• skånetös78

Gammalt Rosévin, går det att dricka?!

Hittade en flaska i förrådet och undrar om jag vågar dricka det? Jag dricker sällan rosé så jag vet inte riktigt hur det ska smaka. Detta luktar bra men smakar lite surt. Vågade bara dricka någon klunk innan jag kom på att det kanske är på tok för gammalt!
    Flaskan är från 2004.

*Linnea 7/11-08*
  • Svar på tråden Gammalt Rosévin, går det att dricka?!
  • arkeologitjejen

Har den legat oöppnad och lagrats så är det nog generellt sätt ingen fara, men smakar det surt så har ju vinet blivit dåligt. Rosé är mig veterligen inte ett vin som lagras särskilt bra, men jag är ingen expert. Vin kan ju dock, precis som annan alkohol lagras, det är ju mycket socker och liknande som gör att det håller sig, men smakar det illa så är det ju ingen mening. Det som kan ha hänt förutom att det surnat är ju att det kan ha jäst osv.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Lena

Det blir inte giftigt så utgå efter om du tycker det är gott att dricka bara.

• Pickeli
    skånetös78 skrev 2010-07-05 12:15:12 följande:
    Hittade en flaska i förrådet och undrar om jag vågar dricka det? Jag dricker sällan rosé så jag vet inte riktigt hur det ska smaka. Detta luktar bra men smakar lite surt. Vågade bara dricka någon klunk innan jag kom på att det kanske är på tok för gammalt!
    Flaskan är från 2004.
    Det brukar smaka jäst om det är dåligt, finns det inget bäst före datum på flaskan? Skrattande
    Google it!
  • skånetös78
    Pickeli skrev 2010-07-05 12:21:11 följande:
    Det brukar smaka jäst om det är dåligt, finns det inget bäst före datum på flaskan? Skrattande
    Ingen bäst fore datum alls! Men det är nog ändå såhär det ska smaka känns det som, så det är nog ok att dricka det ändå! Jag chansar!
    *Linnea 7/11-08*
Svar på tråden Gammalt Rosévin, går det att dricka?!