• Deer

Gammel hunden säger inte ifrån.

Har just tagit hem en valp av (storvuxenras) Har sen tidigare en 9 år gammal kille ( av dvärghundsras)
    Problemet är att gammelkillen säger inte ifrån åt valpen utan låter han göra som han vill, på sin höjd bjäbbar gameln ifrån och sen springer han iväg.
    Valpen beter sig väldigt ohyfsat ibland, är min gammel man ovanligt snäll? eller ska en vuxen hund ha sånthär tålamod med en liten valp.
    Jag ser i bland att det blir väldigt jobbigt för gammel gubben.
    Men jag vet inte om jag ska gå in och bestämma i form av flockledare eller om jag helt enkelt ska låta det vara så här tills gammelhunden har fått nog?

• Svar på tråden Gammel hunden säger inte ifrån.
  • Joppis
    Deer skrev 2010-07-05 12:35:08 följande:
    Har just tagit hem en valp av (storvuxenras) Har sen tidigare en 9 år gammal kille ( av dvärghundsras)
    Problemet är att gammelkillen säger inte ifrån åt valpen utan låter han göra som han vill, på sin höjd bjäbbar gameln ifrån och sen springer han iväg.
    Valpen beter sig väldigt ohyfsat ibland, är min gammel man ovanligt snäll? eller ska en vuxen hund ha sånthär tålamod med en liten valp.
    Jag ser i bland att det blir väldigt jobbigt för gammel gubben.
    Men jag vet inte om jag ska gå in och bestämma i form av flockledare eller om jag helt enkelt ska låta det vara så här tills gammelhunden har fått nog?
    Självklart skall du styra upp det hela om den gamle inte gör det.
  • Deer
    Joppis skrev 2010-07-05 12:49:23 följande:
    Självklart skall du styra upp det hela om den gamle inte gör det.
    ok, tack för svaret. men det skulle vara intressant att få ett lite mer utvecklat svar. För mig är det nämligen inte så självklart, att jag ska gå in och styra upp det hela.
  • Jomppelina

Jag styrde inte upp min gamling i onödan. han var omkring tio när vår valp kom hem. De skötte det där själva och visst fick gammelman utstå mycket mellan varven, men jag tror baske mig att han log och mindes sin egen undom bakom pannbenet.

Han hade en trygg hundflock och han behöll sin rang så länge han fanns kvar. Jag tror att vi hade stört mer än vi hade gjort nytta om vi hade börjat sätta våra gränser i hundflocken. Men givetvis, hade jag haft på känn att den unga tog över och att den gamla blev åsidosatt, så hade jag nog lagt mig i.

Men den gamle tolererade mycket, kunde både bli biten i öronen och klättrad på, och han svarade i princip bara genom att ge ett litet morr eller slicka igenom valpen eller mana till aktiv underkastelse med milda signaler. Skulle gissa att det säkert pågår en massa sådant hos er med, som man som hundägare inte alltid är vaken för. Trygga och stabila hundar behöver oftast inte sätta andra individer på plats på ett hårt sätt om de inte känner sig trängda. 

Han var en laekenois.

• Jomppelina

Jomppelina skrev 2010-07-05 13:06:23 följande:
    Jag styrde inte upp min gamling i onödan. han var omkring tio när vår valp kom hem. De skötte det där själva och visst fick gammelman utstå mycket mellan varven, men jag tror baske mig att han log och mindes sin egen undom bakom pannbenet.

Han hade en trygg hundflock och han behöll sin rang så länge han fanns kvar. Jag tror att vi hade stört mer än vi hade gjort nytta om vi hade börjat sätta våra gränser i hundflocken. Men givetvis, hade jag haft på känn att den unga tog över och att den gamla blev åsidosatt, så hade jag nog lagt mig i.

Men den gamle tolererade mycket, kunde både bli biten i öronen och klättrad på, och han svarade i princip bara genom att ge ett litet morr eller slicka igenom valpen eller mana till aktiv underkastelse med milda signaler. Skulle gissa att det säkert pågår en massa sådant hos er med, som man som hundägare inte alltid är vaken för. Trygga och stabila hundar behöver oftast inte sätta andra individer på plats på ett hårt sätt om de inte känner sig trängda. 

Han var en laekenois.
    Glömde lägga till. Den där valpen blev så småingom en gammal hund, och han betedde sig precis på samma sätt med kattungar. (Vi har inte skaffat valp efter honom, vi fick ta bort honom bara för någon vecka sedan, då han var på sitt 11 år. Även han var en laekenois).
    Ett otroligt underbart tålamod och ett fostrande sinne, så varje gång han mötte en valp eller en kattunge så blev de genast "hans". Han älskade varje minut med dem, precis som vår gamla hane hade gjort med honom som valp.
  • Tant Herta

En vuxen hund säger inte till en liten valp förrän valpen närmar sej könsmognaden, helt naturligt och logiskt!

Som ledare för din flock kan du ju styra upp å visa valpen vad som är tillåtet och inte hemma hos dej, men din gammelhund reagerar precis som den ska!

• Deer

Tack så mycket för era bra svar. Jag har nästan misstänkt att det ska vara så att det vissas mycket tålamod av äldre hundar gentimot valpar men var inte säker.
    jag tror som en av er skrev att man kanske ska låta killarna sköta det själva, så länge ingen kommer till skada förstås.

Jag är fortfarande intresserad av att få ett mer utvecklat svar av: joppis då det skulle vara bra att få en förklaring på hur du menar med att jag ska självklart lägga mig i.

• Lathundarna

Har en hane av liten ras med rätt lite fart i (snart 5 år) och en hane av mellanras med enormt mycket fart i (18 månader). Nu är dein äldre rätt bra på att markera när han har fått nog eller rent av inte vill ha med nån annan jycke att göra, men då det finns viss skaderisk när mellanrasen drar igång (stenhård i kroppen, leker tufft, kommer i rasande fart, etc) ser jag det som självklart att kliva emellan och styra upp. Sen struntar jag faktiskt i om det är "rätt eller fel", jag ser till skaderisken.

• Virriga Vera
    Deer skrev 2010-07-05 17:32:12 följande:
    Tack så mycket för era bra svar. Jag har nästan misstänkt att det ska vara så att det vissas mycket tålamod av äldre hundar gentimot valpar men var inte säker.
    jag tror som en av er skrev att man kanske ska låta killarna sköta det själva, så länge ingen kommer till skada förstås.

Jag är fortfarande intresserad av att få ett mer utvecklat svar av: joppis då det skulle vara bra att få en förklaring på hur du menar med att jag ska självklart lägga mig i.
    Det är du som flockledare som skall visa vad som är ok i flocken eller ej. Din gamla hund skall ej behöva ta det beslutet. När din gamla hund till slut säger ifrån kan det i värsta fall vara både första och sista gången han gör det. Han skall inte behöva "stå ut". Du skall stoppa det hella innan.
  • hmcc

Precis en stor valp kan skada en liten hund riktigt illa.

Skydda den lille oavsett vilken ålder den ena eller andra har.

• Deer

tack även ni som svarat nu sist, som ni säkert ser så finns det flera svar på det jag undrar.
    Det är inte helt lätt, naturligt vis går jag imellan då valpen kör igång med att villja plata till gammel hunden.
    Det jag mera menar i detta inlägg är t.ex när valpen förföljer, biter i örat, och inte lämnar den äldre hunden ifred.

kom gärna med fler åsikter.

Svar på tråden Gammel hunden säger inte ifrån.