• Mumin75

Mygg, knott... allergi? Någon som har barn som är allergiska/överkänsliga?

Min dotter på 3 år fick ett myggbett för några dagar sedan som svullnade upp en hel del och är fortfarande väldigt svullet men det var inte så illa att vi kände att vi behövde söka läkare för det, bara väldigt svullet, inget ont eller så.

Men så idag låg vi på badstranden då jag upptäckte att hennes ena arm var enormt svullen... ca 10 cm ovanför armbågen och ner till ca 10 cm under armbågen... alltså en svullnad på ca 20 cm som sträckte sig hela vägen runt armen. Granskade armen men hittade inget myggbett men efter sen bra stund upptäckte jag ett litet litet bett/prick på armbågen. Någon timme senare upptäckte jag att hennes ena ben hade vullnad upp till dubbel storlek från knät ner till foten...  ännu värre än armen och hittade även där efter långt granskande ett litet litet bett/prick på vaden. Min tanke är knott för det ser ut som ett typ litet knottbett eller nåt sånt... men har aldrig varit med om att någon reagerar så kraftigt... Just nu har jag lindat in arm och ben i kompresser med alsolsprit efter tips från sjukvårdsrådgivningen och imorgon så ska vi gå till vårdcentralen.

Tänkte höra om det är någon annan här med barn som reagerat på mygg och knott och om det är någon som reagerat så kraftigt som min dotter. Om det nu är det hon reagerat på men nåt litet bett av nåt slag verkar det ju iaf vara.

Blir även lite orolig då min sambo (dotterns pappa) också var känslig mot sånt som liten och är idag extremt allergisk mot getingar och varit nära att dö efter getingstick... Hoppas inte sånt är ärfligt.

• Svar på tråden Mygg, knott... allergi? Någon som har barn som är allergiska/överkänsliga?
  • maribel

Mina barn har inte denna allergi men min syster hade allergi mot mygg när hon var liten och reagerade som din dotter. En gång gick det väldigt illa och hon fick en anafylaktisk chock av ett myggbett. Det är däremot v'äldigt ovanligt. Hennes läk gav oss betapred tabletter att alltid ha med ifall det skulle bli en kraftig reaktion. När hon var runt 10 växte allergin bort och har inte övergått till getingallergi.

• FruT

Min dotter som är 4 år reagerar kraftigt på myggbett. Vi fick åka akut förra sommaren då hon svullnade över hela kroppen. Vi trodde det var en engångföretelse men hon reagerade även denna sommaren.Så nu efter läkarkontakt så har vi fått fyra olika mediciner utskrivna. Hoppas på en lugn sommar men nu har vi iaf medicin om det skulle inträffa igen.

• Smultron81

Jo vår son på 4 reagerar kraftigt på myggbett. Som nu e han heltvsvullen mellan Axel o hals o ett finger e helt svullet. Vi har även precis fått veta att han har är allergisk mot annat också. Väntar på tid till pricktest nu.

• Busbellan

Min 3-åring reagerar precis som din på myggbett. Ala blir inte lika svullna, men många och hon får massvis med bett. Häromdagen räknade jag dem på henne en gång, men slutade vid 100 bett.
    Myggallergi är väldigt ovanligt sa läkaren vi var hos utan det handla om överkänslighet i de festa fall.
    Vi har fått allergimedicin utskrivet till dottern. Vi passade på att visa upp henne på vc när hon fått detta bettet, för att de skulle ta oss på allvar

Mamma till Nora, August och Ella
  • JuliaåRonjasmammis

Min äldsta son är väldigt allergisk/överkänslig mot mygg. Får han bett i ansiktet svullnar det upp så att han ser ut som elefantmannen, ögonen blir så svullna att han inte kan se, och en gång fick han ett bett på örat som svullnade upp så att hörseln påverkades! Tack & lov gick det tillbaka senare.

