• Mamisita

Hur vet man om man har för trångt bäcken för att föda vaginalt?

Jag och min sambo funderade på hur vet man om man har för trångt bäcken för att föda vaginalt? Kollas sådant alltid upp eller måste man säga till att man vill kolla upp det? Har läst om kvinnor som var tvungna att akutsnittas pga för trångt bäcken och skulle vilja undvika akutsnitt. Jag har även hört att storleken på kvinnan inte spelar någon roll att man kan ha litet bäcken fastän man är stor och vice versa. Jag är dock väldigt liten (~150 cm ) och har väldigt smala höfter, jag menar någon begränsning finns det ju jag kan ju inte ha större "innermått" än vad jag har ytter.....

• Svar på tråden Hur vet man om man har för trångt bäcken för att föda vaginalt?
  • ArnaMy

det vill jag också veta! Min dotter fick inte plats att komma ut så det blev snitt. Hur blir det nästa gång...:(

• Lovasraramamma

jag blev bäckenröntgad i v 37. jag är oxå lika kort som dej. de sa att om bebisen ej föds senast 5 dec då den är beräknad så måste jag sättas igång. fick ej bli större.

4 dec föddes Lova. 49 cm 3320 gr tung.

det var en pärs. trodde aldrig det skulle gå.

jag bad om att få bli uppkollad.

• wellah

Om du är orolig ta det med din BM.... men jag tror inte din storlek har med bäckenstorleken att göra, jag vet en tjej som är minimal (köper kläder på barnavdelningen ) som fött 3 barn vaginalt utan problem.

• Lovasraramamma

jag tycker det var skönt att få det kollat. de sa att mitt mått var rätt litet oxå sen då de såg bilderna

• Mamisita

wellah: ska ta upp det med min bm men det är alltid skönt att ha lite fakta och andras erfarenheter i bagaget.

Lovasraramamma: Man får hoppas då att barnet inte blir så stort fast h*ns far är ganska storvuxen.... Hur går en bäckenröntgen till? Vet du hur de mäter och hur stora måtten ska det vara då?

• futuna

Man kan mäta! Är du orolig så be att få det gjort.
    Min kompis mamma var för trång och när min kompis skulle ha barn var hon orolig för att hon skulle ha samma problem som sin mamma och ville att de skulle mäta henne. (hänger ni me?) hon blev helt avfärdad med argumentet att "alla kvinnor kan föda barn" och när det väl kom till kritan så var hon för trång och efter två dygns förlossningssmärtor fick hon akutsnitt. Även om det är bättre med vaginal förlossning och även om det är bms jobba att försöka få alla att föda "normalt" så finns det väl ingen anledning att ignorera någons oro på det viset - det sämsta måste väl ändå vara att både genomlida förlossningsvärkar och kejsarsnitt än att "bara" få kejsarsnitt. Varför mäta efteråt när man kan mäta innan och bespara den stackars mamman en massa onödigt lidande (för det gör ont som inget annat att föda barn och det är inget man vill gå igenom om man inte måste)?!?!??!

Så prata med din BM och kräv att de tar din oro på allvar. Sannolikheten att du är för trång är väldigt liten, men om du är orolig så ska de ta din oro på allvar - så att du kan känna dig trygg inför din förlossning!!

• AnnaLotta74

Det ska finnas en amledning till att man vill mäta bäckenet. Framför allt vill man undvika att röntga dig när du är grav eftersom man inte vet vad skadorna på barnet kan bli.
    Är du så kort som 150 cm och ska ha barn tilsammans med en normalstor man så ska du bäckenmätas enl. de flesta förlossningsavdelningarna i Sverige.
    Att man har ett förtrångt bäcken är sällan något som ger en omedelbar fara för mor eller barn. Man märker att förlossningen inte går framåt, att barnet inte tränger ner i bäckenet somman kan förvänta sig. Om man måste snitta pga trångt bäcken så behöver man sällan göra det urakut.
    Hoppas det blev lite klarare och inte tvärt om...

• futuna

Ang annalotta74 inlägg - jag känner att det är lite av grejen - jag hade inte viljat prova först och sedan inse att det inte går och behöva göra kejsarsnitt trots allt, så himla kul är det inte att ha förlossningssmärtor.!!! självklart ska man inte genomgå riskfyllda undersökningar i onödan, men låt dig inte bara bli bortviftad!

• Bullälskaren

Jag var i samma situtation som du. Jag tog själv upp det hos min bm. Hon sa att gränsen låg vid 155 cm om man ska göra en bäckenmätning: Jag är 154 cm lång. Gjorde röntgen som var ganska jobbig tyckte jag då, stor och tung var jag på en sten hård brits och med två oerfarna praktikanter. De gjorde många försök och ändå misslyckades de. Blev nödvändigt att ta allt igen med mer rutinerad personal.

Resultatet blev att jag inte hade för trångt bäcken. Jämfört med vad då?? Undrade jag, måste man inte mäta barnet för att kunna säga så? Nej tydligen inte, så pass stor var jag.

Under förlossning blev det problem på slutet, jag öppnades inte som jag borde, Huvudet stod inte rakt ned i bäckenet. Jättejobbigt var det och jag skrek på mer bedövning....Till slut blev det hjälp av sugklocka.

Jag vet inte om dessa komplikationer var pga att jag var för trång. Barnet var i alla fall stort 4260 g med ganska stort huvud. Det vägde ca 1 kg mer än vad jag väntat mig. I och med att jag själv är rätt liten och min sambo är normallång 179 men jättesmal, 57 kg, med små föräldrar och släktingar.

Nästa gång vill jag göra en viktuppskattning på barnet innan förlossning.

Det stämmer enligt vad jag också hört att om man är kort så kan man ändå ha fullt tillräckligt stort bäcken för barnet. Men dagens barn är allt större vid födseln såå....

Lycka till!!

• AnnaLotta74

Futuna & Bejbybåm:
    Det jag menar här är ATT HON SKA bäckenmätas pga sin längd. Du ska påpeka din längd för din BM, hon kan ha missat det.

Svar på tråden Hur vet man om man har för trångt bäcken för att föda vaginalt?