• Anjellica

Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S

Hej jag är helt ny på denna sidan. Har gått på p-piller sen jag vart 16 o då sa läkarn att jag hade PCOs o att jag förmodligen inte kan få barn men fick då p-piller som kunde hjälpa äggstockarna att komma igång under några år, (blev jätte ledsen med bara tanken att jag kanske aldrig lyckas?) Men nu e jag 23 o jag tog sista pillret på nyår, så nu planeras det barn:) Har haft mens 2 ggr, Första gången direkt efter nyår o sen sista veckan i Maj. Så jag ringde te min gynekolog i fredags och han sa till mig att jag ska forsätta försöka året ut (för att alla ska ha försökt minst i ett år innan hjälp?) Jag har haft mens 2 ggr på sex månader! Tankarna om att lyckas.. nä,inte så höga=S
    Är det normalt att känna av sina äggstockar medans går på p-piller? 
    Fär när jag slutade så fick jag jättejätte ont i Mars (Jag trodde allvarligt att hela livmoderna skulle trängas sig ut genom magen! Men ingen mens =S) Medan de senaste 3 månaderna har jag inte känns nåt alls (Förutom mensen sista helgen i maj.. Jag kan inte känna mina äggstockar, ligger o trycker men.. känner inte,, ´Har alltid gjort det annars,, e det ovanligt?
    Jag e vädligt deprimerad o trött på att kissa på stickor när jag har så negativa tankar o PCOs..
    Sist gång jag var hos min gynekolog så frågade jag honom - Kan jag få barn nångång? han svarar -Det vet jag inte, det kan jag inte svara på..
    Jag e sjukt förrvirrad av barn o PCOs... Känns som en stor sten axlarna..
    Önskar om jag kan få massa annan olik hjälp eller förslag efter som jag har ju året ut på mig innan själva läkarna går vidare med andra försök:)

Vore jätte tacksam!

• Svar på tråden Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S
  • anirac1

Kan du inte ringa en annan VC el läkare som "förstår" problemet. För det är som han säger att man ska försöka i 1år innan man får hjälp MEN du har ju redan "problem" så jag fattar inte varför du då måste vänta. Jag har inte PCO men har gjort 7 IVF behandlinga så jag har vart i svängen under 10år....

• Lille Gris

Din gynekolog, var finns han? Jag menar, är han en "vanlig" privatpraktiserande gyn eller finns han på landstingets kvinnoklinik eller annan uttalad fertilitetsklinik?
    Om han är "bara vanlig" tycker jag att du ska söka direkt till närmaste fertilitetsklinik istället. Du ska inte behöva försöka själv i ett år först, det går ju inte att försöka överhuvudtaget när man inte har någon ägglossning att räkna med!

PCO-s är absolut ingen "dödsdom" vad gäller fertiliteten! Tvärtom är det ett av de "bättre" felen man kan ha, då vi generellt har bra kvalitet på våra ägg och det är ofta lätt att stimulera fram ägglossning medicinskt hos oss. Visst är det individuellt så ingen kan säga med säkerhet hur det är för just dig, men har man inte ens provat något läkemedel så ska man absolut inte känna sig nedslagen. Du har många steg kvar att gå innan man kan säga att det är kört.

• Thalis

Men vad är det för läkare du varit hos!!!
    Jag har PCO och har barn!
    Det kan vara svårare att bli gravid men det betyder inte att du aldrig kommer att få barn.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Lo81

Hej! Förstår att du har det jättejobbigt! Jag har också konstaterad pco och ägglossar därför inte mer än ca två gånger per år. Det är inte alls omöjligt att bli gravid när man har pco, men det tar ofta lite längre tid. Idag finns jättemycket hjälp att få, först brukar man pröva med hormontabletter under en tid för att stimulera äggtillväxt och ägglossning. Om detta inte går kan man om man är redo gå vidare med en remiss till ivf(provrörsbefruktning). En positiv grej är att vi som har pco har många ägg och brukar ofta ha bra kvalité på äggen så vi har de bästa chanserna att lyckas med ivf!

