• lillplutt

Katten jamar innan bajsning! Hjälp!

Jag har tagit över en katt. Har haft denna ca 5åriga hona i några månader och det mesta funkar super. MEN nästan varje gång innan hon ska gå på lådan och bajsa jamar hon som en galning! Är det normalt? Kan hon ha ont i magen? Efter toabesöket är hon helt som vanligt och är förutom detta en glad katt som äter och dricker och leker som vanligt.
    Vill hon bara berätta för mig att hon ska göra nr 2? Jag tar alltid bort avföringen så fort jag märker att hon varit där, lådan är fräsch.

• Svar på tråden Katten jamar innan bajsning! Hjälp!
  • JellyBean

Ingen aning, men jag hade nog ringt en Vetrinär och hört med dom. Och jag hade hellre kollat uppp det ordentligen än att min älskade katt har ont i magen innan avföring för att den är hård i magen eller något värre, som tex något med tarmarna.

Så ring Vet, snälla, bara för att höra vad dom säger.

• skorpionen80

Hon KAN ha ont, men förhoppningsvis har hon inte det. Är bajset OK?

Jag har också en jamare hemma. Han är snart 11 år och har jamat innan toabesök sen han var liten. Ibland måste man säga "Jaja, jag hör, gå du på lådan" eller något sådant så han går. Annars kan han stå och jama i några minuter.

• lillplutt

Bajset verkar okej, varken för hårt eller löst. Kanske hör med en vet. i alla fall.

Det lustiga är att hon gärna går på lådan när jag är i badrummet. Jag kelar så mycket jag kan och orkar med henne, men tidigare matte var ingen kelare så hon är kanske fortfarande kelsjuk. Hon var riktigt skygg när jag fick henne men hon verkar gilla mig nu och lita på mig
    Ska testa att "prata" med henne nästa gång hon jamar sådär så hon vet att jag finns där. Har tidigare sagt "Vad är det?" "Ska du på toa?" Då blir hon tyst en stund men sen jamar hon igen :-P

• Höstmåne

Jag har också en jamare här, fast det är mer för att han vill bli lämnad i fred , typ: "Nu ska jag gå och bajsa, stör inte!!". För kommer man in på toaletten(där lådan står) när han är där blänger han på en och slutar helt med de han höll på med tills man går därifrån.

Så förhoppningsvis så talar hon bara om att hon ska gå på låda, men man vet ju aldrig och de är skadar ju inte att ringa och fråga vad vet tycker och tror

Svar på tråden Katten jamar innan bajsning! Hjälp!