Lanloun skrev 2010-07-04 21:58:36 följande:
Är lite nyfiken, då tanken på att vara hemmafru under småbarnsåren lockar mig.
1. Varför är du hemmafru/hemmamamma?
2. Är det ensamt?
3. Vad brukar ni göra på dagarna, förutom hushållssysslorna?
4. Hur många timmar i veckan jobbar din man?
5. Finns det något bidrag som stödjer saken?
Tacksam för svar

Nu är jag inte hemmafru/mamma, men jag var hemma nästan på heltid i tre år med mina tvillingar (jobbade max 25% under deras tre första år).
1. För barnens skull.
2. Inte speciellt, besökte ofta öf och hittade umgänge med andra i liknande situation.
3. För min del (jag och sambon har gjort lite olika) har jag gett barnen välling, låtit dem leka på egen hand på morgonen (för att de ska kunna utveckla möjligheten till egen lek istället för att hela tiden bli aktiverade), gjort någon hushållssyssla, gått till öf eller någon annanstans, träffat andra, besökt Nordiska museet/skansen/annat.
4. Hon jobbade 75% under barnens tredje år, innan dess var det 50% och mindre.
5. Vårdnadsbidrag på 3000/mån i vissa kommuner fram tills barnen fyller tre. Du kan även fundera på alternativet att starta egen barnomsorg om du hittar några föräldrar till som är intresserade av att gå ihop och ha barnen hemma, då får du en ersättning som motsvarar kommunens kostnad för en barnomsorgsplats (ligger runt 10000/mån som du för in i enskild firma och sen kan ta ut som lön, utlägg, mm).
Jag beundrar alla som vågar gå emot strömmen och som väljer att ha barnen hemma istället för att sätta dem på dagis så snart det går. Du kommer tveklöst att få många frågor så var beredd på det; när ska barnen börja på dagis, varför har du dem hemma, de kommer inte att utvecklas, mm, mm.
Läs gärna på
www.haro.se, det är en bra förening som har mycket matnyttig information för hemmaföräldrar.