Jag var i samma situtation som du. Jag tog själv upp det hos min bm. Hon sa att gränsen låg vid 155 cm om man ska göra en bäckenmätning: Jag är 154 cm lång. Gjorde röntgen som var ganska jobbig tyckte jag då, stor och tung var jag på en sten hård brits och med två oerfarna praktikanter. De gjorde många försök och ändå misslyckades de. Blev nödvändigt att ta allt igen med mer rutinerad personal.
Resultatet blev att jag inte hade för trångt bäcken. Jämfört med vad då?? Undrade jag, måste man inte mäta barnet för att kunna säga så? Nej tydligen inte, så pass stor var jag.
Under förlossning blev det problem på slutet, jag öppnades inte som jag borde, Huvudet stod inte rakt ned i bäckenet. Jättejobbigt var det och jag skrek på mer bedövning....Till slut blev det hjälp av sugklocka.
Jag vet inte om dessa komplikationer var pga att jag var för trång. Barnet var i alla fall stort 4260 g med ganska stort huvud. Det vägde ca 1 kg mer än vad jag väntat mig. I och med att jag själv är rätt liten och min sambo är normallång 179 men jättesmal, 57 kg, med små föräldrar och släktingar.
Nästa gång vill jag göra en viktuppskattning på barnet innan förlossning.
Det stämmer enligt vad jag också hört att om man är kort så kan man ändå ha fullt tillräckligt stort bäcken för barnet. Men dagens barn är allt större vid födseln såå....
Lycka till!!