Jag sökte hjälp efter ett års försök på naturlig väg, fick komma två månader senare och man gjorde en utredning på oss båda. För mig hjälpte det inte med hormontabletter men jag blev gravid efter vår första ivf behandling och ska nu ha barn i början på oktober.

Mitt förslag är att ni försöker på naturlig väg i sommar och sen ringer du i höst igen till din gynmottagning och berättar hur oregelbunden din mens är och att man tidigare sett att du har pco äggstockar. Du får också säga att du mår mycket dåligt av detta psykiskt så att dom verkligen tar dig på allvar. Ibland måste man tyvärr vara bestämd för att få den hjälp man har rätt till. Du kan också försöka komma intill hos en privat gynekolog om det är svårt på sjukhuset. En privat gynekolog kan också hjälpa dig att få pröva tex pergotime som stimulerar till ägglossning.

• Anjellica
    anirac1 skrev 2010-07-05 02:08:22 följande:
    Kan du inte ringa en annan VC el läkare som "förstår" problemet. För det är som han säger att man ska försöka i 1år innan man får hjälp MEN du har ju redan "problem" så jag fattar inte varför du då måste vänta. Jag har inte PCO men har gjort 7 IVF behandlinga så jag har vart i svängen under 10år....
    Jag ska flytta ner te Varberg nu så ska skriva in min på kk där o hoppas dom kan lite mer:)
  • Anjellica
    Lille Gris skrev 2010-07-05 10:57:52 följande:
    Din gynekolog, var finns han? Jag menar, är han en "vanlig" privatpraktiserande gyn eller finns han på landstingets kvinnoklinik eller annan uttalad fertilitetsklinik?
    Om han är "bara vanlig" tycker jag att du ska söka direkt till närmaste fertilitetsklinik istället. Du ska inte behöva försöka själv i ett år först, det går ju inte att försöka överhuvudtaget när man inte har någon ägglossning att räkna med!

PCO-s är absolut ingen "dödsdom" vad gäller fertiliteten! Tvärtom är det ett av de "bättre" felen man kan ha, då vi generellt har bra kvalitet på våra ägg och det är ofta lätt att stimulera fram ägglossning medicinskt hos oss. Visst är det individuellt så ingen kan säga med säkerhet hur det är för just dig, men har man inte ens provat något läkemedel så ska man absolut inte känna sig nedslagen. Du har många steg kvar att gå innan man kan säga att det är kört.
    Han finns på dalslands sjukhus. Ska flytta ner te Varberg så bad om att få mina journaler hemskickade o dom kom idag:) inget possitivt att läsa för det står typ samma sak e det sen 2003, samma problem. Men stod också att får jag inte någon mens inom 6månader framöver så skulle jag kontakta kk i Varberg, annars vänta te efter nyår. (Känns inge vidare att försöka när man fått mens en gång själv utan p-piller)
    Att det e bättre? Jag trodde att PCOs var mer att vi hade "tomma" ägg?
  • Anjellica
    Thalis skrev 2010-07-05 11:05:37 följande:
    Men vad är det för läkare du varit hos!!!
    Jag har PCO och har barn!
    Det kan vara svårare att bli gravid men det betyder inte att du aldrig kommer att få barn.
    Så alla som har PCOs kan få barn eller finns det dom med PCOs som aldrig lyckas få barn? (skulle kännas så bra om man fick nån bekräftelse att du kan, bara att man behöver hjälp)
  • Anjellica
    Lo81 skrev 2010-07-05 11:07:38 följande:
    Hej! Förstår att du har det jättejobbigt! Jag har också konstaterad pco och ägglossar därför inte mer än ca två gånger per år. Det är inte alls omöjligt att bli gravid när man har pco, men det tar ofta lite längre tid. Idag finns jättemycket hjälp att få, först brukar man pröva med hormontabletter under en tid för att stimulera äggtillväxt och ägglossning. Om detta inte går kan man om man är redo gå vidare med en remiss till ivf(provrörsbefruktning). En positiv grej är att vi som har pco har många ägg och brukar ofta ha bra kvalité på äggen så vi har de bästa chanserna att lyckas med ivf!

