• Lanloun

Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!

Är lite nyfiken, då tanken på att vara hemmafru under småbarnsåren lockar mig.

1. Varför är du hemmafru/hemmamamma?
    2. Är det ensamt?
    3. Vad brukar ni göra på dagarna, förutom hushållssysslorna?
    4. Hur många timmar i veckan jobbar din man?
    5. Finns det något bidrag som stödjer saken?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!
  • Michas
    Lanloun skrev 2010-07-04 21:58:36 följande:

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    1. Blandade anledningar. Arbetslöshet, separationsångest, depp...

2. Nej, inte särskilt. Jag går till och från förskolan med det större barnet och stannar till i lekparker på vägen och samtalar med andra föräldrar vid de tillfällena.

3. Äta, sova, läsa böcker, lyssna på musik och dansa, åka hen till kompisar, promenera, handla, gå till "lekis", bada, titta på foton...

4. 39h / v

5. Jag har bidrag men inte från Sverige då vi bor utomlands
  • DrKejs

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    Nu är jag inte hemmafru/mamma, men jag var hemma nästan på heltid i tre år med mina tvillingar (jobbade max 25% under deras tre första år).

1. För barnens skull.
    2. Inte speciellt, besökte ofta öf och hittade umgänge med andra i liknande situation.
    3. För min del (jag och sambon har gjort lite olika) har jag gett barnen välling, låtit dem leka på egen hand på morgonen (för att de ska kunna utveckla möjligheten till egen lek istället för att hela tiden bli aktiverade), gjort någon hushållssyssla, gått  till öf eller någon annanstans, träffat andra, besökt Nordiska museet/skansen/annat.
    4. Hon jobbade 75% under barnens tredje år, innan dess var det 50% och mindre.
    5. Vårdnadsbidrag på 3000/mån i vissa kommuner fram tills barnen fyller tre. Du kan även fundera på alternativet att starta egen barnomsorg om du hittar några föräldrar till som är intresserade av att gå ihop och ha barnen hemma, då får du en ersättning som motsvarar kommunens kostnad för en barnomsorgsplats (ligger runt 10000/mån som du för in i enskild firma och sen kan ta ut som lön, utlägg, mm). 

Jag beundrar alla som vågar gå emot strömmen och som väljer att ha barnen hemma istället för att sätta dem på dagis så snart det går. Du kommer tveklöst att få många frågor så var beredd på det; när ska barnen börja på dagis, varför har du dem hemma, de kommer inte att utvecklas, mm, mm. 

Läs gärna på www.haro.se, det är en bra förening som har mycket matnyttig information för hemmaföräldrar. 
  • katrina

1. För hela familjens skull. Vi mår alla bättre under småbarnstiden med mig hemma än med mig på jobb.
    2. Nej. Träffar andra vuxna och barn  vi känner 1-2 gånger i veckan. + farmor ett par gånger. Det räcker för mig!
    3. Träffa vänner, öppen förskola. Åka hem med barnen till mina föräldrar ibland (20 mil bort) och sova över. Och jobbar med hemförsäljning a v käder förstås!! 2-3 kvällar i veckan / säsong
    4. ca 50 timmar
    5. Vårdnadsbidrag; det har jag! (300 :- i månaden) Detta + sparade pengar + lite inkomst gör att vi klarar oss fint!

Och jag trivs verkligen med detta! Mina flickor är nu 6,5 och 1,5  år. Kommer vara hemma tills lillan fyllt 3!

• Honeyrose

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    1. älskar det! har aldrig gillat att arbeta och det är något som min man inte heller vill att jag ska göra, jag trivs otroligt bra med att vara hemma
    2. tyvärr ja, men det tror jag delvis på att jag bor såå långt bort från alla jag brukar umgås med. samma stad, men olika områden och det tar lång tid att ta sig kommunalt och sen vill vissa endast åka bil och kan inte alltid det eftersom deras män har bilen. samma med mig. åker endast med bil och min man föredrar att köra oss vilket inte heller alltid går.
    3. just nu, egentligen inget speciellt, är hemma, går ut tillsammans när min man är hemma, läser böcker som dottern älskar, leker m.m, hon är ju inte så gammal än så att hon har så stort behov av att vara ute med en massa aktiviteter.
    4.  27 timmar jobbar han, men sen går han i skolan oxå och det är väl ca 11 (har inte hans schema här..)
    5. hade ju föräldrapenning tills för ett tag sen, tyvärr finns inget vårdnadsbidrag eller vad det heter där jag bor, men nu väntar vi nästa barn så då blir det föräldrapenning igen. 
  • Hemmaföräldern

1. Jag är hemmaförälder eftersom jag anser att jag är bättre på att vårda och fostra mina barn än dagis. Jag vill att de ska utvecklas efter sin fulla potential och att vi ska få tid att knyta an till varandra och att de ska få ett fungerande immunförsvar innan de börjar på någon aktivitet.

