• Anonym

Effexor/Venlafaxin och Alkohol?

Ni som äter den här medicinen: Kan ni dricka som vanligt? Några erfarenheter? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 07:30
    och hur mycket brukar ni kunna dricka? tex. hur många glas vin eller öl? =)

• Svar på tråden Effexor/Venlafaxin och Alkohol?
  • Anonym

Jag tror jag blev lite snabbare onykter och lättare bakis, men det kan vara inbillning.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-05 13:11:47 följande:
    Jag tror jag blev lite snabbare onykter och lättare bakis, men det kan vara inbillning.
    okej, hur mycket kunde du dricka som mest? tex. hur många öl eller glas vin?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-05 13:21:23 följande:
    okej, hur mycket kunde du dricka som mest? tex. hur många öl eller glas vin?
    Jag är en dum måttstock, för jag tål nästan ingenting i vanliga fall. Fyra glas vin kanske?
  • msmurphy

Det går bra för mig att dricka på den medicinen, åt förut maxdosen och då blev jag onykter snabbare bara. Nu äter jag halva maxdosen plus maxdos av en annan medicin och det går också bra.
    Det är helt okej att dricka när man tar Efexor men man ska ta det lugnt så det kan förstärka alkoholens effekt.

• Anonym
    msmurphy skrev 2010-07-12 00:30:56 följande:
    Det går bra för mig att dricka på den medicinen, åt förut maxdosen och då blev jag onykter snabbare bara. Nu äter jag halva maxdosen plus maxdos av en annan medicin och det går också bra.
    Det är helt okej att dricka när man tar Efexor men man ska ta det lugnt så det kan förstärka alkoholens effekt.
    tack för ditt svar! Hur mycket brukar du kunna dricka när du tex. är på fest?
  • Anonym

Enligt Fass så har man i studier inte sett att farmakokinetiken ( hur läkemedlet omsätts och elimineras i kroppen) förändras om man samtidigt dricker alkohol och äter venlafaxin. Man har inte heller kunnat påvisa någon förändring i kroppens motoriska eller psykiska förmågor. Men det står också att man som alltid avråds att dricka alkohol tillsammans med läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet.

Äter själv venlafaxin och har inte känt någon skillnad mot annars när jag druckit, men jag dricker bara några glas och aldrig så jag blir full.

• Anonym (varning)

Jag skulle inte dricka på Efexor/venlafaxin om jag var som du! Min man äter denna medicin och han drack för ett par månader sedan en starköl. Efter denna öl har han inget minne av något förrän han ett par timmar senare sitter fast med bilen på en åker och polisen knackar på bilrutan. Det visade sig sedan att han hade druckit ca fyra starköl och sedan satt sig i bilen och efter ett tags körning tappat kontrollen och kört ut på en åker.

Kan tilläggas att han innan han började med medicinen vid många tillfällen druckit fyra staktöl utan att bli såhär påverkad, så medicinen måste ha varit inblandad.

• Anonym
    Anonym (varning) skrev 2010-07-12 10:37:59 följande:
    Jag skulle inte dricka på Efexor/venlafaxin om jag var som du! Min man äter denna medicin och han drack för ett par månader sedan en starköl. Efter denna öl har han inget minne av något förrän han ett par timmar senare sitter fast med bilen på en åker och polisen knackar på bilrutan. Det visade sig sedan att han hade druckit ca fyra starköl och sedan satt sig i bilen och efter ett tags körning tappat kontrollen och kört ut på en åker.

Kan tilläggas att han innan han började med medicinen vid många tillfällen druckit fyra staktöl utan att bli såhär påverkad, så medicinen måste ha varit inblandad.
    vad tråkigt att det blev så.. men jag tror att alla reagerar olika. Det verkar som att många kan dricka med venlafaxinet precis som vanligt medans andra får minnesluckor och tål ingenting, så det är som sagt olika. Det är just därför jag startade den här tråden för att jag är nyfiken på hur alla andra reagerar.
  • Anonym (varning)
    Anonym skrev 2010-07-12 21:10:32 följande:
    vad tråkigt att det blev så.. men jag tror att alla reagerar olika. Det verkar som att många kan dricka med venlafaxinet precis som vanligt medans andra får minnesluckor och tål ingenting, så det är som sagt olika. Det är just därför jag startade den här tråden för att jag är nyfiken på hur alla andra reagerar.
    Precis, alla reagerar olika. Jag vet de som kan dricka på venlafaxin/efexor och de som inte kan. Det som är lurigt i min mans fall är att han under ca ett år på medicinen kunde dricka alkohol och sedan blev det plötsligt som beskrivet.
  • Anonym
    Anonym (varning) skrev 2010-07-12 21:20:43 följande:
    Precis, alla reagerar olika. Jag vet de som kan dricka på venlafaxin/efexor och de som inte kan. Det som är lurigt i min mans fall är att han under ca ett år på medicinen kunde dricka alkohol och sedan blev det plötsligt som beskrivet.
    vad konstigt, men hur gick det till egentligen? varför tror ni att det blev så?
  • Sandja

Jag kan dricka alkohol precis som innan jag började med medicinen

• Anonym

Har en kompis som går på denna medicin. Det går bra så länge hon håller sig till vin, öl eller cider, men om hon dricker någon drink med sprit eller någon shot, så har det hänt att hon svimmat. Har två gånger fått åka in med henne till sjukhuset för att hon inte vaknat upp. Har även hänt att hon varit påväg hem från någon fest och svimmat när hon varit själv, vilket inte alls slutat bra. Idag håller hon sig ifrån den rena spriten och då går det bra.

Svar på tråden Effexor/Venlafaxin och Alkohol?