• Aviana

Kan jag vara beviljad havandeskapspenning?

Vad jag har förstått så är det svårt att bli beviljad havandeskapspenning, men jag tänkte höra vad ni tror.
    Jag har precis blivit anställd som lokalvårdare, och har ju 6 månaders provanställning, varav jag har jobbat en. Jag har BF 11/11-10. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man kan bli beviljad havandeskapspenning om man jobbar som lokalvårdare.
    Frågan är då om man måste vara fast anställd, eller om det gäller även som provanställd? Jag jobbar ju som lokalvårdare oavsett anställningsform..
    För jag känner redan nu att det kommer bli jobbigt, om inte omöjligt, att jobba hela tiden ut, då min rygg gör fruktansvärt ont även efter bara 4 timmars jobb.

• Svar på tråden Kan jag vara beviljad havandeskapspenning?
  • 2Fina

alla har rätt till havandeskapspenningen oberoende om man har fast tjänst eller inte, sen beror det ju lite på arbetsuppgifter. Min rygg har tagit stryk + foglossning av ett kontorsjobb men det finns inte en suck att man ska få havandeskapspenning då. Men allt beror väl på handläggaren som tar emot anmälan

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Aviana
    2Fina skrev 2010-07-04 17:28:30 följande:
    alla har rätt till havandeskapspenningen oberoende om man har fast tjänst eller inte, sen beror det ju lite på arbetsuppgifter. Min rygg har tagit stryk + foglossning av ett kontorsjobb men det finns inte en suck att man ska få havandeskapspenning då. Men allt beror väl på handläggaren som tar emot anmälan
    Oj, av ett kontorsjobb.. det kan inte vara lätt. Men jag kan förstå det, man sitter väl still rätt så länge så det måste ju bli stelt och jävligt.. För min del är det konstiga ställningar och fysiskt krävande arbete i alla positioner. Man hinner inte riktigt sitta ner och vila när som heller, då det är under tidspress. Chefen är dock snäll så hon gick med på att låta mig jobba varannan dag bara, så ryggen hinner vila upp sig, men detta jobbet klarar jag oavsett inte en längre tid..
    Men när ska man skicka in ansökan då? Det kan ju vara värt att prova oavsett, men vad jag har förstått så är svenska staten inte särskilt snabba när det gäller ärenden då folk vill HA pengar, bara när de ska GE staten pengar :)
  • PHofie

Jag har erfarenhet av att ha sökt havandeskapspenning. Jag jobbar ibutik med mycket jobb på lager med tunga lyft. Jag fick igenom halv havandeskapspenning för den tiden jag jobbar på lagret, men kassaarbetet fick jag inte igenom trots att jag får väldigt ont av det! Jag har omprövat mitt beslut för att lyckas få igenom hela, men lyckades inte. Har kollegor som fått igenom hel utan problem för alla 50 dagar man har rätt till, men jag fik bara ut halv på de 10 dagar jag sökte för! 
    Det är ett SJUKT DÅLIGT system och dom kollar noll på vad varje sökande har för problem, om man får ont eller har foglossning eller så, utan bara vad du har för arbete. Dom var tveksamma på om mina 15-20 kg lyft var tillräckligt tunga, så det var nära att dom slog av det helt. Tack och lov har jag en underbar chef som hjälpte mig så jag kunde vara ledig på heltid trots att jag bara fick igenom halv, tog lite semesterdagar och extra timmar som jag hade jobbat in.
    Mitt tips är i alla fall att vara ute i god tid!!! Jag sökte alldeles för sent och hann inte göra så många omprövningar och vara så "bråkig" som jag skulle velat! Man måste vara beredd på motstånd och vara sjukt tjatig och envis! Börja att söka i god tid!! Så fort du får moderskapsintyg på MVC så skriv ut havandeskapspenningsblanketter direkt och skicka in tillsammans med moderskapsintyget!! Ju förr dess bättre, för dom är inte snabba!!!

LYCKA TILL!! Kom ihåg att det kan gå superbra och att du får igenom allt utan problem. Men du...sök också direkt från första dagen du har rätt till om du redan nu känner av att du får ont!! Jag jobbade för länge och har fått lida massa ryggont!  

• Aviana
    PHofie skrev 2010-07-04 17:34:10 följande:
    Jag har erfarenhet av att ha sökt havandeskapspenning. Jag jobbar ibutik med mycket jobb på lager med tunga lyft. Jag fick igenom halv havandeskapspenning för den tiden jag jobbar på lagret, men kassaarbetet fick jag inte igenom trots att jag får väldigt ont av det! Jag har omprövat mitt beslut för att lyckas få igenom hela, men lyckades inte. Har kollegor som fått igenom hel utan problem för alla 50 dagar man har rätt till, men jag fik bara ut halv på de 10 dagar jag sökte för! 
    Det är ett SJUKT DÅLIGT system och dom kollar noll på vad varje sökande har för problem, om man får ont eller har foglossning eller så, utan bara vad du har för arbete. Dom var tveksamma på om mina 15-20 kg lyft var tillräckligt tunga, så det var nära att dom slog av det helt. Tack och lov har jag en underbar chef som hjälpte mig så jag kunde vara ledig på heltid trots att jag bara fick igenom halv, tog lite semesterdagar och extra timmar som jag hade jobbat in.
    Mitt tips är i alla fall att vara ute i god tid!!! Jag sökte alldeles för sent och hann inte göra så många omprövningar och vara så "bråkig" som jag skulle velat! Man måste vara beredd på motstånd och vara sjukt tjatig och envis! Börja att söka i god tid!! Så fort du får moderskapsintyg på MVC så skriv ut havandeskapspenningsblanketter direkt och skicka in tillsammans med moderskapsintyget!! Ju förr dess bättre, för dom är inte snabba!!!

