• Anonym

Är det snålt att ge bort bröllopspresent för 300kr?

Jag tror nog inte att brudparet bryr sig särskilt mycket om kostnaden men jag vill veta vad ni tycker. Vi ska ge presentkort tillsammans med ett annat par som totalt är på 600:-.
    Egentligen tänkte vi köpa själva för 500:- men med tanke på att vi lever på en lön just nu (makens är försenad av div anledningar) och vi reser 150mil för att ta oss till bröllopet så känns det som att 300:- är rätt okej.
    Vad tycker ni, är vi snåla?

• Svar på tråden Är det snålt att ge bort bröllopspresent för 300kr?
  • AannaH

Jag gav min syster(va ensamstående då) o hennes man presentkort på 200kr dom ville bara ha presentkort till resa..så jag tycker inte det är snålt 300 kr är snålt

Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • La Lola

Inte ett dugg snål enligt mig.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linda1976

Njaaee..... Alltså, det beror väl lite på hur nära ni är brudparet... För egen del så skulle jag känna mig snål att ge bort 300:- men känner ni att det är vad ni klarar så kör på det. Det är nog mer er egen känsla än vad brudparet tycker som spelar in.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym

Jag och bruden var nära varandra förr men vi har inte träffats på flera år, nu hörs vi mest sporadiskt då vi bor så långt ifrån varandra. Vi har aldrig träffat varandras respektive.
    Bara resan kommer att gå på ca 5000 så det blir en rätt stor kostnad i det stora hela.
    Jag är (ibland lite för) generös överlag så därför kände jag mig lite halvsnål till en början men har förlikat mig med den här summan och tycker nog att det är helt okej.

• La Lola
    Anonym skrev 2010-07-03 11:40:47 följande:

Jag och bruden var nära varandra förr men vi har inte träffats på flera år, nu hörs vi mest sporadiskt då vi bor så långt ifrån varandra. Vi har aldrig träffat varandras respektive.
    Bara resan kommer att gå på ca 5000 så det blir en rätt stor kostnad i det stora hela.
    Jag är (ibland lite för) generös överlag så därför kände jag mig lite halvsnål till en början men har förlikat mig med den här summan och tycker nog att det är helt okej.

5000?! Förvånad
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-07-03 11:41:37 följande:
    5000?! Förvånad
    Jo, ink boende.
    Sedan bakar vi in det i vår semesterres så slutsumman blir högre, passar på att resa lite.
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-07-03 11:42:56 följande:
    Jo, ink boende.
    Sedan bakar vi in det i vår semesterres så slutsumman blir högre, passar på att resa lite.
    Ah, passar ni på att ha semester så var ju summan överkomlig.
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-07-03 11:44:52 följande:
    Ah, passar ni på att ha semester så var ju summan överkomlig.
    Ja, fast bara att ta oss till bröllopet och boendet för att kunna närvara blir 5000, sedan tillkommer ju kostnader för det övriga resandet men det känns inte lika farligt eftersom vi "passar på".
  • BlommyNess12

Nej det är väl ett normalt pris? Tycker jag, skulle nog aldrig lägga mer än en ca 500 kr på en present..

• La Lola
    Anonym skrev 2010-07-03 11:48:14 följande:
    Ja, fast bara att ta oss till bröllopet och boendet för att kunna närvara blir 5000, sedan tillkommer ju kostnader för det övriga resandet men det känns inte lika farligt eftersom vi "passar på".
    Nu ryckte det i min snåltarm igen.
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-07-03 11:49:32 följande:
    Nu ryckte det i min snåltarm igen.
    Haha
    Det är min första sommarsemester på fleeera år så här har det sparats lite pengar. Vi reser aldrig annars så det ska bli riktigt roligt!
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-07-03 11:51:48 följande:
    Haha
    Det är min första sommarsemester på fleeera år så här har det sparats lite pengar. Vi reser aldrig annars så det ska bli riktigt roligt!
    Okej´rå, då är det ok iaf då.
  • Anonym (Sara)

Jag tycker överlag att det verkar som att många som gifter sig förväntar sig jättefina presenter och ännu hellre massa pengar. Jag har så svårt att förstå den mentaliteten. Om man väljer att ha fest och bjuda in en massa människor till sitt bröllop så gör man ju det för att man vill ha vännerna där i första hand. Inte för att få en massa presenter eller pengar. Dock verkar inte alla tänka så.

Jag tycker det är bra om man lägger sig på en lägre ribba. Finns ingen anledning att ge dyra presenter.

För mig är bröllop det värsta att bli bjuden till då det ofta är förknippat med stora omkostander för dn inbjudne. Möhippa, kläder, resa, boende.

Om jag någon gång gifter mig så kommer jag bjuda på allt inkl boende. Sedan behöver det inte vara superflott. Några presenter kommer jag definitvt inte förvänta mig!

• Anova

Jag håller med "Anonyma Sara" ovanför. Ibland så undrar jag om folk gifter sig vara för att få presenter. Jag har både varit med om brudpar som varit otacksamma för de fått för lite pengar, och brudpar som varit otacksamma för de inte fått pengar (eller fel presenter).

300 kr tycker jag är lagom om man själv inte har så god ekonomi. Jag har till och med givit bort en present för 100 kr till en kompis som gifte sig. Jag satte in 100 kr på ett konto till en välgörenhetsorganisation som jag vet hon och hennes man brann för.  Hade inte råd med mer.

Svar på tråden Är det snålt att ge bort bröllopspresent för 300kr?