• Anonym (Trådstartaren)

Hinnsvepning själv? Hur gör man?

Jag frågade min BM om man kan göra Hinnsvepning själv vilket hon sa man kunde bara man har kortklipta naglar och rena händer,men att det kan vara mycket svårt att utföra på sig själv.
    Hon försökte även göra på sig själv då hon själv var gravid men lyckades inte så bra och hon viste även flera som gjort det själva.

Men hur gör man?

Ni som har gjort det själva hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hinnsvepning själv? Hur gör man?
  • Anonym

Varför bad du inte BM göra en på dig?

• Anonym (...)

det är ju jätte svårt att nå med magen ivägen och allt, jag bad min sambo göra det... sen tog det några timmar innan det satte igång bf -9

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-07-04 14:40:47 följande:
    det är ju jätte svårt att nå med magen ivägen och allt, jag bad min sambo göra det... sen tog det några timmar innan det satte igång bf -9
    Vilken vecka var du i då??? Hur gjorde ha?
  • Anonym

Man låter bli att göra hinnsvepning på sig själv. Hör med barnmorskan om hon vill göra det för det kan gå illa.

• Anonyhm
    Anonym skrev 2010-07-04 14:44:24 följande:
    Man låter bli att göra hinnsvepning på sig själv. Hör med barnmorskan om hon vill göra det för det kan gå illa.
    Ja verkligen. Vet inte vilken BM som uppmanat till detta men det är åtalbart. Det finns en infektionsrisk och man ska absolut inte upp och gräva och rota själv. 
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-07-04 14:42:49 följande:
    Vilken vecka var du i då??? Hur gjorde ha?
    var i slutet av vecka 38 hade 9 dagar kvar till bf.

Han tvättade sig såklart noggrant, med både tvål och sprit så hygienen var precis densamma som hos bm (gjorde hinnsvepning hos bm med första barnet).
    Han körde upp ett finger sålångt att han kände livmodertappen och rörde runt en del... jag var lite lite öppen annars hade det inte gått för är man helt sluten så når man ju inte hinnorna iaf.
  • Anonym (...)

ifektionsrisken torde vara större vid samlag än med desinfekterade fingrar... det är ingen som avråder någon från färdknäppen.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-04 14:37:04 följande:
    Varför bad du inte BM göra en på dig?
    Derför hon själv inte gör det på andra grrrrrrr

Men jösses infektionsrisken är MYCKET högre att ha en manssnopp där inne än ett finger.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-07-04 14:40:47 följande:
    Hur satt det igång?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-07-05 10:54:17 följande:
    Hur satt det igång?
    Vattnet gick ca 5 timmar efter hinnsvepningen.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-07-05 12:15:40 följande:
    Vattnet gick ca 5 timmar efter hinnsvepningen.
    Kom värkarna också i samband med det?

Vad kul att det gick så bra och lyckat
Svar på tråden Hinnsvepning själv? Hur gör man?