• Duoo

Min valp vill varken äta eller dricka. Vad göra???

Min 9 veckors valp vill varken äta eller dricka idag.
    Han har bott hos oss en vecka och vi fick foder med oss hem från uppfödaren(Royal Canin) som han inte riktigt ätit med nån glädje. Han går fram och luktar men sen är det stopp. Han ryggar tillbaka och vill inte ens titta åt maten. Vi har t om hållt i handen och han har fått äta därifrån men det funkar inte heller nu. Han har ingen större lust att dircka heller. Det är ju väldigt varmt och han sover mycket.
    Ska jag fara i väg och köpa nytt foder eller vad ska jag göra?
    Alla förslag mottages tacksamt

Bekymrad
  • Svar på tråden Min valp vill varken äta eller dricka. Vad göra???
  • Starkast

Om han inte dricker och verkar slö får du fundera på att fara in till kliniken. De blir lätt uttorkade.

• Lördagkväll

Min stora hund är likadan och det beror på värmen.. Har häller jag både filmjölk och eller grädde i vattnet för att hon ska dricka, du kan även ge den lilla välling (har för mig att majsvälling är bäst) Du kan testa att ge den lilla bara filmjölk elelr så, det är ju bättre att han får i sig det än inte alls..

• hundpuss

Om det varit en vuxen hund, handmata inte och byta inte foder.
    Eftersom det är en valp, ha extra uppsikt på hunden. Det är en stor omställning att flytta till ny familj, min hund åt inte heller första tiden hemma hos mig.

Har ni trädgård? En sak jag brukar göra när det är varmt, just för att min hund ska få i sig vatten, är att jag fryser något gott ihop med vatten (svårt att förklara), oftast kokt kyckling i en plastpåse, sen fyller på med vatten och in i frysen. Hunden vill helt enkelt åt det goda och tuggar och slickar i sig isen och får på så sätt i sig vatten. Det kanske kan vara en idé att ha i bakhuvudet.

Annars tycker jag att du ska ringa uppfödaren, det är han/hon som känner din valps beteende bäst, och som kan ge dig bäst råd.
    Valpar blir lätt uttorkade, men att byta mat skulle bara förvirra din hund ännu mer.
    Min hund har knappt någon matlust alls nu när det är varmt, men det är vatten din valp måste få i sig.

Agria samt Malmö djursjukhus har jourtelefon man kan ringa till, säkerligen även andra veterinärer. Ring och prata med dom o se vad de säger.

• Duoo

Har precis pratat med uppfödaren och hon tipsade om att frysa isbitar som han kan slicka på. Även att blanda i äggula i maten för att locka.

• Duoo

Idag har han bajsat, kissat 2 gånger, blivit duschad, sprungit sig torr ute, och nu sover han igen. Jag kan inte påstå att han vekar sjuk men jag blir väldigt orolig när han inte vill dricka. Jag tog en sked och hällde vatten i munnen på honom. Rätt eller fel men han måste ju ha vätska.

• hmcc

Prova att koka kyckling, häll vattnet (avsvalnat) i vattenskålen, riktigt mums för mina då det är varmt.

Inget annat fungerade på min första bc.

Det jag får vara försiktig med är att dom inte ska dricka för mycket för dom vill inte sluta.

Svar på tråden Min valp vill varken äta eller dricka. Vad göra???