2. Det var det i början men det vara bara att sätta fart och gå ut och leta efter andra som var hemma och se till att börja nätverka. Någon hjälp får man inte, tvärtom blir man ständigt motarbetad men det stärker bara och gör att man kämpar ännu mer.

3. Öppna förskolan på fm. Hem och äter lunch sover middag. Ut till parken och träffa andra som är hemma. Bjuder kanske med någon/några hem. Hushållssysslorna i övrigt får maken ta, det hinns inte med.

4. Han slutar 16.30 varje dag. Jobbar aldrig över. Och så slutar han vid lunch en dag i veckan för att kunna vara med sina barn.

5. Nej. Vi får klara oss på makens lön som är extra hårt beskattad. Och så mina extra inkomster. Tufft och orättvist javisst men det hoppas jag att Kd tänker ändra på efter det här valet. Jag utför ett arbete som hemmaförälder även om det är obetalt.

• HKL

Det är två år mellan mina barn och eftersom jag är föräldraledig med lillebror så får storasyster också vara hemma med oss. Jag och min man var föräldralediga (första jag och sen han) i 18 mån med äldsta barnet, sen var det tänkt att hon skulle börja förskola. Istället var hon hos sin farmor och farfar på dagarna i ca 4 månader innan jag gick på föräldraledighet igen. Var hemma med henne 2 mån innan lillebror kom och han är nu 6 mån.
    Nu när vi har möjlighet att vara hemma med barnen länge känns det otroligt dumt att inte ta tillvara på den tiden. Jobba hinner man med sen och jag är övertygad om att det är bäst för små barn att få vara med sina föräldrar. Det gäller bla trygghet och att få vara i en lugn och stressfri miljö.

2. Är det ensamt?

För mig har det varit lite ensamt när min man började jobba efter sommarens semester eftersom vi flyttat ut på landet i somras. Har inte hunnit lära känna några andra föräldralediga här än. Den här veckan startade öppna förskolan så nu har jag börjat träffa andra föräldralediga.

Vi kommer att gå på öppna förskolan 2-3 förmiddagar i veckan. En dag i veckan är stora hos farmor och farfar. Då passar jag på att ägna extra mycket tid åt lillebror, samt att plugga när han sover middag.

Vi går ut i trädgården och gör lite enklare arbeten där som att rensa rabatter, plocka bär och frukt. Eller så leker vi - gungar, åker trehjuling, leker med vatten. Vi ska ordna en sandlåda också. Går promenader. Min mamma hälsar oftast på oss 1 dag varje vecka, då är vi ute för det mesta.

Vi är inomhus en hel del också och då läser vi, lägger pussel, ritar, bygger storlego, sjunger, dansar mm. När jag lagar mat, plockar med disk och tvätt, städar etc så får stora antingen hjälpa till (jättebra sätt att lära sig saker och aktivera barnen, dom älskar att få hjälpa till) eller så roar hon sig själv en liten stund.

Han jobbar 40 h/v men har ganska lång resväg så han är borta 11-12 h varje dag, kommer hem strax efter 17 om han åker bil eller vid 18 om han åker buss. Vi har bara en bil och turas om att ha den. Vi behöver den för att komma till den ena öppna förskolan vi går på.

I min kommun finns vårdnadsbidrag 3 000 kr. From idag och 5 mån framåt kommer vi att få vårdnadsbidrag. Hittills har jag tagit ut föräldrapenning och det kommer jag (troligtvis) att börja göra i feb igen. Har sparade pengar som vi skjuter till om det behövs.

Det är ingen dans på rosor att vara hemmaförälder, det är ju inte semester man har ;) Men det är fantastikt att få vara med sina barn och se till att de får en bra och trygg start i livet.

