fläktar in sval luft. Ofta beror ju feber hos barn att de har en virusinfektion så det är viktigt o försöka få honom frisk från den så kroppen kan återhämta sig snabbt. Sen tror jag det är svalare inomhus med öppna fönster än ute i vagnen när solen är uppe, men det är ditt val hur du ska göra...

• parvati

Det kommer gå bra dra ner persienner, kalla handukar att lägga över pannan.
    Har du ingen att skicka bud med och köpa lite isglass, dricka eller vad nu din son gillar? Har du febernedsättande hemma?

• AvalonC

Min son är inte sjuk men i denna värmen så måste man få ner temperaturen ändå...

Jag satte mig i ett bad med honom... mycket svalkande... (alltså inte ett fullvarmt, utan halvljummet bad)

Sedna så har vi en fläkt stående inne i sovrummet, den svalkar mer än vad man tror...

alla gardiner fördragna och persinenner nere...

Och jag tycker absolut att du kan be någon snäll väninna eller din mamma att åka och köpa  en fläkt, lite glass och om det behövs alvedon eller vätskeersättning...
    Nästa gång kanske det är du som får hjälpa dem...

Men mitt bästa tips är badet, och ett öppet fönster som gör att det drar lite, supersvalkande!!

• Eisa
    AvalonC skrev 2010-07-03 00:14:31 följande:

Min son är inte sjuk men i denna värmen så måste man få ner temperaturen ändå...

Jag satte mig i ett bad med honom... mycket svalkande... (alltså inte ett fullvarmt, utan halvljummet bad)

Sedna så har vi en fläkt stående inne i sovrummet, den svalkar mer än vad man tror...

alla gardiner fördragna och persinenner nere...

Och jag tycker absolut att du kan be någon snäll väninna eller din mamma att åka och köpa  en fläkt, lite glass och om det behövs alvedon eller vätskeersättning...
    Nästa gång kanske det är du som får hjälpa dem...

Men mitt bästa tips är badet, och ett öppet fönster som gör att det drar lite, supersvalkande!!

Undrar varför folk aldrig föreslår att någon snäll karl eller morfarn/pappan kan handla. En iakttagelse bara.

Hoppas din son mår bättre idag TS.
  • vittra

Kommer gå finfint bara du ser till att han får i sig mängder med vatten, baddar med svala handdukar och helt enkelt drar ner persiennerna som någon skrev. Men det absolut viktigaste är vätska, blir han uttorkad så har du inget annat val än att åka in på akuten.

• pojkens

kör bara med mycket vätska och försök badda med svalkande handdukar. Det avskyr visserligen min son så jag får itne göra det :). Men saft, blåbörssoppa och vatten eller vätskeersättning. isglass? 

• saltabanditen

Det behöve inga fläktar eller AC, man kan fixa hygglig temp med enkla knep.

Fixa korsdrag genom att öppna fönster i bägge änder av lägenheten och ställ vagnen mitt i draget.
    Ställ fram otaliga skålar med vatten, när det dunstar går det åt värmeenergi = temperaturen sänks.
    Håll stängt på dagen, dra för gardiner och vädra på natten.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • AvalonC
    Eisa skrev 2010-07-03 09:14:40 följande:
    Undrar varför folk aldrig föreslår att någon snäll karl eller morfarn/pappan kan handla. En iakttagelse bara.
    Ganska smart iaktagelse... tänkte inte på det själv...

I mitt fall så ber jag mina bröder först, så jag vet inte varför jag inte nämde någon manlig förebild...
    Bara en vanesak tror jag.
  • HäxanSurtant3

Jag har inga släktingar alls i stan , de bor 30 mil bort. Jag fick helt sonika ta bussen till Vc då febern steg till nästan 41 grader trots alla knep och feber-nedsättande. Han har ngt virus i halsen.

Testade köpa en liten poll med vatten att ställa på balkongen som han plaskade i då febern gått ned lite på mediciner. Sedan så körde jag med korsdrag och att han får dricka lite och ofta.

Själv är jag HELT SLUT nu av oro och sömnbrist....Han har haft 3 episoder mdd slapphet och frossa då febern rusar uppp...då blir man ju lite matt som mamma! Men nu skall jag varva panodil och ipren så de överlappar precis. Febern rusade upp i natt till 41 grader bara 2 timmar efter panodilen så det var lite jobbigt. Men nu har jag nog hittade rätta intervallen här för medicinering.

