• Noppe

Nyp i örat eller tag i armen är det misshandel?

Jag tycker inte det!! När min son beter sig som en galning så måste jag "väcka" honom
    så han lyssnar

Är jag ensam eller finns det fler?
    Jag känner mig ledsen, jag tycker inte det är misshandel men jag misshandlar mitt barn
    Känner mig så misslyckad som mamma

Är det olika barn eller inbillar jag mig

Jag vill ha både ris och om det finns ros

• Svar på tråden Nyp i örat eller tag i armen är det misshandel?
  • jojjo113

Vad menar du med nyp i örat och ta tag i armen? Så det gör ont? Så han blir ledsen?

• Noppe

Jag tar ett tag och det känns men inte så det blir märken utan bara en markering på att jag menar allvar

• Mysan82

tycker inte alls att det är misshandel. måste ju kunna få hans uppmärksamhet ju..

• jojjo113

Det är ju aga om du orsakar något med vilje som gör ont och det är fel enligt mig, och det svenska lagsamhället!

Och det måste väl finnas andra sätt att få hans uppmärksamhet? Han har väl öron (att lyssna med)?

• vadskajaghetadå

nyp i örat kanske inte är så bra men att ta tag i armen tycker jag inte spelar nån roll...

jag känner mig också dum när oscar biter mig om och om igen i tutten, då tar jag tag i hans axlar och säger "sluta nu" eller "ONT" "AJ"

• Hexx

Tycker inte att det är misshandel eller aga. En del barn "vaknar" inte som du säger förän man ruskar tag i dom. Om det bli blåmärken, eller om man märker att barnet blir rädd, då är det nog misshandel, men man måste få markera.

• Hallonröd

Tycker inte det är misshandel. Man måste ju få ta tag i sitt barn när det går för långt och barnet INTE lyssnar...som de tyvärr - jojjo 113 - inte alltid gör...

• jojjo113

Fast det ÄR ju misshandel... Att nypa ett barn klassas som aga och det är förbjudet i sverige.. För att inte tala om kränkande..

Måste man ta till det för att barnet inte lyssnar som ni säger.. Då brister det i er kommunikation (ERT sätt att uppfostra)

Ta tag i er själva då som för'äldrar och aga inte barnen!!

• Mysan82

soc tyckte det var okej att min mamma ryckte till i underhåret på min lilla syster. hon har då adhd o fas. fanns absolut inget annat sätt. det är väl värre.

fast nyp i örat kanske jag tycker är lite väl. men att ta tag i armen för att få dennes uppmärksamhet tycker absolut inte är misshandel.

• Hallonröd

Ja nypas ska man inte göra.....det är det ingen som sagt eller tyckt

Men att ta ett fast tag i armen på barnet för att få uppmärksamhet är inte misshandel...

Det vet väl alla hur barn kan vara och att det många gånger INTE är föräldrarna som brister i sin kommunikation till barnet eller i sin uppfostran...

Så länge barnet inte får ont och blir ledset så kan det väl inte vara misshandel....

Svar på tråden Nyp i örat eller tag i armen är det misshandel?