• Penno

För lite fostervatten, vad för åtgärder?

Om man har för lite fostervatten vad görs åt detta? Igångsättning/snitt om man gått nog långt i graviditeten? beordrad vila? sjukskrivning? Fortsätta som vanligt med jobb och gå på täta kontroller? Ja, vad görs egentligen?

Under min förra graviditet upptäcktes att jag hade alldels för lite fostervatten. Jag hade inte kännt av barnet på någon dag, var i v.27, blev då akutsnittad. Om det upptäckts tidigare att jag hade för lite fostervatten, vad hade man då gjort åt detta. Kortison för lungutveckling och sedan snitt?? Är orolig att detta ska hända igen och att stress ska kunna påverka. Har ett stressigt jobb och oroar mig för att det ska påverka graviditeten negativt....

• Svar på tråden För lite fostervatten, vad för åtgärder?
  • Philippa

Prata med din BM om detta...hon ger säkert korrekta svar...

Lycka till!

• TinaD

jag blev igångsatt men jag var även i 40+0  samt att jag hade två andra faktorer som ledde till igångsättning men ring din bm eller förlossningen så får du nog svar och det lugnar Solig

• Lexikon

Prata med din barnmorska men se också till att dricka mycket vatten. Vätskebrist, även bara en liten, kan minska mängden fostervatten.

• Penno

Jo, jag ska prata med henne. Angånde att dricka mycket vätska så läste jag det på nätet här om dagen. Tycker att det är konstigt att jag inte blivit informerad om det tidigare....

• Laaksonen

Under min fjärde graviditet upptäckte de redan i vecka 17 för lite fostervatten. V 21 gjordes ett nytt UL och då fanns det lite mer vatten. V24 började jag läcka fostervatten och blev inlagd på sjukhuset. Fick antibiotika i förebyggande syfte och kortison för barnets lugnmognad. Fick ta olika prover och göra UL 3ggr/vecka. Låg barnet i säte var det snittberedskap men låg det med huvud var det vanligförlossning som gällde... Låg 3 veckor på sjukan innan jag fick permis att åka hem var dock tvungen att åka upp till förlossningen 3ggr/vecka för prover och UL. Vecka 32 fick jag stora blödningar.. vecka 34 satte de igång mig... Vet fortfarande inte varför jag läckte fostervatten men har inte haft några komplikationer varken tidigare eller senare graviditeter. Väntar nu mitt sjätte barn.
    P.s Mitt fjärde barn är helt frisk 8-åring som inte visar några tecken på att vara annorlunda andra.. Dock var hon ganska litten i växten under sina första 2-3år =)

Svar på tråden För lite fostervatten, vad för åtgärder?