Effexor/Venlafaxin och Alkohol?
Ni som äter den här medicinen: Kan ni dricka som vanligt? Några erfarenheter? :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 07:30
och hur mycket brukar ni kunna dricka? tex. hur många glas vin eller öl? =)
Ni som äter den här medicinen: Kan ni dricka som vanligt? Några erfarenheter? :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 07:30
och hur mycket brukar ni kunna dricka? tex. hur många glas vin eller öl? =)
Jag tror jag blev lite snabbare onykter och lättare bakis, men det kan vara inbillning.
Fler?
Det går bra för mig att dricka på den medicinen, åt förut maxdosen och då blev jag onykter snabbare bara. Nu äter jag halva maxdosen plus maxdos av en annan medicin och det går också bra.
Det är helt okej att dricka när man tar Efexor men man ska ta det lugnt så det kan förstärka alkoholens effekt.
Enligt Fass så har man i studier inte sett att farmakokinetiken ( hur läkemedlet omsätts och elimineras i kroppen) förändras om man samtidigt dricker alkohol och äter venlafaxin. Man har inte heller kunnat påvisa någon förändring i kroppens motoriska eller psykiska förmågor. Men det står också att man som alltid avråds att dricka alkohol tillsammans med läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet.
Äter själv venlafaxin och har inte känt någon skillnad mot annars när jag druckit, men jag dricker bara några glas och aldrig så jag blir full.
Jag skulle inte dricka på Efexor/venlafaxin om jag var som du! Min man äter denna medicin och han drack för ett par månader sedan en starköl. Efter denna öl har han inget minne av något förrän han ett par timmar senare sitter fast med bilen på en åker och polisen knackar på bilrutan. Det visade sig sedan att han hade druckit ca fyra starköl och sedan satt sig i bilen och efter ett tags körning tappat kontrollen och kört ut på en åker.
Kan tilläggas att han innan han började med medicinen vid många tillfällen druckit fyra staktöl utan att bli såhär påverkad, så medicinen måste ha varit inblandad.
Jag kan dricka alkohol precis som innan jag började med medicinen
Har en kompis som går på denna medicin. Det går bra så länge hon håller sig till vin, öl eller cider, men om hon dricker någon drink med sprit eller någon shot, så har det hänt att hon svimmat. Har två gånger fått åka in med henne till sjukhuset för att hon inte vaknat upp. Har även hänt att hon varit påväg hem från någon fest och svimmat när hon varit själv, vilket inte alls slutat bra. Idag håller hon sig ifrån den rena spriten och då går det bra.