Atopiskt eksem? Allergi? Utslag på 3 månaders bebis som inte verkar klia och flyttar på sig
Har en son på 3 månader som sen ungefär 3-4 veckor tillbaka har fått någon form av utslag. Det började med att han blev fläckvis röd och torr på utsidan av benen och armarna, vilket blev lite bättre (mindre torrt) när vi smorde med locobase, men försvann inte. Sen fick han liknande utslag på bålen, nedre delen av kinderna och hakan samt litegrann på ryggen. Små röda omården som består av små knottror. I och med att vi smörjer med locobase 2-3 ggr per dag är det inte direkt torrt, men ändå lite fnasigt. Det verkar inte klia, och "flyttar på sig" från ibland dag till dag, ibland timme till timme. Allmäntillståndet är bra i stort, förutom att han hostar ibland, kanske 5-10 ggr per dag i kanske 20 sekunder per gång.
När han fick det var vi hos mina föräldrar och de har katter, fast vi undvek givetvis att vara där katterna var, men han exponerades gissningsvis får hår ändå. Dessutom blev han sjuk av ett starkt förskylningsvirus (som vi alla fick) och hade hosta och feber.
Till saken hör att både astma och allergi finns i min familj, och min sambo har själv både astma och matallergier samt handeksem.
Funderar på om det är atopiska eksem, eller om han är allergisk mot något? Har inte hittat någon info om atopiska eksem brukar "flytta runt" på så här små barn och om de måste kila? Äter helt mjölkfritt just nu och har börjat använda neutral tvättmedel. Tänkte prova utan ägg senare, men vill inte ta allt på samma gång och i och med att hn själv inte lider (vad det verkar) så känns det som att det går. Har också börjat skriva upp vad jag äter och hur eksemen ser ut morgon, middag och kväll. Helammar kan tilläggas.
Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag vill verkligen inte att det ska vara eksem. Var varit på bvc med honom, men de sa bara att vi skulle avvakta och uppsöka läkare om det blir värre.
Tacksam för alla svar!