LYCKA TILL!! Kom ihåg att det kan gå superbra och att du får igenom allt utan problem. Men du...sök också direkt från första dagen du har rätt till om du redan nu känner av att du får ont!! Jag jobbade för länge och har fått lida massa ryggont!  
    Det låter rätt klyddigt. När får man sitt moderskapsintyg då? Jag ska tillbaka till Bm 12/8 och det är typ en månad innan jag är berättigad det egentligen. Jag hade för mig att det var 60 dagar innan BF, förutom de sista 10 dagarna eller nåt sånt, jag fattar inget av det.. varför är man inte berättigad till det de sista 10 dagarna innan BF?
    Men jag kanske ska ta och höra med min Bm om hon kan skicka hem ett intyg till mig redan nu. Jag ska knappt gå på några kontroller, allt är bra och komplikationsfritt så jag har hittills bara varit på inskrivning, glukos och ett ultraljud. Och jag har mindre än halva tiden kvar :o
    Jag får ta och ställa in mig på att bråka lite istället då, de verkar lite snåla med det där..
  • Bippa

moderskapsintyget kan BM skriva ut när du varit på RUL och fått ett BF datum . detta är då en anmälan till F-kassan om att du väntar barn.
    så så fort du fått ditt datum där i vecka 18-20 när du gjort UL så ber man barnmorskan skriva ett intyg.
    du räknar sedan ut 60 dagar bakåt från det datumet för att veta från vilket datum du kan ansöka om H-penning från

• PHofie

Ring och prata med din barnmorska och säg att du vill ha ett intyg så fort som möjligt. Jag visste ju inte ens hur man ansökte, så för mig blev allt superförsenat. Börja i tid!! Man går inte på så många träffar första halvan av graviditeten. Jag hade en inskrivning och tog lite prover och sen UL 9 veckor efter inskrivningen och sen hade jag min nästa träffa med BM vecka 25 och efter det var det lite tätare och från vecka 30 var jag där varannan vecka. Så det är glest! Jag blev superförvånad att det var så långt mellan träffarna i början. Då blev väntan extra lång! 

Som du redan förstått kan du få havandeskapspenning 60 dagar innan BF och du får inte för dom 10 sista dagarna. Varför det är så vet jag inte säkert men min gissning är att det är för att man aldrig kan veta säkert när barnet föds så därför har han gjort så att man får ta ut föräldrapenning för tiden närmast BF. Lite tråkigt att behöva "slösa" dagar innan barnet är fött, men det kan ju också vara så att du föder för tidigt. Jag gissar att det är därför det inte är havandeskap hela vägen. Själv fick jag BF 13 juli efter UL, men vi räknade ut att BF borde vara den 6-7 juli,  alltså en vecka tidigare. Jag visste exakt när jag hade ägglossning och jag har bara haft oskyddat sex en gång i mitt liv, innan jag blev gravid. Barnet kom den 6 juli och jag började ta föräldrapenning från den 3. 

Men ta tag i havandeskapsansökningen så fort som möjligt!!! Bråka mycket med dom och har du en bra chef är det bra om du säger åt honom/henne att förklara för försäkringskassan att du har ett otroligt slitit jobb och att du inte kan jobba kvar så sent i graviditeten. Jag fick avslag från hel trots att min chef sa rakt ut att han inte kunde ha mig där för att det var för riskabelt. Men jag hade inte tid att bråka så mycket! Det ska jag göra inför nästa barn! Börja i tid och plocka fram dina argaste sidor! ;o) Ge inte upp!!!! 

• Echidna

Jag har inte haft några problem under min graviditet men ansökte om havandeskapspenning den sista månaden. Jag är rätt liten och jobbar som personlig assistent hos en man som är 190 cm lång och sitter i rullstol. Till saken är att denne man har svårbehandlad epilepsi vilket innebär att jag aldrig får lämna honom ensam. Får han ett anfall hemma hos sig har jag en portabel lyft som jag kan använda men om han får ett anfall någon annanstans så blir det problem. Som PA jobbar man ju dessutom oftast ensam. Jag hade inga problem som helst att få igenom min ansökan trots att jag inte har problem. Skrev dock att det är en säkerhetsrisk både för mig och honom om jag ska jobba hos honom höggravid med tanke på epilepsin. Jag ansökte redan i maj om att få det i juli. Jag fick besked i slutet/början av juni.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Echidna

Slutet av maj början av juni menar jag.

