• sally00

Atopiskt eksem? Allergi? Utslag på 3 månaders bebis som inte verkar klia och flyttar på sig

Har en son på 3 månader som sen ungefär 3-4 veckor tillbaka har fått någon form av utslag. Det började med att han blev fläckvis röd och torr på utsidan av benen och armarna, vilket blev lite bättre (mindre torrt) när vi smorde med locobase, men försvann inte. Sen fick han liknande utslag på bålen, nedre delen av kinderna och hakan samt litegrann på ryggen. Små röda omården som består av små knottror. I och med att vi smörjer med locobase 2-3 ggr per dag är det inte direkt torrt, men ändå lite fnasigt. Det verkar inte klia, och "flyttar på sig" från ibland dag till dag, ibland timme till timme. Allmäntillståndet är bra i stort, förutom att han hostar ibland, kanske 5-10 ggr per dag i kanske 20 sekunder per gång.

När han fick det var vi hos mina föräldrar och de har katter, fast vi undvek givetvis att vara där katterna var, men han exponerades gissningsvis får hår ändå. Dessutom blev han sjuk av ett starkt förskylningsvirus (som vi alla fick) och hade hosta och feber.

Till saken hör att både astma och allergi finns i min familj, och min sambo har själv både astma och matallergier samt handeksem.

Funderar på om det är atopiska eksem, eller om han är allergisk mot något? Har inte hittat någon info om atopiska eksem brukar "flytta runt" på så här små barn och om de måste kila? Äter helt mjölkfritt just nu och har börjat använda neutral tvättmedel. Tänkte prova utan ägg senare, men vill inte ta allt på samma gång och i och med att hn själv inte lider (vad det verkar) så känns det som att det går. Har också börjat skriva upp vad jag äter och hur eksemen ser ut morgon, middag och kväll. Helammar kan tilläggas.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag vill verkligen inte att det ska vara eksem. Var varit på bvc med honom, men de sa bara att vi skulle avvakta och uppsöka läkare om det blir värre.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Atopiskt eksem? Allergi? Utslag på 3 månaders bebis som inte verkar klia och flyttar på sig
  • Flickan och kråkan

Jag tycker att det låter som atopiskt eksem av det du beskriver. Sitter precis på de ställen som det brukar göra på små barn och de ser ju även ut så som du beskriver. Har två barn som är lindriga atopiker - 2½ år respektive 14 månader. Båda fick sina första eksem när de var runt 2-3 månader. Det är ju väldigt vanligt. Vart 4-5 barn har det idag. Behöver inte klia. Kliar inte på mina pojkar. Jag är boven i dramat skulle jag tro. Jag har torr hud, hade böjveckseksem i tonåren (inte mycket men dock) och hade även jobbigt med pollenallergi i tonåren vilken hänger ihopmed varandra.

• sally00
    Flickan och kråkan skrev 2010-07-03 19:39:50 följande:
    Jag tycker att det låter som atopiskt eksem av det du beskriver. Sitter precis på de ställen som det brukar göra på små barn och de ser ju även ut så som du beskriver. Har två barn som är lindriga atopiker - 2½ år respektive 14 månader. Båda fick sina första eksem när de var runt 2-3 månader. Det är ju väldigt vanligt. Vart 4-5 barn har det idag. Behöver inte klia. Kliar inte på mina pojkar. Jag är boven i dramat skulle jag tro. Jag har torr hud, hade böjveckseksem i tonåren (inte mycket men dock) och hade även jobbigt med pollenallergi i tonåren vilken hänger ihopmed varandra.
    Usch, min högsta önskan just nu är att det inte ska vara det! Men är det vanligt att de flyttar runt? Har dina barns aldrig kliat? Hur "behandlar" du?
  • apmani

Min son (8mån) har också vad vi och BVC-sköterskan tror är atopiskt eksem. Låter som samma beskrivning! Han har mycket på bålen(magen), på låret och lite i ett armveck. Om jag förstått det hela rätt så verkar det enda vara att smörja med en fet kräm?

