Liloue Roma skrev 2010-07-04 20:57:43 följande:
Nu ska vi få hem en liten chihuahua valp. Vill kolla med er om ni har någon erfarenhet av rasen. Vilket kön är bra som första hund? Tips, saker man bör veta, känna till om rasen, om man bör kastrera den m.m.
Vad ska man begära av uppfödaren (tex chipmärkning, avmaskning m.m?
Vi har också en dotter på 3 1/2 år hemma som kommer att bo med valpen, passar den bra med barn?
Vi har valt en hane, har inte kommit på något namn än så ge gärna förslag (vi har iof sig pratat om Louis Armstrong men då blir ju smeknamnet Army)
Ni har tingat en valp redan? Det känns lite som ni impulsköpt hunden. (Rätta mig gärna om jag har fel).
Det ni kan (och ska) begära av uppfödaren är att hunden är SKK-registrerad med stamtavla och att föräldradjuren genomgått alla de kontroller som krävs (det kan du läsa mer om på rasklubbens hemsida). Du ska köpa hunden av en seriös SKK-reggad uppfödare som kan sina saker. Du kan ringa till rasklubben och höra dig för, de är experter på rasen.
Är det en seriös uppfödare ni vänt er till så förvånar det mig att han/hon inte informerat er om detta?
Vilket kön man vill ha är en smaksak, jag har alltid föredragit hanar av praktiska skäl. Om den valpen ni ska köpa passar bra med barn eller inte är omöjligt att säga, det är en individfråga. Dock bör ni komma ihåg att vavvor är små och tål inga hårda tag. Rent allmänt gäller ju vanligt folkvett, dvs att ni inte lämnar hund och barn ensamma samt att barnet lär sig respektera hundens privata områden, syftar på matskål och sovplats.
Rent allmänt om rasen tycker jag är att ni inte ska underskatta den, det är en hund som behöver stimulans för att må bra, trots sin lilla storlek.