• villignu

Chihuahua som första hund.

Nu ska vi få hem en liten chihuahua valp. Vill kolla med er om ni har någon erfarenhet av rasen. Vilket kön är bra som första hund? Tips, saker man bör veta, känna till om rasen, om man bör kastrera den m.m. 

Vad ska man begära av uppfödaren (tex chipmärkning, avmaskning m.m? 

Vi har också en dotter på 3 1/2 år hemma som kommer att bo med valpen, passar den bra med barn? 

Vi har valt en hane, har inte kommit på något namn än så ge gärna förslag (vi har iof sig pratat om Louis Armstrong men då blir ju smeknamnet Army) 

• Svar på tråden Chihuahua som första hund.
  • hundpuss
    Liloue Roma skrev 2010-07-04 20:57:43 följande:
    Nu ska vi få hem en liten chihuahua valp. Vill kolla med er om ni har någon erfarenhet av rasen. Vilket kön är bra som första hund? Tips, saker man bör veta, känna till om rasen, om man bör kastrera den m.m. 

Vad ska man begära av uppfödaren (tex chipmärkning, avmaskning m.m? 

Vi har också en dotter på 3 1/2 år hemma som kommer att bo med valpen, passar den bra med barn? 

Vi har valt en hane, har inte kommit på något namn än så ge gärna förslag (vi har iof sig pratat om Louis Armstrong men då blir ju smeknamnet Army) 

Ni har tingat en valp redan? Det känns lite som ni impulsköpt hunden. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Det ni kan (och ska) begära av uppfödaren är att hunden är SKK-registrerad med stamtavla och att föräldradjuren genomgått alla de kontroller som krävs (det kan du läsa mer om på rasklubbens hemsida). Du ska köpa hunden av en seriös SKK-reggad uppfödare som kan sina saker. Du kan ringa till rasklubben och höra dig för, de är experter på rasen.

Är det en seriös uppfödare ni vänt er till så förvånar det mig att han/hon inte informerat er om detta?

Vilket kön man vill ha är en smaksak, jag har alltid föredragit hanar av praktiska skäl. Om den valpen ni ska köpa passar bra med barn eller inte är omöjligt att säga, det är en individfråga. Dock bör ni komma ihåg att vavvor är små och tål inga hårda tag. Rent allmänt gäller ju vanligt folkvett, dvs att ni inte lämnar hund och barn ensamma samt att barnet lär sig respektera hundens privata områden, syftar på matskål och sovplats.

Rent allmänt om rasen tycker jag är att ni inte ska underskatta den, det är en hund som behöver stimulans för att må bra, trots sin lilla storlek.

• Vissla

håller med ovanstående talare och tillägger en fråga, passar barnet bra med hund?
    En vavva valp är mycket liten så en 3 åring som inte försår att lämna hunden ifred när den ska äta sova osv kan uppfattas som mycket skrämmande vilket kan resultera i en ostabil och kanske tom farlig hund.

• Diablo

Vi har en chihuahua tik och jag kan tycka att man inte ska ha små barn när man har små barn. Det räcker att er dotter trillar på hunden så kan den bryta ett med. De är mycket känsliga specielt som valpar. Vår snubblade ner från ett trapsteg på 1,5dm och slog huvudet. Hon fick epeleptiskt anfall så vi fick åka in akut. Lika så bör de inte ligga i soffor och sängar, de får absolut inte trilla ner och de tror att de är stora hundar som klarar av att hoppa ner men det kan sluta med att de bryter benen eller slår huvudet. Sedan är det en stor hund i liten förpackning. Vi har fått vara jätte tydliga med vår tik, för hon har tendenser till att slåss med andra hundar. Vill gärna skälla om hon hör ljud utifrån.
    Man måste vara konsekvent, det är ingen liten sak man har under armen när man går, detta är en hund som behöver gå ut rejäla rundor flera gånger om dagen.
    Mitt råd är att köpa en större hund som inte är så känslig, när man har mindre barn. Men jag håller med ovanstående att hunden måste ha sin egen plats där den kan få ligga ostörd. Där barnet inte får röra den.

Har man tur behöver man inget vett!
  • AvLängtanTillDej

Jag skaffade min chihuahua när sonen var 3.
    Jag har velat ha en chihuahua sedan jag var liten. Min Fia var helt klar ett inpullsköp efter att jag sett en annons på blocket. Jag visste egentligen inte så mycket om rasen innan men det finns enormt många sidor på nätet där man kan läsa på. Jag är uppvuxen med hund så att hanskas med henne har aldrig varit några problem.
    Men man måste vara införstådd med att det är en otroligt viljestark och skyddande ras. Det vill säga, de försöker 10gånger istället för en och skäller mott allt och alla som de inte känner eller känner sig trygga med.
    De är dock enormt smarta och energiska små knyten. Så om man tänker att en chihuahua skulle kräva mindre jobb än en stor hund. Tänk om.

• AvLängtanTillDej
    RÄTTELSE: Sonen var 2.
  • villignu

HEJ ALLIHOPA! 

Tack för alla snälla och kloka råd!

Vi fick vår lilla valp  i mitten av augusti så nu har det gått ca 1 månad. det har gått super och han är verkligen en kärleksfull och smart hund. Vår dotter är 3 år 4 mån och har tagit det väldigt bra och vuxit som person efter att han kom in i vårt liv! Vi har inte ångrat det en enda sekund. Han är 15 veckor nu och växer fort även om han fortfarande är väldigt liten och omtålig! 

Har ni andra tips tar vi gärna emot dem!  

Kramar från en lycklig chihuahua ägare.  

• scaniae

Jag har haft en Dvärgpinscher innan.
    Den fällde inte alls och jag undrar hur det är med Chihuahua?
    Fäller den mycket?
    De har ju underpäls, det har inte Dvärgpinschrar.

• iii
    Diablo skrev 2010-07-05 10:15:34 följande:
    Vi har en chihuahua tik och jag kan tycka att man inte ska ha små barn när man har små barn. Det räcker att er dotter trillar på hunden så kan den bryta ett med. De är mycket känsliga specielt som valpar. Vår snubblade ner från ett trapsteg på 1,5dm och slog huvudet. Hon fick epeleptiskt anfall så vi fick åka in akut. Lika så bör de inte ligga i soffor och sängar, de får absolut inte trilla ner och de tror att de är stora hundar som klarar av att hoppa ner men det kan sluta med att de bryter benen eller slår huvudet. Sedan är det en stor hund i liten förpackning. Vi har fått vara jätte tydliga med vår tik, för hon har tendenser till att slåss med andra hundar. Vill gärna skälla om hon hör ljud utifrån.
    Man måste vara konsekvent, det är ingen liten sak man har under armen när man går, detta är en hund som behöver gå ut rejäla rundor flera gånger om dagen.
    Mitt råd är att köpa en större hund som inte är så känslig, när man har mindre barn. Men jag håller med ovanstående att hunden måste ha sin egen plats där den kan få ligga ostörd. Där barnet inte får röra den.
    Jag kan se det framför mig, den lilla chihuahuan som försöker starta slagsmål med en jättehund, helt omedveten om sin egen storlek.
Svar på tråden Chihuahua som första hund.