• ungkvinna81

Äggdonationsbehandling i USA, anyone?

Hej på er!

Undrar om det är någon här som har gjort sin äggdonationsbehandling i USA?
    - Vilken klinik var ni på?
    -Vad kostade behandlingen?
    -Hur upplevde ni kliniken, läkare mm?
    -Fick ni välja er donator (önskemål)?
    -Det viktigaste så klart är resultatet, vad fick ni för resultat?

Jag och kanske andra barnlösa kvinnor som går igenom äggdonationsbehandlingen uppskattar om ni kunde svara på dessa frågor!

//Kramis

• Svar på tråden Äggdonationsbehandling i USA, anyone?
  • anirac1

Jag har inte gjort det i USA utan här i Sverige...
    Men jag antar att det är typ samma "regler" överlag.

Önskar dej/er lycka till

• sodkt

Jag har bara gjort en fertilitetsutredning (som var mycket bra) i Atlanta, då jag bodde där. ÄD behandlingar är mycket dyrare generellt i USA än i Europa, därav många amerikanska par som reser till Europa.

Då jag kollade upp detta för några år sedan kostade en ÄD behandling redan då över 200 000 sv kr. sedan tillkommer en massa andra kostander, som varierar mycket mellan klinikerna.

De två kliniker jag var i kontakt med, hade en katalog man valde donors från. Ville man ha många uppgifter om sin donor, ja då fick man betala ett högre pris.  Det finns sperma och äggdonors banker, där man kan inrikta sina val på ex. speciella önskemål, ex. duktiga musiker. Det fanns många ur Menza medlemmar som var donoatorer och de var dyrast i regel.

En annan skillnad vid ÄD i USA och Europa, generellt, är att i USA kan man sätta in många befruktade embryon, medans i Europa är det i regel en till två embryon vid färskförsök och  tre embryon vid FET, i Europa.
    En av de kliniker jag var i kontakt med i Atlanta brukade sätta in mellan tre till fem embryon,, om man så önskade.  Men så är nog embryo reduktion också vanligare i USA än hos oss, skulle jag kunna tro ?

Lycka till!

• ungkvinna81

Hej sodkt!

Vilken guld värd information du har skrivit, 1000 tack!

ja! jag förstår att äggdonantionen i USA dyrare men jag undrar om den ger bättre resultat än i Riga t.ex. där jag får min behandling just nu. Jag är nyfiken på skillnaden, är det mer garanterat att man blir gravid i USA än Riga t.ex. De kanske använder sig av andra behandling metoder?Kanske lägger de kvinnan i bevakning efter ET?

• isisisis

Det verkar rätt dumt i mina ögon att resa till USA för att göra behandling,när de från USA reser till Europa för att göra det här istället för hemma.
    De från USA väljer ofta kliniker i Tjeckien.
    De är både billiga och mycket skickliga.'
    Stort universitet med fertilitetsinriktning finns där.

Att resa dit för att få fler ägg,verkar också rätt dumt.
    I Europa finns en gräns som sällan överträds annat än i extremfall.'
    Den ligger på 3 ägg.
    Vem vill ha det som "Octomum" ?

• ungkvinna81

Jag anser att det finns INGA dumma frågor! Det bra att man ställer frågor och det är därför vi alla är här i detta forum, och det är därför det finns ett forum överhuvudtaget. Man måste skaffa sig en bild/information. jag håller med att det är dumt att sätta mer än 2 ägg även med detta finns ju risker. man behöver inte flyga till USA för en behandling heller om man nu inte vill det... jag skiter faktiskt i vad amerikaner har för standard och vad de håller på med.... men det skulle vara intressant kanske inte bara för mig utan oxå för några andra här att få veta hur det gick för de som har valt/funderar på att få en behandling i USA. Vilken typ av hjälp fick de? Sen om man är ointresserad av att få en behandling i USA/läsa om behandlingen i USA då behöver man inte klicka på denna tråd;)