• AvalonC

Gud vad jobbigt... inte världens roligaste grej att masa sig ut med en sjukning... och absolut inte i denna värmen...

hur gammal är han?

håller massa tummar för att det ska gå över... {#emotions_dlg.flower}

• AvalonC
    AvalonC skrev 2010-07-03 23:07:32 följande:
    Gud vad jobbigt... inte världens roligaste grej att masa sig ut med en sjukning... och absolut inte i denna värmen...

hur gammal är han?

läste nu att han var 2.... sorry, var för snabb...
  • HäxanSurtant3
    AvalonC skrev 2010-07-03 23:07:32 följande:

hur gammal är han?

tack! Ibland känner man sig lite ensam som singel-mamma ,ffa i sådana här situationer då man inte har avlastning och ingen som stöttar en då man känner sig utschasad eller behöver lite hjälp. Men det brukar gå...det måste ju det.

Läste tråden om en unga kvinnan som förlorat sin man i sjukdom  ...hon skriver så fängslande om hur man skall ta vara på sina nära och kära och hjälpas åt....det får mig att tänka på att livet aldrig är självklart och att vissa som gnäller om bagateller i sina äktenskap borde få distans och SE varandra och hur bra de antagligen egentligen har det.

Som singelförälder har man inte den "lyxen"  sura eller gnälla om småsaker. Man har ju fullt upp se till allt fungerar.
  • Eisa
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-03 21:57:45 följande:
    Jag har inga släktingar alls i stan , de bor 30 mil bort. Jag fick helt sonika ta bussen till Vc då febern steg till nästan 41 grader trots alla knep och feber-nedsättande. Han har ngt virus i halsen.

Testade köpa en liten poll med vatten att ställa på balkongen som han plaskade i då febern gått ned lite på mediciner. Sedan så körde jag med korsdrag och att han får dricka lite och ofta.

Själv är jag HELT SLUT nu av oro och sömnbrist....Han har haft 3 episoder mdd slapphet och frossa då febern rusar uppp...då blir man ju lite matt som mamma! Men nu skall jag varva panodil och ipren så de överlappar precis. Febern rusade upp i natt till 41 grader bara 2 timmar efter panodilen så det var lite jobbigt. Men nu har jag nog hittade rätta intervallen här för medicinering.
    Skönt att du hittat rätta intervallen. Jag vet, man blir grymt orolig som mamma när febern känns oförutsägbar och är hög.
  • Lindreas
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-03 21:57:45 följande:

Men usch... Jag lider med dig (och din son!) Lägg en fuktig handduk över honom en stund, det svalkar skönt. Inte alltid det funkar med korsdrag, vi bor i lägenhet och har ständigt korsdrag, och trots det är det 28 grader varmt här inne. :S Sjönt att du hittat rätt intervall med mediciner, och jag hoppas han blir frisk snart! Där jag bor kan man ringa taxi och be dem handla och köra grejerna hem till en, så slipper man ut och fara själv. Om det blir kris efter en fläkt till exempel... :S
  • Lindreas
    Lindreas skrev 2010-07-03 23:45:20 följande:
    Men usch... Jag lider med dig (och din son!) Lägg en fuktig handduk över honom en stund, det svalkar skönt. Inte alltid det funkar med korsdrag, vi bor i lägenhet och har ständigt korsdrag, och trots det är det 28 grader varmt här inne. :S Sjönt att du hittat rätt intervall med mediciner, och jag hoppas han blir frisk snart! Där jag bor kan man ringa taxi och be dem handla och köra grejerna hem till en, så slipper man ut och fara själv. Om det blir kris efter en fläkt till exempel... :S
    Och jag menade förstås SKÖNT att du hittat rätt intervall!
  • HäxanSurtant3

Det verkar bli svalre i natt än igår natt. Har fönstrena på glänt så långt säkerhetsspärren tillåter och nu är det svlat och skönt därinne. Sonen känns inte glödhet just nu och innan jag lägger mig för att sova skall han få en dos ipren också. Eller så ställer jag klockan och ger honom det kl 02. Då borde jag kunna sova 4 timmar sedan.

Svar på tråden 2-åring med 40 graders feber i denna värme! och 32 grader ska det bli imorgon.