• Hjortfot

Lekparker i Stockholm

Hej!

Ska familjesemestra några dagar i Stockholm med en fyramånadersbaby och en treåring med mycket spring i benen. Har tänkt oss några avslappnade dagar med mycket lekparker o.d. Kan någon tipsa om lekparker som är lite utöver det vanliga, som är värda ett besök? Och vet nån om det finns lekparker riktigt centralt? (Så kan vi turas om att springa på stan och vara i lekpark med barnen...)

Och en annan fråga - hur krångligt är det att använda lokaltrafiken med syskonvagn? Buss och t-bana kommer vi att behöva använda. Är det svårt att rymmas in i tunnelbanehissarna?

• Svar på tråden Lekparker i Stockholm
  • Lallara

Parkleken i Humlegården är riktigt trevlig. Ett annat tips, dock ej lika centralt, är Mulle Mecks lekpark i Järvastaden. Den är annorlunda, fantasieggande och mycket uppskattad av barnen - väl värd ett besök!

• arkeologitjejen

TS gå in på www.barnistan.se
    Där kan du hitta tips på olika aktiviteter för barnen, samt lekplatser. Jag skulle vilja slå ett slag för lekparken på Nytorget på söder. Den kanske inte är så extraordinär, men den är fin, de serverar glass och kaffe och runt hörnet finns massor av kul, annorlunda butiker samt bra matställen. Jag skulle tex ta med barnen och äta lunch på Koh Phangang som ligger ett stenkast bort. Skitgod mat, och omgivningen är verkligen speciell för barnen.

Linnea 080310 & BF 100930
  • YokohamaNr2

Vi gillar Vasaparken vid Odenplan. Det är en lekpark med ett gummiberg (rutchkanor, trampoliner, klättervägg) och cyklar och dylikt som kan lånas av parkleken. Om nu parkleken är öppen i semestertider?

En annan jättebra parklek är vid Tessinparken, T-Bana östermalm/Gärdet. I parken intill finns även plaskdam

• arkeologitjejen

TS vart ska du vara i Stockholm?

Gällande syskonvagn så ta tunnelbanan. Du kommer att få plats där och få det lättare än på bussen där du visserligen också rent fysiskt får plats, men det är trångt och svårt att få plats. Man åker gratis på bussen med barnvagn (en vuxen per vagn) och därav är det överfullt med vagnar på alla bussar och det finns bara plats för tre normalstora enkelvagnar per buss så då kan ni få stå och vänta. Annars skulle jag om jag var du försöka ta med en enkelvagn och låta 3-åringen gå. Linnea är bara lite över två och hon går nästan enbart numera. Är ni två vuxna kan ju den ena bära om h*n blir trött ett tag.

• Hjortfot

Tack för alla tipsen, de ska undersökas!! Vi kommer garanterat att testa åtminstone ett par av förslagen. Solig

Vi ska bo i en lägenhet i Stora Lappkärrsberget. Hmm... måste fundera på det där med vagnen ännu. Är ju rädd för att vi ser rött varje gång vi måste på en buss/in i en trång affär, men å andra sidan är det praktiskt att ha dem samlade i en vagn... Vår kille går gärna själv och blir inte trött speciellt fort. Problemet är snarare att få honom att gå åt det håll vi vill att han ska gå... Glad Rymningsbenägen, speciellt på ett nytt, spännande ställe!

• arkeologitjejen
    Hjortfot skrev 2010-07-05 22:29:58 följande:
    Tack för alla tipsen, de ska undersökas!! Vi kommer garanterat att testa åtminstone ett par av förslagen. Solig

Vi ska bo i en lägenhet i Stora Lappkärrsberget. Hmm... måste fundera på det där med vagnen ännu. Är ju rädd för att vi ser rött varje gång vi måste på en buss/in i en trång affär, men å andra sidan är det praktiskt att ha dem samlade i en vagn... Vår kille går gärna själv och blir inte trött speciellt fort. Problemet är snarare att få honom att gå åt det håll vi vill att han ska gå... Glad Rymningsbenägen, speciellt på ett nytt, spännande ställe!
    Ska ni bo på Lappis så har ni en bit att gå till tunnelbanan (funkar för vuxna, men det är en bra bit för en liten 3-åring), alternativt att ni måste ta bussen och den går in till stan (Odenplan) via Universitetets tunnelbanestation. När är alltså rätt beroende av antingen buss eller tunnelbana. Det är buss 40, ni kan kolla tidtabell etc. Den är i rusning rätt packad med folk mellan stan och universitetet, men är ordentligt folktom i lågtrafik från Uni och upp mot Lappis. Det går säkert med tvillingvagnen, men håll er till tunnelbanan först och främst är mitt råd. Om er 3-åring är lika galen i Pippi som min 2 och ett halvtåring så missa inte Junibacken som har Pippisommar. Jättemysigt och Djurgården är fint, men snordyr mat så ta en picknick på gräset i närheten istället.
Svar på tråden Lekparker i Stockholm