• the W family

somnar inte efter flaskmatning.

Hej på er!

Har en kille på 10veckor som jag sedan 2 dagar tillbaka börjat flaskmata helt med ersättning.

Hade inte så mkt till val då min mat sinade efter magsjuka.

När jag ammade honom var han vaken ca 1tim efter matning på dagen, o ville sedan sova. På natten var det bara att lägga honom ner i sin säng o han somnade på max 20-30min, om han inte redan somnat vid rapning på axeln :)

Nu sedan vi börjat flaskmata fungerar det inte alls lika bra på natten.
    Dagen är som vanligt, han äter, är vaken ca 1 timma o vill sedan sova o somnar bara han läggs ner i sin vagn (sover i vagnen dagtid än så länge, då jag inte har koll på sovrummet som finns på övervåningen)

Sen kommer natten, när han väl ätit är han sedan jättepigg, kan vara vaken ca 2tim efter matning, ibland är han vaken tills nästa matning, som ibland kan vara 4 timmar senare.

Efter lite rådfrågning på BVC o tips från vänner så byter vi inte rum när han matas, pratar inte för mkt med honom, lugna rörelser, undviker o byter blöja om det inte är jättenödvändigt, allt för att han ska förstå att det fortfarande är natt o lätt ska somna om.

Jag är mycket väl medveten om att det är en stor omställning för honom att istället äta på flaska och att det kanske tar lite tid, men önskar tips o råd hur han kan bli "tröttare" på natten, eller nån som kan förstå varför han inte blir det? och hur jag som mamma kan få honom att förstå! :)

Han äter NAN 200ml per mattillfälle. (ca 5matningar/ dygn, ungefär med 3,5-4timmars mellanrum) Använder MAM flaska då han sväljer mkt luft annars.

//T

• Svar på tråden somnar inte efter flaskmatning.
  • mariaheterjag

Jag tycker att tipsen du fått är bra. Det kan vara bra att börja mata innan han vaknat allt för mycket också, så att han äter lite i halvsömn. Du hade fått tips att prata mindre jag skulle säga prata inte alls, ta bara upp honom mata, rapa och lägg tillbaks. Gulla inte med honom eller någonting sånt. Tänd en liten liten lampa så det inte blir för ljust.

• the W family

Han halvsover dessvärre inte när han vaknar o är hungrig utan det är gallskrik med en gång :)

Det går redan mycket bättre.. han vaknar, äter ca halva flaskan, rapar, äter mera o börjar då bli trött, rapar förhoppningsvis lite till o sen sover han på axeln, bara att lägga ner o han somnar om.

Lite krångel är det fortfarande då han inte riktigt "vant" sig vid de nya sakerna runt fåtöljen vi köpt där vi sätter oss för att ge honom mat, går inte sitta i sängen. Självklart är fåtöljen i sovrummet, bara en liten bit bort o där är nya saker att titta på ..

• mariaheterjag

Vad skönt att det redan går bättre! Var säkert som du skrev att han behövde vänja sig lite vid det nya

• MirandaSthlm

Jag har en pigg liten dotter som inte alls sover mycket dagtid men har läst nånstan att bebis själv känner hur mycket sömn den vill ha så kanske bäst att gilla läget bara o inte vara allt för tyst heller för då vänjer sig bebis med att det måste vara knäpptyst när det är sovdags men kanske inte för mycket ljud heller.

~ Tindra 10-05-15 ~
  • the W family

Vet inte riktigt vad han tror lillemannen.. vissa nätter är han klarvaken efter mat o vissa nätter helt färdig! :)

Det blir en överraskning varje gång! :)

Håller med om att det inte ska vara för tyst, men sen får man ju även tänka på övriga familjen som helst inte behöver väckas plus att dygnsrytm kan vara bra att börja introducera lite smått redan nu, för allas skull.

Dagtid har vi det inte tyst alls, då kan vi dammsuga o radion är på o det tvättas o diskas o allt det där o han sover som en stock o störs inte alls.

