• Agnostino

Kreationism vs Evolution

Jag tänkte att vi borde låta kreationisterna förklara sig lite, varför de tror att vetenskapsmän skulle hitta på konstiga teorier om hur arter uppstått om de inte hade belägg för teorierna. Helt enkelt, kreationister/ID troende, hur tänker ni? Vad har ni för belägg att inte lita på de legitimerade vetenskapsmän som stöder denna teori?

• Svar på tråden Kreationism vs Evolution
  • Agnostino

Vet inte hur jag ska ta det här, är det inga kreationister/ID-anhängare som läser på familjeliv, eller har ni bara inte några bra argument?

• ViceGuy

Sverige är för informerat för dessa typer av diskussioner :)

De får mer fäste i USA.

Men välkomnar såklart åsikter från kreationisterna också, vill veta varför och hur ni tänker.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Agnostino skrev 2010-07-05 21:53:10 följande:
    Vet inte hur jag ska ta det här, är det inga kreationister/ID-anhängare som läser på familjeliv, eller har ni bara inte några bra argument?
    Det senare skulle jag tro. Det finns kreationister här på FL, eller rättare sagt ska man väl säga att de har vissa element av kreationism.
    ViceGuy skrev 2010-07-05 23:11:31 följande:
    Om man med informerat menar att de håller sig undan för att de vet att de får pisk i en debatt så kan jag hålla med, men kreationism finns det helt klart även här i Sverige. Jag känner personligen ett par stycken som helt tar avstånd från evolutionsteorin (och all annan relevant vetenskap) till förmån för bibelns skapelseberättelse.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lillsnufflan

De får mer fäste i USA.

Men välkomnar såklart åsikter från kreationisterna också, vill veta varför och hur ni tänker.
    Ella Bohlin som sitter i KDs partistyrelse och varit ordförande för ungdomsförbundet KDU har ju t.o.m. föreslagit att man ska undervisa om krationism och evolution sida vid sida i svenska skolor så att eleverna själva ska få ta ställning. Så nog finns det en diskussion, men den är inte så livlig som i USA därför att kreationisterna/ID-anhängarna är för få.
  • Zophia
    Agnostino skrev 2010-07-05 21:53:10 följande:

De får mer fäste i USA.

Vetenskap handlar om att sätta samman forskning. Det är därför universitetsvärlden i profan-filosofiska ämnen undervisar om metafysiska värden. Kunskapen om livet är ett väldigt brett ämne. Att sitta och reducera komplicerade ämnen till en tuggleksak är säkert tilltalande för vissa FL:are, men inte alla. Skrattande
  • ViceGuy
    Zophia skrev 2010-07-06 16:53:25 följande:

De får mer fäste i USA.

Vetenskap handlar om att sätta samman forskning. Det är därför universitetsvärlden i profan-filosofiska ämnen undervisar om metafysiska värden. Kunskapen om livet är ett väldigt brett ämne. Att sitta och reducera komplicerade ämnen till en tuggleksak är säkert tilltalande för vissa FL:are, men inte alla. Skrattande
    Hängde inte med i ditt inlägg tyvärr =o

Du får gärna omformulera för en icke-utbildad =)
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Papi Jo

De får mer fäste i USA.

informerat? läs "indoktrinerat" :))

Det finns matematiska skäl, "komplexitets-grads-skäl" samt invändningar mot historisk biologis totala avsaknad av empirisk och experimentell undersökning som gör att även en totalt otroende kan finna svårigheter med dagens förklaringsmodeller.

Men inget ont om evolutionister, dom tror på det dom gör och är vare sig mindre eller mer intelligenta än andra. Det finns goda skäl till varför man ska godta deras teorier på ett allmänt plan. Men jag tror inte att man kan dra så stora växlar på evolutionsprincipen som dom gör gällande.
  • ViceGuy
    Papi Jo skrev 2010-07-06 19:36:12 följande:
    informerat? läs "indoktrinerat" :))

Det finns matematiska skäl, "komplexitets-grads-skäl" samt invändningar mot historisk biologis totala avsaknad av empirisk och experimentell undersökning som gör att även en totalt otroende kan finna svårigheter med dagens förklaringsmodeller.

Men inget ont om evolutionister, dom tror på det dom gör och är vare sig mindre eller mer intelligenta än andra. Det finns goda skäl till varför man ska godta deras teorier på ett allmänt plan. Men jag tror inte att man kan dra så stora växlar på evolutionsprincipen som dom gör gällande.
    Varför är världens biologer enade om att evolutionen har ägt/och fortsätter äga rum? Är allt en stor konspiration?

Det finns experimentella undersökningar där man t.ex sett virus utveckla helt nya egenskaper.

Samt, vad i evolutionsteorin motsätter du dig?
  • Tygtiiger
    Lillsnufflan skrev 2010-07-06 16:46:48 följande:
    Ella Bohlin som sitter i KDs partistyrelse och varit ordförande för ungdomsförbundet KDU har ju t.o.m. föreslagit att man ska undervisa om krationism och evolution sida vid sida i svenska skolor så att eleverna själva ska få ta ställning. Så nog finns det en diskussion, men den är inte så livlig som i USA därför att kreationisterna/ID-anhängarna är för få.
    Ah, den fina gamla idén. Har hon inte hört talas om flygande spagettimonstret? Hela CFSM grundades ju pga foliehattar som ville införa kreationism (lätt förklätt till ID) i naturkunskapen i amerikanska skolor.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Papi Jo
    ViceGuy skrev 2010-07-06 20:09:10 följande:
    Varför är världens biologer enade om att evolutionen har ägt/och fortsätter äga rum? Är allt en stor konspiration?

Det finns experimentella undersökningar där man t.ex sett virus utveckla helt nya egenskaper.

Samt, vad i evolutionsteorin motsätter du dig?
    Jag har inte motsagt någon evolution. Läs min kommentar. Dra inga förhastade förenklande slutsatser. Om du tror att allt utvecklats från ingenting till det som kallas liv idag med det begrepp du lägger i ordet evolution så har ingen vetenskapsman det på fötterna.  
Svar på tråden Kreationism vs Evolution