• looby

slutar med nattblöja?

min dotter som är 2 år 9 mån vill sluta att ha blöjan på nättarna.Hon har varit blöjfri på dagarna i cirka 8 månader.Är osäker hur jag ska göra, vill passa på när hon själv vill, men blöjan är väldigt tung på morgonen, aldrig torr....hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden slutar med nattblöja?
  • Jempa L

Om den aldrig är torr så hade jag fortsatt att ha blöja på henne. Kanske byta till någon helt annan sort och tillfälligt kalla den "papperstrosa" kanske gör det lättare för henne att acceptera "blöja". Alternativt sätta på den när hon har somnat.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • gbgumman

Ha den på tills den börjar vara torr på morgonen så har jag gjort. Dock så sluta båda mina barn med nattblöja någon vecka efter de slutade med blöja på dagen. Men det där är ju olika. Mina barn sluta också med blöja vid olika ålder. nr1 var inte redo innan har var 3 år och 3 månader. Nr 2 var redo vi 2,5 år.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Blåtiran

Min sons blöja var i stort sätt aldrig torr på natten. Han slutade med blöja dagtid och hade bara varit fri dagtid i 2 veckor då han helt plötsligt på kvällen totalvägrade att ta på sig blöjan. Anade att natten skulle bli full av uppvaknanden, men icke då! Han blev torr från första natten (trots fulla blöjor innan). Han har inte kissat i sängen en enda gång på 1 års tid... så om de har bestämt sig så har de!
    Tycker inte ni ska tvinga på henne blöjan.

Dricker hon välling? Ta bort den i såfall, säg att om hon ska vara utan blöja så får hon ingen välling. Minskar vätskan lite i alla fall. Ta upp henne ett par ggr på natten och kissa och se om det hjälper om hon nu inte vaknar själv

• Fiansess

Vi har i ett par veckors tid satt på blöjan när vi går o lägger oss, när vi ändå tar upp o kissar henne. Aldrig hänt en olycka, men alltid varit lite kiss i den på morgonen. Ren lathet från hennes sida tror jag för hon vill gärna ligga kvar o gosa o väcker oss inte direkt . Igår satte vi inte på ngn blöja och imorse kom hon in o sa att hon behövde kissa. Så nu kör vi på även på natten.

Hon har varit blöjfri lite mer än 1 månad dagtid och är 2 år o 3 mån nu.

Så mitt tips är alltså att skippa blöjan och ta upp o kissa henne när ni lägger er. De kissar praktiskt taget i sömnen-jag har bara en liten hall-lampa tänd. Orkar ni inte gå upp o byta lakan mitt i natten, så sätt på en blöja först då, men säg samtidigt att "Nu har du bara trosor (up&go funkar bäst då) så nu får du väcka mamma o pappa när du behöver kissa. Man kan ju inte kissa i sängen..... " 
    Det har funkat jättebra för oss som sagt.

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Guerita

Vi slutade just med nattblöja på vår son som är 2.5 år. Han har varit torr dagtid sedan februari ungefär men oftast har blöjan varit blöt till jätteblöt på morgonen med ett par undantag då den varit torr.

Vad vi gjorde var att vi i ungefär en vecka började säga till honom innan läggdags att det är bättre att kissa på pottan även på natten, försök att vakna och så säger du till mamma eller pappa att du vill kissa på pottan och han var väldigt entusiastisk. Sen tog blöjorna slut en dag och vi köpte inte fler. På kvällen frågade han efter sin blöja och jag sa som det var att vi inte hade några. Sen sa vi vad vi hade sagt innan att han kan vakna och kissa på pottan i stället, för det är ju inget mysigt att kissa i sängen. Första natten kissade han inte en droppe i sängen! Andra natten hann vi inte upp snabbt nog så morgonkisset kom i sängen, men han hade hållit sig hela natten. Sen har det varit i princip torrt varje natt utom en natt nyligen då han kissade i sängen 3 gånger den natten. Men han var sjuk just då så det kanske var därför. Han har vid ett par tillfällen vaknat till och jag har i princip burit och satt honom på pottan, halvsovande, mitt i natten och han har då kissat, men oftast har han hållit sig torr natten igenom.

Så även om blöjan är blöt på morgonen så kan det vara värt att testa att sluta med den tvärt. Man får vara beredd på ett par blöta nätter och ladda med underlägg och handdukar som är lätt att byta ut mitt i natten.

Nu säger han varje kväll att han är en STOR pojke för han använder inte blöja. Helgulligt! Skrattande

• looby

Tack att ni svarade.Jag tror att vi försöka nästa vecka ...tack för alla tips!

• Anne69

Att sluta kissa på natten är en rent hormoniell historia - så antingen kan man eller så kan man inte. Man kan således inte träna sig till det på samma sätt som man kan träna sig till att vara utan blöja på dagen! Hennes nattblöjor bör därför vara torra en längre tid för att ni ska kunna ha framgång med detta. Eftersom blöjorna är tunga på morgonen tycker jag att du först ska konstatera om det är så att de är torra när hon vaknar och hon sen har kissat i blöjan, eller om hon faktiskt har kissat under natten. Vissa barn slutar med nattblöja redan i tvåårsåldern, vissa först i början av skolåldern (men blir det så sent ska man söka hjälp).