• ungkvinna81
    ungkvinna81 skrev 2010-07-05 15:23:54 följande:
    Jag anser att det finns INGA dumma frågor! Det bra att man ställer frågor och det är därför vi alla är här i detta forum, och det är därför det finns ett forum överhuvudtaget. Man måste skaffa sig en bild/information. jag håller med att det är dumt att sätta mer än 2 ägg även med detta finns ju risker. man behöver inte flyga till USA för en behandling heller om man nu inte vill det... jag skiter faktiskt i vad amerikaner har för standard och vad de håller på med.... men det skulle vara intressant kanske inte bara för mig utan oxå för några andra här att få veta hur det gick för de som har valt/funderar på att få en behandling i USA. Vilken typ av hjälp fick de? Sen om man är ointresserad av att få en behandling i USA/läsa om behandlingen i USA då behöver man inte klicka på denna tråd;)
    " jag skiter faktiskt i vad amerikaner har för standard och vad de håller på med" dvs jag är inte så intresserad av att få veta var en amerikan väljer att få sin behandling. Många av de åker till Indien oxå och inte bara europa... det är klinikerna och behandlingsmetoden jag är nyfiken på
  • sodkt

Ungkvinna 81

Tyvärr har jag inget att tillföra vad avser olikheter i behandlingsformerna i USA. Däremot vet jag att man är restriktivare vid några kliniker i USA med att göra VUL i en tidig graviditet. Det sägs finnas forskningsrön som tyder på att det kan påverka fostret negativt, ex. ¨låg födelse vikt ,oftare vänsterhänta, om jag inte missminner mig så kan det också påverka cirkulationen.

Min erfarenhet från fertilitetsutredningstiden i USA, var att många jag mötte var mycket noga och valde sin donor omsorgsfullt, pengarna var inte alls betydande var man planerade att ta sin behandling, utan det var mer att man fick en donor som man önskade.

Däremot vid några kliniker som jag känner till i bl.a. Thailand, Singapore och Malaysia, föreslår de att man innan en IVF och ÄD inte bör ha för mycket övervikt innan behandlingen, sluta med  rökning, om man nu gör det..  Akupunktur  föreslår de också ofta inför en behandling. De tar fler blodprovs kontroller än vad som normalt efterfrågas i Europa. Ex. vill de ha immunologiska-, koalugeringsresultat, syfilis och sedan var det några fler virus prover de efterfrågade, tyvärr kommer jag inte ihåg dem i skrivande stund. Sedan kollar man upp ev. avvikelser i generna.

På flera håll I Asien får man också välja sin donator från en katalog och man kan få träffa henne/honom också, innan donationen. Där jag bor idag, i Asien, poängterar OB läkarna att man ska ta det lugnt under första trimestern i sin graviditet, dvs. vila ofta. Annars skiljer det nog inte så mycket  i råden mellan klinikerna. Jag har gjort 3 ÄD i Finland och ska nu göra min 4:e i Tjeckien

Lycka till med din behandling!

• ungkvinna81

Tack igen sodkt för ditt lysande svar!

Jag har tänkt göra mitt 2:s ÄD försök i Riga sept-okt eftersom jag har redan betalat för två försök och allt beror på när jag får min mens.

Jag vet inte hur många ägg väljer du att sätta in? Rekommandationer?

Jag tänkte sätta in 2st eftersom första gången sätte jag bara 1 och försöket misslyckades.

Jag personligen röker inte och dricker aldrig eller så blir det 1gång per år... efter mitt misslyckade försök fick jag dricka lite cider men annars är jag är medveten om att det är farligt med alkohol när man är gravid. trots det har jag sett många höggravida kvinnor med cigg i handen :O nått jag kan verkligen bli förbannad av.

200 000 kr för en behandling i USA är dyrt så klart +flyg+tid från jobbet+hotel+ mat och transport... men det kanske är värt det om det funkar! vem vet!!! och frågan är hur ska man ha råd med det när man inte jobbar som politiker och får lön på 60 000kr? :)

• sodkt

Ungkvinna 81

Jag har inga rekommendationer att ge någon om hur  många embryon man ska föra in.. För egen del vill jag ha 2, då det ökar chansen att bli gravid och jag tror mig klara av en tvilling graviditet och två barn,, tre känns för min del lite för mycket, på en gång, men om man bor i Asien som jag gör, ja, då kan man nog klara av 3 barn, med anledning av livsstilen jag lever där,,, 

När ska du göra nästa behandling?

• ungkvinna81

Hej igen sodkt,

nästa behandlingen är tänkt på slutet av augusti i början på sept. Jag väntar på att få min mens så att jag får en behandlingsplan från sjuksköterskan i Riga. Jag gjorde mitt första försök  24 maj  med ett embryo på färskägg men den misslyckades. Jag mådde också dåligt pga av mina läkemedel och fick halsflus pga av försvagat immunitet pga mina tabletter. Få se hur det ska gå nästa gång. Vid nästa försök ska jag införa 2st embryo.

Svar på tråden Äggdonationsbehandling i USA, anyone?