Ungkvinna 81
Tyvärr har jag inget att tillföra vad avser olikheter i behandlingsformerna i USA. Däremot vet jag att man är restriktivare vid några kliniker i USA med att göra VUL i en tidig graviditet. Det sägs finnas forskningsrön som tyder på att det kan påverka fostret negativt, ex. ¨låg födelse vikt ,oftare vänsterhänta, om jag inte missminner mig så kan det också påverka cirkulationen.
Min erfarenhet från fertilitetsutredningstiden i USA, var att många jag mötte var mycket noga och valde sin donor omsorgsfullt, pengarna var inte alls betydande var man planerade att ta sin behandling, utan det var mer att man fick en donor som man önskade.
Däremot vid några kliniker som jag känner till i bl.a. Thailand, Singapore och Malaysia, föreslår de att man innan en IVF och ÄD inte bör ha för mycket övervikt innan behandlingen, sluta med rökning, om man nu gör det.. Akupunktur föreslår de också ofta inför en behandling. De tar fler blodprovs kontroller än vad som normalt efterfrågas i Europa. Ex. vill de ha immunologiska-, koalugeringsresultat, syfilis och sedan var det några fler virus prover de efterfrågade, tyvärr kommer jag inte ihåg dem i skrivande stund. Sedan kollar man upp ev. avvikelser i generna.
På flera håll I Asien får man också välja sin donator från en katalog och man kan få träffa henne/honom också, innan donationen. Där jag bor idag, i Asien, poängterar OB läkarna att man ska ta det lugnt under första trimestern i sin graviditet, dvs. vila ofta. Annars skiljer det nog inte så mycket i råden mellan klinikerna. Jag har gjort 3 ÄD i Finland och ska nu göra min 4:e i Tjeckien
Lycka till med din behandling!