• Blåtiran
    Anne69 skrev 2010-07-11 10:49:10 följande:

Att sluta kissa på natten är en rent hormoniell historia - så antingen kan man eller så kan man inte. Man kan således inte träna sig till det på samma sätt som man kan träna sig till att vara utan blöja på dagen! Hennes nattblöjor bör därför vara torra en längre tid för att ni ska kunna ha framgång med detta. Eftersom blöjorna är tunga på morgonen tycker jag att du först ska konstatera om det är så att de är torra när hon vaknar och hon sen har kissat i blöjan, eller om hon faktiskt har kissat under natten. Vissa barn slutar med nattblöja redan i tvåårsåldern, vissa först i början av skolåldern (men blir det så sent ska man söka hjälp).

Stämmer det på alla? Vårt äldsta barn hade som sagt LÅNGT IFRÅN torra blöjor på natten när han själv sa att han inte ville ha nattblöja. Torr från natt 1. inte en olycka på ett drygt år.
  • Guerita
    Blåtiran skrev 2010-07-11 15:20:51 följande:
    Stämmer det på alla? Vårt äldsta barn hade som sagt LÅNGT IFRÅN torra blöjor på natten när han själv sa att han inte ville ha nattblöja. Torr från natt 1. inte en olycka på ett drygt år.
    Samma här, med få undantag. En del påstår att bara det att man tar av blöjan får dem att vilja hålla sig eftersom ingen gillar att bli blöt. Så visst kan det i viss utsträckning vara hormonellt, men har man alltid "tryggheten" i att ha blöja så försvinner ju också initiativet att hålla sig.
  • Anne69
    Blåtiran skrev 2010-07-11 15:20:51 följande:
    För att urinproduktionen ska minskas på natten krävs att kroppen producerar hormonet vasopressin, saknas det i tillräcklig mängd kan man inte hålla sig en hel natt. Då måste man ta upp barnen och kissa, minska intag av vätska m.m. Men med barn som har tillräckligt vasopressin så behövs inte det, de sover 12 timmar torra trots kvällsdryck.
  • looby

mmm.....nu blev jag lite osäker om hur vi ska göra...........jag misstänker att det är mest på morogonen när hon vaknar att hon kissa,det är sällan att hon kissa i pottan på morognen.Ska gå upp och kolla lite på blöjan nu :).

• looby

Verkar inte har kissat än,sista kisset var 4 timmar sen.......

• Blåtiran
    Anne69 skrev 2010-07-11 19:43:47 följande:
    För att urinproduktionen ska minskas på natten krävs att kroppen producerar hormonet vasopressin, saknas det i tillräcklig mängd kan man inte hålla sig en hel natt. Då måste man ta upp barnen och kissa, minska intag av vätska m.m. Men med barn som har tillräckligt vasopressin så behövs inte det, de sover 12 timmar torra trots kvällsdryck.
    ja du menar så. då fattar jag. tolkade dig på ett annat sätt
  • Guerita
    looby skrev 2010-07-11 23:34:54 följande:
    mmm.....nu blev jag lite osäker om hur vi ska göra...........jag misstänker att det är mest på morogonen när hon vaknar att hon kissa,det är sällan att hon kissa i pottan på morognen.Ska gå upp och kolla lite på blöjan nu :).
    Så upplevde jag att det var. Torr blöja mest hela natten men sen om vi låg och drog oss en stund så kissade han i blöjan för den fanns ju där och tog emot det. Nu missar vi ju den biten med att ligga och slöa en stund men det kan det vara värt tycker jag :).
  • Anne69
    looby skrev 2010-07-11 23:34:54 följande:
    Det verkar ju som att det är torrt när hon vaknar. Andra saker som kan hjälpa dig vidare är hur det är på dagarna om hon sover middag? Med eller utan blöja? Med eller utan kiss?  Middagsluren är också bra att känna av detta med urinproduktionen.

Det där med morgongoset kommer tillbaka snart.... Redan efter 2-3 veckor utan nattblöja klarade min 3åring av att gå o kissa själv och sen komma o krypa ner till oss andra i sängen igen. Om barnet tycker det är sådär att gå på toaletten när man är jättetrött kan pottan gå bättre.
  • Blåtiran

Ofta kissar barnet när det är vaket eller i lätt sömn, vilket förklarar om hon kissar tidigt på morgonen. När de sover djupt så kissar de mindre/ofta inget alls, beroende på hormoner (om jag lärt mig rätt tidigare).
    Så sover barnet bra och djupt så är det mindre risk att de kissar på natten.

Testa att ta upp henne och kissa vid 04-05 tiden ett tag och se vad som händer? Lite jobbigt om hon inte somnar om kanske...hmm

Vår stora kille går sällan upp på natten och kissar men de gångerna han gjort det så har det t ex varit att vi sovit borta elle rhan är sjuk = sover mer ytligt.

• looby

hon brukar sover up till 2 timmar efter lunch utan blöja och utan att kissa i sängen.
    Tack att ni svarade, interessant.Ska har lite koll på blöjan under natten någa gånger till.

Svar på tråden slutar med nattblöja?