Vi har alltid Betapred och Tavegyl hemma så att vi kan ge snabbt om nåt händer. Fick kämpa för att få recept på det i förväg dock, läkaren tyckte vi skulle "vänta och se tills det hände nåt", puckot, alternativt "hålla honom borta från mygg". Jo men tjena, vi har lantställe i norrland och bor i princip "mitt i skogen", inte så lätt då.

Fast läkaren blev rätt chockad sen när vi åkte akut till vårdcentralen och han fick se hur ungen såg ut! Ena underarmen hade svullnat till dubbla storleken, i pannan såg det ut som om han hade ett horn och båda ögonen var helt igensvullna!

Det lustiga är att det varierar från år till år hur pass dålig han blir.

Don't mess with my integrity!
  • Bumblebina

Min son är överkänslig mot mygg, men det är samma här, olika från år till år. Men han får stora reaktioner oavsett. Som värst får han handbolls-stora svullnader med 10-15 cm breda och någon cm höga, vätskefyllda blåsor... Allergitabletter lindrar och vi har även den starkaste kortisonsalvan (Dermovat) att stryka på så snart vi ser att han blivit biten. Givetvis, myggmedel också! Inte att förglömma!

• Mumin75

Tack för svaren. Vi var hos läkaren men hon trodde inte på varken knott eller mygg, tyckte inte det såg ut som sånt bett utan hon trodde mer på att det kom från något kryp i gräset eller sanden, typ nån loppa, myra eller nåt annat... Svullnade kom ju när vi var på badstranden så det var ju antagligen något där som bitit henne... men det finns ju mycket olika kryp i gräs och sand så det går ju inte att gissa sig till vad det kan vara. Vi skulle avvakta och se om det hände nåt liknande igen, men hon har inte fått några sådana svullnader efter detta. Hon har även blivit myggbiten några gånger också nu men inte fått några sådana svullnader igen så mygg kan vi nog utesluta nu. Men vad det nu var som bet henne så verkar hon vara väldigt överkänslig/allergisk mot detta med tanke på den enorma svullnaden och smärtan (det var så svullet och gjorde så ont att hon knappt kunde gå på benet)... hoppas att hon slipper det igen.

Alsolsprit på kompress inlindat med gasbinda över natten hjälpte iaf väldigt bra och fick svullnaden att gå ner snabbt.

• Smamman

Hett tips:

Derma Optima och E-vitaminsalva efter- funkar på både brännässlor och myggbett.

Min son är 3 år o jättekänslig mot brännässlor, dottern för myggbett - dessa två produkter tar både bort kliet o brännan genast. finns hos www.biwelen.se

• JuliaåRonjasmammis
    Smamman skrev 2010-07-19 14:52:03 följande:

Hett tips:

Derma Optima och E-vitaminsalva efter- funkar på både brännässlor och myggbett.

Min son är 3 år o jättekänslig mot brännässlor, dottern för myggbett - dessa två produkter tar både bort kliet o brännan genast. finns hos www.biwelen.se

Intressant! Påverkas även svullnaden, så att den går ner?
    Don't mess with my integrity!
  • Indratvillingmamma
    Busbellan skrev 2010-07-15 15:17:30 följande:
    Min 3-åring reagerar precis som din på myggbett. Ala blir inte lika svullna, men många och hon får massvis med bett. Häromdagen räknade jag dem på henne en gång, men slutade vid 100 bett.
    Myggallergi är väldigt ovanligt sa läkaren vi var hos utan det handla om överkänslighet i de festa fall.
    Vi har fått allergimedicin utskrivet till dottern. Vi passade på att visa upp henne på vc när hon fått detta bettet, för att de skulle ta oss på allvar

Så där blir min ena pojke också utav myggbett. Får han ett på armen så sväller han från handleden till armbågen. Vi ger Aerius en gång per dag då vi vistas i myggrika trakter och det hjälper. Betten blir inte alls lika svullna när vi ger det.
Svar på tråden Mygg, knott... allergi? Någon som har barn som är allergiska/överkänsliga?