• Svar på tråden När började ni ge majskrokar?
  • Lena

När dottern var fyra månader och vi börjad emed smakportioner.

• Nemiia

Började nog ge vid 6,5 mån dottern är strax 7 mån nu. Men inte så många max 2-3 om dagen ibland inga och det är för att hon ska få plocka lite själv eftersom hon kan vara lite strulig. Jag tycker det är helt okej att ge bara man inte ger för mycket som allt annat.

• Bettan01

Måste bara fråga... kan alla barn tugga i sig en majskrok så tidigt?? min är 7 månader och jag försöker ge henne små brödbitar, men en hel majskrok... är så nojig för hon ska sätta i halsen... kanske kan pröva Skrattande undrar me om alla barnen kan hålla i den själv?? Köper ni sånna på burk då??

• HemmaHosSofi
    Bettan01 skrev 2010-07-04 07:19:25 följande:
    Måste bara fråga... kan alla barn tugga i sig en majskrok så tidigt?? min är 7 månader och jag försöker ge henne små brödbitar, men en hel majskrok... är så nojig för hon ska sätta i halsen... kanske kan pröva Skrattande undrar me om alla barnen kan hålla i den själv?? Köper ni sånna på burk då??
    Fast majskrokar behöver ju inte tuggas, utan de smälter liksom i munnen.
    Ja dom brukar finnas i välsorterade matbutiker.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Snooze
    Bettan01 skrev 2010-07-04 07:19:25 följande:
    Dom smälter långt innan hon hinner sätta i halsen. Faktiskt så smälter dom så fort så du hinner inte ens känna någon smak
  • ELLEoClara

Runt 4-5 mån.

Men för min tjej som hade lätt att bli förstoppad var majskrokar rena giftet. Max var 1-2 st någon enstaka gång i veckan.
    Från5- 6 mån gav vi smörgåsrån istället  och sen från ca 10 mån riskakor för de smular mindre.

• Nemiia

Vi var också lite oroliga att hon skulle sätta i halsen när hon lyckades få av en rejäl bit, så vi satt som på nålar och råglodde på henne beredda att ingripa men som sagt faktum är att det bara rullas runt i munenn och smälter på ett kick så ingen fara men jag skulle iaf inte sätta henne helt ensam you never know. Finns i dom flesta butiker det enda som jag tycker hade vart bra är om det fanns mindre förpackningar. Nu säljs som ju bara i stora påsar och vi hinner ionte göra av med det.

• loisan31
    Nemiia skrev 2010-07-04 10:19:13 följande:
    Vi var också lite oroliga att hon skulle sätta i halsen när hon lyckades få av en rejäl bit, så vi satt som på nålar och råglodde på henne beredda att ingripa men som sagt faktum är att det bara rullas runt i munenn och smälter på ett kick så ingen fara men jag skulle iaf inte sätta henne helt ensam you never know. Finns i dom flesta butiker det enda som jag tycker hade vart bra är om det fanns mindre förpackningar. Nu säljs som ju bara i stora påsar och vi hinner ionte göra av med det.
    De säljs i små förpackningar på hemköp vet jag. Jag har inte vågat pröva men ska göra det, vår son är sju månader.

Kan man börja med åttamånadersmat nu någon som vet?

Loisan31
  • La Lola
    loisan31 skrev 2010-07-04 11:15:21 följande:
    De säljs i små förpackningar på hemköp vet jag. Jag har inte vågat pröva men ska göra det, vår son är sju månader.

Kan man börja med åttamånadersmat nu någon som vet?

Loisan31
    Ja såklart.
    Det händer inget särskilt exakt på dagen när de fyller 8 mån.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden När började ni ge majskrokar?