Millies skrev 2010-07-04 10:32:58 följande:
Hej! Känns svårt att skriva till dig i en så svår situation. Jag vill varken måla fan på väggen eller ge för stora förhoppningar. Alla situationer är ju unika men jag vill ändå gärna berätta hur det gått för oss. Jag känner igen mig mycket väl i det du berättar eftersom vi var i samma sits för drygt två år sedan med vår pojke som föddes i v 28+5. På den femte dagen fick vi veta att han haft en hjärnblödning som de klassade som grad 4. Livet brakade samman och vi fick höra en massa hemskheter om hur det skulle kunna bli. Men summa summarum så har det inte gett några men alls. För oss handlade det om att den ena sidan av kroppen skulle kunna bli påverkad av blödningen, att han inte skulle kunna gå eller sitta. Minns så väl en läkare som sa att han nog aldrig blir fotbollsspelare. Efter en massa koller typ var tredje månad blev han helt friskförklarad vid 1½ års ålder. Jag frågade läkaren hur vanligt det är att de här barnen klarar det så bra och han sa att det är ganska vanligt. Hjärnan är ännu inte "klar" och kan omformas så signalerna kan ta andra vägar än just vid den drabbade delen. Kan tillägga att blödningen i efterhand klassades som en grad 3.
Jag vet ju inte vad framtiden har att visa om det är något som kommer att komma fram senare i livet som kan härledas till hjärnblödningen. Men som det ser ut nu när han är 2 år och 4 månader så utvecklas han helt normalt med allting. Spelar nästan fotboll bättre än storasyster.
Hur som helst önskar jag er all lycka till i er svåra tid och håller alla tummar att era små mår bra!
KRAM!
det är ju stor skillnad på 3 å 4 gradens blödning..
1-2 graders är mer som ett blåmärke, just som du beskriver så är inte hjärnan färdigutvecklad å andra delar kan ta över de skadade delarna så att det inte blir någon skada.
klass 3 ger alltid någon skada, sen kan de vara enbart en konstigt pekande lillfinger pgav cp skada å inget mer, ofta kan de ge tal eller dyl svårigheter... de kan oxå relativt ofta ge lite släpande fot eller så fast de syns ofta först i skolåldern mm... (som med många "små avvikelser å men" hos prematurer som är "friska" så kommer dessa "menen" smygande i lågstadiet)
klass 4 ger alltid allvarligare skador, dock betyder det inte att barnet inte skulle kunna få ett bra å självständigt liv som vuxen, klara av vanlig skola å jobb osv..
Har tex en yngre vän som haft 4 gradig blödning som prematur mm denne ser man på utseendet att denne har cp skada på flera sätt, denne har även komplikationer med slangar opererade i sig osv.. men personen sköter sitt arbete som taxi chafför utmärkt. Å det tycker jag redan säger att man kan leva ett synes normalt liv om man klarar av de arbetet!