• sally00
    apmani skrev 2010-07-05 12:20:34 följande:
    Min son (8mån) har också vad vi och BVC-sköterskan tror är atopiskt eksem. Låter som samma beskrivning! Han har mycket på bålen(magen), på låret och lite i ett armveck. Om jag förstått det hela rätt så verkar det enda vara att smörja med en fet kräm?
    Kliar din sons eksem? Flyttar de på sig?
  • Flickan och kråkan
    sally00 skrev 2010-07-03 23:53:00 följande:
    Usch, min högsta önskan just nu är att det inte ska vara det! Men är det vanligt att de flyttar runt? Har dina barns aldrig kliat? Hur "behandlar" du?
    Nej, på mina barn har det aldrig kliat. Jag har ju själv haft/har atopiskt eksem och det har bara när det har varit riktigt "illa" under vinterhalvåret i tonåren i arm- och knäveck som det har kliat. Jag kan fortfarande få lite eksem men det är aldrig något som kliar. Vi förebygger genom att smörja med fet mjukgörare (locabase repair) och när det har blivit eksemfläckar som det inte biter på (gör ju sällan det när det väl blivit mer ordentliga eksem/eksemfläckar) så smörjer vi eksemen med mild receptfri kortisonsalva (mildison). Flyttar runt gör de ju men inte från timme till timme direkt. Däremot kan ju olika eksem visa sig mer eller mindre beroende på om de blivit varma eller blöta eller liknande och då kan man ju få en känsla av att de flyttar på sig.
  • VoFs mamma

Håller med ovanstående, det låter som böjvecks/atopiskt eksem. Har en tjej på fem månader som det började precis så där på. Vi tänkte inte så mycket på det utan smörjde henne med locobase, men snart blev det ganska mycket i knävecken och på fotlederna. När vi kollade upp det passade det precis in på böjveckseksm. Färstod också att hennes stoebror, 2,5 år också har det, men lindrigare.

Vi smörjer också med receptfri kortisonsalva när det är som värst, annars med fet salva, och det funkar bra. Vi hörde dock först med vårdcentralen eftersom hydrokortisonsalvan enligt förpackningen inte rekomenderas för barn under 2 år.

Lycka till, och som tröst så går det oftast över när barnet blir äldre...

• apmani
    sally00 skrev 2010-07-05 17:44:34 följande:
    Kliar din sons eksem? Flyttar de på sig?
    Nej, jag tycker inte det verkar som att de kliar. Inte flyttar på sig heller, snarare att de sprider sig. Fast nu har det ju varit väldigt varmt och min son har rätt så djupa valkar där det gärna blir rött. Så ska nog avvakta tills den värsta sommarvärmen går över... Är nämligen inte så pigg på att hålla på och smörja med salvor i onödan, då det är lätt att förstöra hudens naturliga försvar... Så, ska som sagt vänta lite och visa upp utslagen för BVCsköterskan igen..
  • sally00
    Flickan och kråkan skrev 2010-07-05 19:15:04 följande:
    Nej, på mina barn har det aldrig kliat. Jag har ju själv haft/har atopiskt eksem och det har bara när det har varit riktigt "illa" under vinterhalvåret i tonåren i arm- och knäveck som det har kliat. Jag kan fortfarande få lite eksem men det är aldrig något som kliar. Vi förebygger genom att smörja med fet mjukgörare (locabase repair) och när det har blivit eksemfläckar som det inte biter på (gör ju sällan det när det väl blivit mer ordentliga eksem/eksemfläckar) så smörjer vi eksemen med mild receptfri kortisonsalva (mildison). Flyttar runt gör de ju men inte från timme till timme direkt. Däremot kan ju olika eksem visa sig mer eller mindre beroende på om de blivit varma eller blöta eller liknande och då kan man ju få en känsla av att de flyttar på sig.
    När det är eksemfläckar skriver du att ni smörjer med kortison, hur ser det ut annars när det inte är fläckar? Eller menar du att ni smörjer typ förebyggande med locobase. Smörjer in hela min son med locobase, även där han inte har varken eksem eller är torr, men tycker inte att det hjälper. Möjligt att det hade varit värre annars, men det försvinner inte.

Tycker även att det i regel är bättre på morgonen, dvs. mindre rött, men sen blir det värre ju längre dagen går.

Har era barn andra besvär i övrigt, typ allergi eller astma? Är det något särskillt ni undviker?
  • Tibell

Min dotter hade liknande eksem som din son och är mjölk och sojaallergiker!!

Svar på tråden Atopiskt eksem? Allergi? Utslag på 3 månaders bebis som inte verkar klia och flyttar på sig