• Amazina

Tips för lång bilresa med 1,5-åring

Vi bor i Schweiz och kommer bila fram och tillbaka till Skåne i sommar. Med oss har vi vår dotter på 1,5 år. Vi kommer ta minst en övernattning åt vardera hållet och stanna på många pauser. Skulle dock vilja ha fler tips ang den långa bilresan. Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Tips för lång bilresa med 1,5-åring
  • pigglet

Salta pinnar! Salt, smular inte och roar nästan hur länge som helst   :)

Köra när hon sover.

Dvd-spelare i bilen? Bra musik i stereon/mp3-spelare.

• Jagsjälv

När sonen var så gammal åkte vi till Italien.
    Jag gjorde en sångpåse med saker (katt, hund elefant, bil, får mm allt som kan bli en sång) sedan fick han plocka upp en sak och så var det till att sjunga! Han älskade det! Jag läste en del böcker för honom också. Det gick hur bra som helst. När vi stannade var det bara att låta honom röra sig så mycket som möjligt.
    Är hon intresserad av att titta på film, så är dvd suveränt. Om hon inte är det ännu, kanske det roar lite grann i alla fall.

• Sissa Blom

Jag hoppar in i tråden eftersom vi ska köra  från England till Skåne i sommar . Vi har dock  bestämt oss för att köra nattetid för att göra det lättare för våra 1.5 åriga tvillingar. Men sångpåsen ska jag absolut fixa. Och DVD spelare till bilen ligger redan på listan. Fler tips?

• Jagsjälv

Oj, orkar ni köra nattetid? Det har vi aldrig gjort.  Vi tycker att det har känts bra med två vuxna vakna i bilen (känns tryggt så att den som kör inte ska bli trött och somna) + att båda är vakna och pigga på dagen när barnet/barnen är vakna.

• J Anttila

En påse med lite olicka roliga leksaker. Har köpte en ritbräda en sådan magnetisk. Musik och sånger. Mycket att tugga på.

ERIK Mammas lill hjärta
  • sonen08

har ni leksakerna framme nu plocka bort dem så tar ni fram dem till barnet när ni ska åka då blir de som "nytt" ju. dvd i bilen är ett tips med. böcker,

• Sissa Blom

Hej Namn

Vi planerar att  turas om att köra, så en får sova någon timme och sedan ta över. När vi kommer fram har vi familj som kan hjälp oss med barnpassning någon timme så vi kan sova. Visst blir det jobbigt, men vi tror det är det smärtfriaste sättet att resa. när dom blir större och lättare att underhålla i bilen kör vi dagtid. Men som sagt, det är premiär i sommar så vi får se hur det går.

• Jagsjälv

Hoppas allt går bra för och att ni får en bra resa!

• Jagsjälv

Går bra för er, ska det stå...

Svar på tråden Tips för lång bilresa med 1,5-åring