• PHofie
    Echidna skrev 2010-07-16 18:58:13 följande:
    Jag har inte haft några problem under min graviditet men ansökte om havandeskapspenning den sista månaden. Jag är rätt liten och jobbar som personlig assistent hos en man som är 190 cm lång och sitter i rullstol. Till saken är att denne man har svårbehandlad epilepsi vilket innebär att jag aldrig får lämna honom ensam. Får han ett anfall hemma hos sig har jag en portabel lyft som jag kan använda men om han får ett anfall någon annanstans så blir det problem. Som PA jobbar man ju dessutom oftast ensam. Jag hade inga problem som helst att få igenom min ansökan trots att jag inte har problem. Skrev dock att det är en säkerhetsrisk både för mig och honom om jag ska jobba hos honom höggravid med tanke på epilepsin. Jag ansökte redan i maj om att få det i juli. Jag fick besked i slutet/början av juni.
    Du verkar ju ha ett jobb där du jobbar ensam och inte alls kan byta arbetsuppgifter. Inte ens försäkringskassan kan pressa din chef att sätta dig på andra arbetsuppgifter! Det var det dom gjorde för mig. Dom sa: "Hon kan sitta i kassan, så sätt henne bara där." Men min chef får inte göra så enligt får arbetspolicy på jobbet för att det är oergonomiskt att sitta länge i kassan, och det blir ju inte mer egronomiskt för att jag är gravid! Men försäkringskassan sket i det. 
    Jag menar bara att det är mycket bättre att söka i god tid så att man hinner överklaga en massa om dom slår av! Och vara hård redan från början! Har man arbeten som är lite tveksamma och man får "fel" handläggare på försäkringskassan är det inte så kul. 
    Jag hade önskat att jag hade ett mer ensam jobb där det inte går att komma runt problemet för dom. Men nästan gång....då ska jag ha igenom den!!  
  • Echidna

Det låter hemskt att gravida måste jobba m svår foglossning och illamående och allt vad en graviditet innebär. Nu menar jag inte att alla ska bli beviljade 5 månaders ledighet, men jag tycker ju att liite mer förståelse för hur det är att jobba gravid borde finnas! Och ja, jag kan inte byta arbetsuppgifter. Har jobbat hos väldigt många handikappade och det är givetvis olika hur mkt man måste hugga i själv. Vissa är rätt duktiga på att klä på sig, förflytta sig osv (behöver bara lite övervakning) medans vissa har varit helt beroende av mig för att göra nåt överhuvudtaget.

Jag hoppas att ni som fått avslag överklagar och får igenom er vilja! Lycka till.

• PHofie
    Echidna skrev 2010-07-16 19:09:20 följande:
    Det låter hemskt att gravida måste jobba m svår foglossning och illamående och allt vad en graviditet innebär. Nu menar jag inte att alla ska bli beviljade 5 månaders ledighet, men jag tycker ju att liite mer förståelse för hur det är att jobba gravid borde finnas! Och ja, jag kan inte byta arbetsuppgifter. Har jobbat hos väldigt många handikappade och det är givetvis olika hur mkt man måste hugga i själv. Vissa är rätt duktiga på att klä på sig, förflytta sig osv (behöver bara lite övervakning) medans vissa har varit helt beroende av mig för att göra nåt överhuvudtaget.

Jag hoppas att ni som fått avslag överklagar och får igenom er vilja! Lycka till.
    Jag tycker oxå det är sjukt att man måste jobba in i det sista. Jag tycker att alla som vill borde få vara hemma med sista månaden. Och det får man ju om man utnyttjar föräldradagarna, men dom vill man ju ha till sitt barn. Eller det vill jag iaf. Jag hade vansinnigt ont i ryggen och kunde knappt gå när jag kom hem från jobbet. Försäkringskassan tar ju inte ett dugg hänsyn till vilka problem man fått av graviditeten. Det dom sa till mig var att om jag fått problem som inte orsakats av graviditeten kunde jag ju bli sjukskriven. Men mina problem kom ju av graviditeten. Helt sjukt!! Jag ansökte dessutom om 10 av dom 50 dagarna man kan få. Fattar inte att dom orkar krångla för så få dagar..jag överklagade dessutom och jag och min chef skrev tillsammans ett superbra överklagelsebrev, men nej! 
    Håller med om att det borde vara lättare att få ledigt eller gå ner i tid. Allt ska vara på den gravidas komando, man ska ju heller inte tvinga någon som vill jobba att vara ledig. Men det är ju en psykisk grej att ställa in sig på att få barn oxå, så sista tiden gick iaf jag och tänkte massa på förlossningen och sånt.
    MER RÄTTIGHETER OM LEDIGHET TILL GRAVIDA!!!! =)  
Svar på tråden Kan jag vara beviljad havandeskapspenning?