• Hemmaföräldern
    HKL skrev 2010-09-01 21:27:35 följande:

Det är två år mellan mina barn och eftersom jag är föräldraledig med lillebror så får storasyster också vara hemma med oss. Jag och min man var föräldralediga (första jag och sen han) i 18 mån med äldsta barnet, sen var det tänkt att hon skulle börja förskola. Istället var hon hos sin farmor och farfar på dagarna i ca 4 månader innan jag gick på föräldraledighet igen. Var hemma med henne 2 mån innan lillebror kom och han är nu 6 mån.
    Nu när vi har möjlighet att vara hemma med barnen länge känns det otroligt dumt att inte ta tillvara på den tiden. Jobba hinner man med sen och jag är övertygad om att det är bäst för små barn att få vara med sina föräldrar. Det gäller bla trygghet och att få vara i en lugn och stressfri miljö.

2. Är det ensamt?

För mig har det varit lite ensamt när min man började jobba efter sommarens semester eftersom vi flyttat ut på landet i somras. Har inte hunnit lära känna några andra föräldralediga här än. Den här veckan startade öppna förskolan så nu har jag börjat träffa andra föräldralediga.

Vi kommer att gå på öppna förskolan 2-3 förmiddagar i veckan. En dag i veckan är stora hos farmor och farfar. Då passar jag på att ägna extra mycket tid åt lillebror, samt att plugga när han sover middag.

Vi går ut i trädgården och gör lite enklare arbeten där som att rensa rabatter, plocka bär och frukt. Eller så leker vi - gungar, åker trehjuling, leker med vatten. Vi ska ordna en sandlåda också. Går promenader. Min mamma hälsar oftast på oss 1 dag varje vecka, då är vi ute för det mesta.

Vi är inomhus en hel del också och då läser vi, lägger pussel, ritar, bygger storlego, sjunger, dansar mm. När jag lagar mat, plockar med disk och tvätt, städar etc så får stora antingen hjälpa till (jättebra sätt att lära sig saker och aktivera barnen, dom älskar att få hjälpa till) eller så roar hon sig själv en liten stund.

Han jobbar 40 h/v men har ganska lång resväg så han är borta 11-12 h varje dag, kommer hem strax efter 17 om han åker bil eller vid 18 om han åker buss. Vi har bara en bil och turas om att ha den. Vi behöver den för att komma till den ena öppna förskolan vi går på.

I min kommun finns vårdnadsbidrag 3 000 kr. From idag och 5 mån framåt kommer vi att få vårdnadsbidrag. Hittills har jag tagit ut föräldrapenning och det kommer jag (troligtvis) att börja göra i feb igen. Har sparade pengar som vi skjuter till om det behövs.

Det är ingen dans på rosor att vara hemmaförälder, det är ju inte semester man har ;) Men det är fantastikt att få vara med sina barn och se till att de får en bra och trygg start i livet.
    Många kloka inlägg här :)
  • skogstjärna

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    1) För att jag älskar att vara med mina barn! För att jag är övertygad om att det är de bästa för dem på många sett och vis, men framförallt för att de ska slippa stress och krav på att passa in. Jag vill vara där när de lär sig prata och sjunga, jag vill hålla om dem när de ramlat och gjort sig illa, jag vill höra deras prat och funderingar och jag vill att de ska bli en tajt syskonskara som ställer upp för varandra. Jag vill att de ska ha det tryggt och lära sig leva i en värld som de är en del av. Är emot vårat samhälle som det ser ut nu, där barn ska förvaras och helst inte synas, höras eller ta plats.

2) Ibland.

3) Gå ut och gå med hundrana, cykla, lekparken, åka pulka, plocka blommor/bär/vackra stenar/äpplen/svamp, picnic, öppna förskolan, museer, vi är ute och far ganska mycket och alltid hittar man på något. Förut var vi VÄLDIGT mycket i stallet, men det är vi inte lika mycket nu förtiden.

4) Olika, mellan 30 och 50 för det mesta.

5) Japp, vårdnadsbidraget. Men det är inget jag har fått ännu iallafall. Massa krångliga regler som gör att jag alltid missar att få det.
  • Färna

Hemmaföräldern; makens jobb att cascha in å sköta hushållet? Låter lite fel när en går hemma å drar benen efter sig..........

Svar på tråden Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!