Ofast somnar han vid 20-21 på kvällen o sover fram till 4.30, så jag ska absolut inte klaga, sen äter han och som sagt, då somnar han oftast om efter maten o sover till ca 7.30 då vi går upp. Han är inte krånglig alls, men det är inte jättelockande att gå upp vid 4.30 o sen när han väl varit uppe i 20min så vill han sova. ( o sover i 2tim) Känns som det är bättre o sova vidare i sovrummet då ..

• mariaheterjag

Men alltså nu har min son också börjat krångla när jag ska lägga ned honom efter matningen på natten. Kommer inte till ro så jag måste vagga honom till sömns! I natt tog det en timme. Har inte varit nåt problem alls tidigare. Tror faktiskt det kan vara värmen, att han blir lite störd.

• the W family

jag tror absolut att det kan vara värmen.. vi har ett radhus på 1½ plan o på övervåningen har vi ca 30 grader, det är inte lätt att sova i den värmen för en själv så man förstår dom små liven.

Sen vill man inte ha öppet för mycket heller så att det blir dragit.

Vi har köpt en fårskinnsfäll, dom reglerar ju värmen, att när det är varmt så "kyler" dom och när det är kallt så värmer dom.. det har hjälpt jättebra o han gosar in sig i luddet! :) Tipsar jag starkt. Finns på IKEA, deras vita "fårskinnsmatta" har vi i spjälsängen. Den ligger sonen på utan täcke eller filt o enbart iklädd en kortärmad body. Han är inte alls så varm som en annan när man ska ta upp honom för tex matning...

• 2små2stora
    the W family skrev 2010-07-10 22:59:11 följande:
    jag tror absolut att det kan vara värmen.. vi har ett radhus på 1½ plan o på övervåningen har vi ca 30 grader, det är inte lätt att sova i den värmen för en själv så man förstår dom små liven.

Sen vill man inte ha öppet för mycket heller så att det blir dragit.

Vi har köpt en fårskinnsfäll, dom reglerar ju värmen, att när det är varmt så "kyler" dom och när det är kallt så värmer dom.. det har hjälpt jättebra o han gosar in sig i luddet! :) Tipsar jag starkt. Finns på IKEA, deras vita "fårskinnsmatta" har vi i spjälsängen. Den ligger sonen på utan täcke eller filt o enbart iklädd en kortärmad body. Han är inte alls så varm som en annan när man ska ta upp honom för tex matning...
    IKEAs fårskinn är inte tänkta för små barn att ligga på. De är behandlade med kemikalier och om inte jag minns helt fel så står det på deras hemsida att det är en matta och inte ska användas till något annat.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora

Så här svarar IKEA om sina fårskinn

Ludde fårskinn innehåller inga farliga kemikalier. Dock rekommederar vi inte
    att använda denna till små barn. Detta pga att håren på fällen är ganska
    långa och barnet lätt kan få dem i munnen. Håren i sig är även ganska
    sträva, vilket kan medföra att om ett litet barn ligger med sin bara hud mot
    fällen så kan huden av friktionen bli röd och lite irriterad.
    Fällen säljs som en matta.

Med vänlig hälsning
    IKEA Kundservice, Marie

• 2små2stora

Lammskinn i sig är jättebra men inte ikeas 

• Psykologstudenten

Jag tror mer det handlar om åldern än att ni gått över till flaskmatning.

• the W family

måste bara tillägga att jag köpt en ny fäll nu.. från babyproffsen i lammskinn :)

fungerar hyffsat nattetid, men blir ofta ändå klarvaken o vill inte somna om.
    Som nån skrev är det kanske åldern, att han är vaken mer i allmänhet..

• the W family

=)
    det är jättegosigt för dom små, plus att det då avleder värmen , för vi har ju som sagt, ganska varmt i sverige denna sommarn..

Svar på tråden somnar inte efter flaskmatning.