somnar inte efter flaskmatning.
Hej på er!
Har en kille på 10veckor som jag sedan 2 dagar tillbaka börjat flaskmata helt med ersättning.
Hade inte så mkt till val då min mat sinade efter magsjuka.
När jag ammade honom var han vaken ca 1tim efter matning på dagen, o ville sedan sova. På natten var det bara att lägga honom ner i sin säng o han somnade på max 20-30min, om han inte redan somnat vid rapning på axeln :)
Nu sedan vi börjat flaskmata fungerar det inte alls lika bra på natten.
Dagen är som vanligt, han äter, är vaken ca 1 timma o vill sedan sova o somnar bara han läggs ner i sin vagn (sover i vagnen dagtid än så länge, då jag inte har koll på sovrummet som finns på övervåningen)
Sen kommer natten, när han väl ätit är han sedan jättepigg, kan vara vaken ca 2tim efter matning, ibland är han vaken tills nästa matning, som ibland kan vara 4 timmar senare.
Efter lite rådfrågning på BVC o tips från vänner så byter vi inte rum när han matas, pratar inte för mkt med honom, lugna rörelser, undviker o byter blöja om det inte är jättenödvändigt, allt för att han ska förstå att det fortfarande är natt o lätt ska somna om.
Jag är mycket väl medveten om att det är en stor omställning för honom att istället äta på flaska och att det kanske tar lite tid, men önskar tips o råd hur han kan bli "tröttare" på natten, eller nån som kan förstå varför han inte blir det? och hur jag som mamma kan få honom att förstå! :)
Han äter NAN 200ml per mattillfälle. (ca 5matningar/ dygn, ungefär med 3,5-4timmars mellanrum) Använder MAM flaska då han sväljer mkt luft annars.
//T