Jag sökte hjälp efter ett års försök på naturlig väg, fick komma två månader senare och man gjorde en utredning på oss båda. För mig hjälpte det inte med hormontabletter men jag blev gravid efter vår första ivf behandling och ska nu ha barn i början på oktober.

Mitt förslag är att ni försöker på naturlig väg i sommar och sen ringer du i höst igen till din gynmottagning och berättar hur oregelbunden din mens är och att man tidigare sett att du har pco äggstockar. Du får också säga att du mår mycket dåligt av detta psykiskt så att dom verkligen tar dig på allvar. Ibland måste man tyvärr vara bestämd för att få den hjälp man har rätt till. Du kan också försöka komma intill hos en privat gynekolog om det är svårt på sjukhuset. En privat gynekolog kan också hjälpa dig att få pröva tex pergotime som stimulerar till ägglossning.

två ggr per är vad jag tror att jag kommer få också ungefär o det är ju inte mycket att hurra för=S

Jag har ju läst lite om hjälp med att bli gravid o så o det kan ju bli jätte jätte dyrt som jag förstod. Bra kvalité? Jag trodde det var massa "tomma" ägg eftersom vi har mens så sällan? Jag e ju beredd på att göra alla möjliga behandlingar för att få min vilja fram:) Men är jobbigt med alla tankarna bara. Men jag har ett mål och det är att jag ska lyckas få mig ett barn i iaf:) Så hoppas Varberg kk är väldigt bra o att jag får den hjälp vi behöver:) Men ska kontakta dom i slutet av året sa min gynläkare.
    Är det myt att vi har lättare för att få tvillingar när vi får hormonhjälp?

Jag blir så himla glad av att läsa om andra som har liknande problem och lyckats:)

• Thalis
    Anjellica skrev 2010-07-05 14:32:45 följande:
    Så alla som har PCOs kan få barn eller finns det dom med PCOs som aldrig lyckas få barn? (skulle kännas så bra om man fick nån bekräftelse att du kan, bara att man behöver hjälp)
    Alltså vissa för aldrig barn trots att det inte finns några orsaker, så nej alla med PCOS kan inte få barn MEN att ha PCOS är inte heller någon omöjlighet till att få barn.
    Vissa med PCOS får barn inte hjälp,andra behöver hjälp och några för aldrig barn med eller utan hjälp.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Lille Gris
    Anjellica skrev 2010-07-05 14:30:37 följande:
    Han finns på dalslands sjukhus. Ska flytta ner te Varberg så bad om att få mina journaler hemskickade o dom kom idag:) inget possitivt att läsa för det står typ samma sak e det sen 2003, samma problem. Men stod också att får jag inte någon mens inom 6månader framöver så skulle jag kontakta kk i Varberg, annars vänta te efter nyår. (Känns inge vidare att försöka när man fått mens en gång själv utan p-piller)
    Att det e bättre? Jag trodde att PCOs var mer att vi hade "tomma" ägg?
    Ta kontakt med ditt nya sjukhus då direkt när du har flyttat, finns ingen anledning att dra ut på det. Du har en diagnos som bevisligen gör det svårare att planera barn, varför ska du då slösa tid på att vänta på något som troligen inte kommer inträffa?

Nej, PCO:are har som sagt ofta många och väldigt bra ägg. Problemet är att flera äggblåsor försöker tävla om att växa samtidigt och därför räcker inte hormonet till att göra så att en enda blåsa blir dominant och kan släppa ut ett moget ägg.
    För de flesta PCO:are räcker det med att ta hormoner i tablettform för att ge äggtillväxten en knuff i rätt riktning och får man bara ägglossning så har man samma chans som "alla andra" att bli gravida. Skulle man inte få någon ägglossning med tabletterna så kan man prova hormonsprutor (som man tar själv), då kan man få lite högre och mer individuellt anpassad dos av hormonet. Funkar inte heller eller om man har fått ägglossning men inte blivit gravid "inom rimlig tid" (oftast ca ett halvår/6 hormonkurer) kan man ta steget vidare till IVF.
    Med lite hjälp blir de allra flesta gravida till slut, så det finns ingen anledning att deppa ännu!
Svar på tråden Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S