• Kattamaja

Tips för att svalka en varm bebis!

Måste bara dela med mig av vad vi gjorde med vår tremånaders bebis igår...
    Det var jättevarmt och han bara skrek och skrek, han brukar inte skrika så mycket, och det kändes som om han led av  värmen...

Hursomhelst, efter några misslyckade tröstningsförsök så kom min man på att vi kunde blöta en handduk och lägga på honom.

Vi blötte upp den i ljummet vatten och la över honom... Vilken lycka! Så fort den svala handduken nuddade hans kropp tvärslutatde han skrika och log STORT. Man kunde verkligen se hur han njöt!!!

Det kanske är ett välkänt knep, men för oss var det nytt, hoppas det kan hjälpa nån annan också

Fyll gärna på i tråden med fler svalkande knep!

• Svar på tråden Tips för att svalka en varm bebis!
  • April Mamma

Ett bad i badkaret/baljan =)

• Fungus

Bra tips! Så gjorde vi när tjejen skrek sig svettig pga kolik när hon var mindre.

Hon har också haft det jobbigt nu i värmen, det är ju inte direkt så att hon håller sig stilla heller, så hon blir extra varm o svettig när hon kryper omkring.
    Vi har baljan stående på gräsmattan under ett stort parasoll, så när det blir för ledsamt få hon sitta och kyla av sig lite. Vi varvar också mellan två bitringar som vi kyler - det hjälper en stund. Fylla en napp med vatten och lägga i kylen fungerar också.

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Missmallan

Ja ett bra tips, provade det samma igår....Nikki var lite smågnällig hela dagen så jag blötte också en handduk och la på henne....det var toppen:)

• cofiepropp

Hehe... Vi lade vår lilla,, 5 veckorpå en fuktig frottehandduk på badrumsgolvet.. det enda rummet, förutom källaren, som funkade i förrgår.  Där somnade tösabiten o sov så gott...

• watership down

jag skulle inte våga lägga kall handduk på honom men vi har tvättat ljumskar o armhålor och det svalkar

• Myrbäret

Amma minst 2-3 ggr i timmen och håll er inomhus när det är som varmast.

Bebisar kan inte svettas på samma sätt som vi vuxna så de tar mer skada av värmen än oss.

• Myrbäret
    MrsEnglund skrev 2010-07-05 12:22:22 följande:
    Brukar hålla honom framför fläkten en minut så blir han lugn:)

Eh va?

Du vet att bebisar håller andan när det blåser i ansiktet på dem så antagligen fick han syrebrist under den ritualen.

• soppe
    MrsEnglund skrev 2010-07-05 12:22:22 följande:
    Brukar hålla honom framför fläkten en minut så blir han lugn:)
    Men jag har hört att bebiar inte kan andas när dom får blåst mot ansiktet? Eller om det var att dom håller andan.. Fast du kanske inte sätter hans ansikte mot blåsten?
    Nicole 100513 sbergdahl.blogg.se
  • Jessica10

min dotter är 5 månader och är också riktigt varm, ligger för det mesta bara i blöja.. :)
    brukar få bada henne ibland 2 ggr per dag då hon är så svettig att hon är inte bara kladdig utan den rinner bakom nacken, armarna och benen...

Jag vart jätte orolig när man hört att bebisar inte kan svettas, men på BVC och barnmottagningen sa dom att jo, det är ingen fara.. när hon svettas så är det viktigt att bara se till att hon får i sig ordentligt med vätska..

men fuktig handduk ska jag nog prova :)

• iny

Är väl ingen fara för dom att vara framför fläkten en stund. Min lille är galen i fläkten. han blir överlycklig och bara as skrattar.

Han visar absolut inga tecken på att han inte får någe luft.

Myrbäret skrev 2010-07-05 18:59:38 följande:

Eh va?

Du vet att bebisar håller andan när det blåser i ansiktet på dem så antagligen fick han syrebrist under den ritualen.

• Myrbäret
    iny skrev 2010-07-07 18:54:50 följande:
    Är väl ingen fara för dom att vara framför fläkten en stund. Min lille är galen i fläkten. han blir överlycklig och bara as skrattar.

Han visar absolut inga tecken på att han inte får någe luft.
    Bra är det knappast.
  • soppe
    Myrbäret skrev 2010-07-07 19:21:11 följande:
    Bra är det knappast.
    Om han skrattar får han antagligen luft. Varför skulle inte det vara bra? Luft är bra.
  • mamion
    Myrbäret skrev 2010-07-05 18:59:38 följande:

Eh va?

eeeeek
  • mamion
    soppe skrev 2010-07-06 13:30:42 följande:
    Men jag har hört att bebiar inte kan andas när dom får blåst mot ansiktet? Eller om det var att dom håller andan.. Fast du kanske inte sätter hans ansikte mot blåsten?
    Jag tror hon märker det... dom brukar ju inte direkt uppskatta när dom tappar andan och det brukar märkas tydligt.-... tror inte hon skulle stå där i minut annars .... eeeeeek för desa kommentarer!
  • soppe
    mamion skrev 2010-07-07 19:31:14 följande:
    Jag tror hon märker det... dom brukar ju inte direkt uppskatta när dom tappar andan och det brukar märkas tydligt.-... tror inte hon skulle stå där i minut annars .... eeeeeek för desa kommentarer!
    vadå eeeek? var ju bara nyfiken
  • Linda Famillia

köksfläkten o dammsugarn va det enda som kunde va på när min va liten för att hon skulle sova. det va det enda som fick henne lugn
    ja blåser man dom i ansiktet så ser man ju att dom inte andas, det beror ju på..

vi har köpt en badbassäng som antingen far o dotter plaskar i samtidigt eller så hoppar jag i med henne. uppskattas av oss alla i denna värme, vi bor i lägenhet.

men min sover bättre ju varmare det är. va sjutton kan det beror på. om vi sätter på henne en overall inomhus så somnar hon direkt. berättade det för bvc o hon sa att det som funkar funkar.
    haha 

o cabo verde... saudade
Svar på tråden Tips för att svalka en varm bebis!