• amomentlikethis

Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)

Min son är 3 år och 7 månader gammal, blir 4 år i början på december och då hade vi tänkt att vända honom framåt tidigast.

Men, nu är det så att han på sista tiden har börjat ta sig ur bältet ur bilstolen och nej, den är inte felinställd utan han fixar det ändå. Detta gör han för att han vill se framåt och tycker det börjar bli tråkigt att sitta bakåtvänd.
    Varje gång han hoppar in i bilen så sätter han sig framåtvänd i bilstolen och för mig är det ett tecken på att han vill sitta framåt.

Här skulle många kunna säga att det är ett enkelt val, tvinga honom att sitta bakåt ett tag till!

Men, min son är autistisk utan något som helst språk och ingen kommunikation alls. Så det är inte så enkelt.
    Det går inte att förklara för honom att vi måste sitta bakåt ett tag till.
    Han får även hemska utbrott av sin förtvivlan då vi stannar bilen och sätter fast honom om och om igen.

Så nu undrar jag, är det hemskt av mig om jag vänder honom framåt redan nu?
    Jag tycker inte om att han tar sig ur bältet och det borde väl vara en större risk än att han sitter framåt?

Vi har en two way britax och jag tänkte i så fall testa att vända den i nån vecka, funkar det så köper vi en som endast är framåtvänd.

Några åsikter?
    Är jag ute och cyklar?

• Svar på tråden Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)
  • SaramedM

Går det inte att dra åt bältet lite till? de ska sitta riktigt hårt fast

• SaramedM

jag skulle testa att dra åt
    Om det inte fungerar skulle jag vända honom

För ett löst barn som desutom har utbrott vilket stör chaffören är mer trafikfarligt enligt mig

• Mela78

Det är helt klart säkrare att åka framåtvänd och fastspänd än att åka bakåtvänd och ospänd.
    Om du inte vill vända än kan jag tipsa om något som fungerade för vår son som krånglade sig ur bältena hur hårt vi än spände fast honom. Det finns att köpa små plastflärpar som man sätter fast i axelbanden som omöjliggör/gör det svårare att krångla sig ur bältena i bilstolen, kostar väl omkring 50kr att köpa och finns hos de stora kedjorna som säljer barngrejer.

• Mela78
    SaramedM skrev 2010-07-04 10:17:39 följande:
    Det räcker inte alltid att dra åt hårt. Vi spände bältet så hårt att sonen fick märken men ändå kunde han krångla sig ur bältet. Förvånad
  • SaramedM
    Mela78 skrev 2010-07-04 10:21:59 följande:
    Det räcker inte alltid att dra åt hårt. Vi spände bältet så hårt att sonen fick märken men ändå kunde han krångla sig ur bältet. Förvånad
    jag vet det , jag har även skrivit att jag tycker att TS ska testa det först och om det inte fungerar vända honom
  • amomentlikethis
    SaramedM skrev 2010-07-04 10:17:39 följande:

Det sitter så hårt det bara går. han får märken på sig, så hårt sitter det så har alltid långarmat på honom när vi åker bil så det inte ska skava.
    SaramedM skrev 2010-07-04 10:18:48 följande:
    jag skulle testa att dra åtOm det inte fungerar skulle jag vända honomFör ett löst barn som desutom har utbrott vilket stör chaffören är mer trafikfarligt enligt mig

det är lite så jag känner med, jag sitter där fram och är orolig hela tiden för att han ska ta sig loss, vilket sker varenda biltur numera...Å sen när jag sätter fast honom så skriker han som en tok. Tror du kan föreställa dig...
    Mela78 skrev 2010-07-04 10:20:20 följande:
    Det är helt klart säkrare att åka framåtvänd och fastspänd än att åka bakåtvänd och ospänd. Om du inte vill vända än kan jag tipsa om något som fungerade för vår son som krånglade sig ur bältena hur hårt vi än spände fast honom. Det finns att köpa små plastflärpar som man sätter fast i axelbanden som omöjliggör/gör det svårare att krångla sig ur bältena i bilstolen, kostar väl omkring 50kr att köpa och finns hos de stora kedjorna som säljer barngrejer.

redan testat och det slutar mer i skrik än vad det hjälper, tyvärr. Vill ha ett glatt barn i bilen, inget hysteriskt som gör att jag blir distraherad. Jag önskar han kunde sitta bakåt till sin 4 årsdag i alla fall men just nu verkar det omöjligt och jag känner mig dum som ens tänker tanken på att vända honom
  • Mela78

Låter besvärligt. Tycker som ni att det verkar rätt osäkert att ha ett skrikande barn i bilen jämt. Man blir stressad av för mycket skrik! Hur stor är han? Kanske det ändå är säkrare att ha honom framåtvänd.

• 990107

Hej!
    Jag tycker att du ska vända på stolen direkt, det handlar ju bara om några månader. Jag tror att risken är väldigt stor, speciellt med tanke på hans autism, att han kommer att vägra åka bil helt och hållet om du fortsätter tvinga honom. Som du säger kan han ju inte uttrycka sig verbalt och det finns säkert en väldigt bra anledning till varför han inte kan sitta baklänges. Tycker du ska följa din magkänsla och jag tror att den säger att det är dags att vända eftersom du väckt frågan. lycka till och stå på dej! kramar

• amomentlikethis
    Mela78 skrev 2010-07-04 10:49:33 följande:
    Låter besvärligt. Tycker som ni att det verkar rätt osäkert att ha ett skrikande barn i bilen jämt. Man blir stressad av för mycket skrik! Hur stor är han? Kanske det ändå är säkrare att ha honom framåtvänd.
    enligt vågen här hemma nu så väger han 17 kg och är 99 cm lång enligt tumstocken.
    Tror den stämmer bra då lillasyster vägde 15 kg på den och det stämmer.
  • Finesse

Det finns ett sorts bälte man kan sätta över vilket gör att barnen inte kan krångla ur sig 5-punktsbältet.. det är det säkraste alternativet!

Ebba 071228
Svar på tråden Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)