• Frank Pappa

    Tips till snubbe med gravid flickvän

    Hej,


    Min flickvän är gravid ( vecka 10) och tydligen kan "såna" bli väldigt annorlunda men jag tycker fortfarande att hon är något sånär normal fortfarande. Lugnet före stormen kanske? Nu till poängen: Har ni några tips på vad man ska förbereda sig på? Kanske ska ha ett litet nöd-kit med mat e.d.?

    Shoot!

  • Svar på tråden Tips till snubbe med gravid flickvän
  • Creator

    Du har nog redan bra förutsättningar eftersom du redan är på det klara med att det kan va lite hormonstyrt under graviditeten. Vetskapen att det går över och att perioden är tillfällig är rätt skön att ha med sig på resan till att bli pappa. Min erfarenhet är att vissa småsaker blev jättestora... men jag försökte att inte bry mig så mkt(funkade inte alltid dock haha!) ... nu är man en lycklig farsa och tjejen har blivit som vanligt igen... pust! ;)

  • durenmas

    Grattis får man väl säga! :)

    Håller med föregående talare, min har halva graviditeten kvar och det har stormat en hel del men också varit väldigt mysigt. Säkert olika från tjej till tjej men förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa så blir det säkert en härlig graviditet för er båda!

  • seejtaan

    grattis.

    tips: var nykter (om du har körkort och bil) för dom kan bli sugna på saker vilken tid som helst på dygnet :p
    plus att du bör ha hennes favoritgodis hemma hela tiden!

  • Rofvenhielm

    Glidmedel. Vissa blir kåta som fan men hormonerna kan påverka slemhinnorna. En hjälm är inte heller fel..

    www.d-gear.se/&p=3331&c=172

  • Horta

    Grattis måste man ju få säga! En sak jag lärde mig när det var som mest hormonigt var att om/när det blir konflikter säg bara "ja älsklig" "förlåt älskling" "Vad dum jag är, du har rätt" det tog emot men man sparade mycket konflikter och gråt.

  • goldfish87

    Hej du Frank pappa!

    Grattias till dom goda nyheterna :).

    Tipsen du redan har fått är GULD värda. Ibland kan det bli lite jobbigt, men jag lovar dig att mesta delen av tiden är bra. Men en av dessa tips som är viktigast är att HÅLL DIG NYKTER. Tro mig, jag har fått göra mååånga spännande resor mitt i nätterna, för bland annat. godis, cola, middagar, m.m. Ett annat tips är att inte starta några konflikter. Det bästa du kan göra, är att göra som hon säger och inte säga emot. (för din egen skull).

    Hoppas allt kommer gå bra för dig.

  • Rofvenhielm

    Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen:

    Hjälm

    Ingen mesig sketen moppehjälm alltså, vi pratar kravallhjälm med visir. I bästa fall kommer hon av sig och börjar asgarva, i värsta fall så överlever du (men inte servisen.. eller blomkrukorna.. eller prydnadskatterna.. eller trädgårdstomten..).

  • durenmas
    Rofvenhielm skrev 2010-07-20 23:47:07 följande:
    Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen:

    Hjälm

    Ingen mesig sketen moppehjälm alltså, vi pratar kravallhjälm med visir. I bästa fall kommer hon av sig och börjar asgarva, i värsta fall så överlever du (men inte servisen.. eller blomkrukorna.. eller prydnadskatterna.. eller trädgårdstomten..).
    Haha vilken bra idé! Hade sparat många skallskador om jag tänkt på det :P
  • Pengen

    Bara håll dig lugn, andas och tänk på att det är ditt fel att hon är gravid ;)

  • Ado

    Håller med de flesta här ovan... får dock tillägga att

    acceptera redan nu att allt som hon blir arg över är ditt fel... hur rätt du än vet du har, så har du fel! (lättast så, och undviker en jävla massa bråk bara genom att säga "förlåt älskling - men jag älskar dig ändå"

    se till att mata gravidmonstret så fort det blir hungrigt... ofta även när hon säger att hon inte vill ha något (du lär dig känna igen vibbarna)

    Vid förlossning, håll dig vid huvudändan och titta inte nedåt hehe

    Näe... lycka till och ta det inte förhårt... man får ta en del men de e i regel hormonerna som talar och det blir oftast bättre nån månad efter förlossning

  • Jakkas

    tjenare! är ganska ny här inne. ska också bli pappa. Beräknat i jan-11.
    hehehehe, kan bara hålla med om tipsen ovan! Hjälm är suveränt att ha, starta inga onödiga konflikter (du vinner inte dem iaf) och var ödmjuk :) Använd ditt sunda förnuft så har snart 40v försvunnit :) Må gott och bara njut av tiden nu och den du har framför dig.

  • Eloffe

    Tre råd till blivande pappor:

    1. Ställ upp för era flickvänner och ge allt tänkbart stöd och förståelse.

    2. Förbered er mentalt på det ansvaret att ge ett barn trygghet och kärlek. Diskutera gärna igenom detta med föräldrar och vänner.

    3. Glöm inte bort att roa er nu. Det är betydligt mer komplicerat att få tid till att gå på bio, åka ut och fiska eller att  festa (och vara bakfull) när man är förälder. Umgås med vänner!

  • hannandreas

    Mitt hetaste tips är att sova. Kan bli begränsat med sömn när barnet är ute.
    När man är 4-8 veckor från beräknad födelse kan det även vara bra att göra mycket storkok för att lagra frys med matlådor tills efter förlossningen. Man har sällan tid eller lust att laga mat efter förlossningen. Ju mer man kan lagra, desto bättre enligt min åsikt.

    För övrigt är ovanstående tips väldigt bra.

  • krizgonzalez

    Ett stort grattis får man väl inleda med!!!

    Är själv nybliven pappa till en flicka på 9 månader och börjar komma in i det hela nu när man är pappaledig.

    Alla människor reagerar väl annorlunda men ett bra tips är att du ska visa förståelse. Förståelse för att mycket indirekt kommer att handla om din tjej ett bra tag framöver. Det är inte en fysisk ansträngning för oss män men däremot psykiskt. Ställ in dig på att du kanske kommer att bli lite introvert i perioder när du funderar över ditt faderskap Kvinnor lyfts vanligtvis upp mer av samhället då deras krämpor mer tydligt går att ta på. Jag säger inte att kvinnor inte funderar över sin moder-roll men det kommer att åka bergodalbana i huvudet på dig många gånger under resan. Det är det underbara!

    Så bygg upp det mentala. Träna om du kan för det kommer att stärka dig mycket + att du kommer att behöva ryggmuskler när du bär runt på ert barn.

    Det viktigaste tipset är helt enkelt att bara vara ödmjuk inför den stora förändring som ni bägge står inför och att förstå att du kommer att spela en riktig stor del i ditt barns liv. Du kommer att känna dig älskad och behövd i alla lägen.

    Ett riktigt stort grattis & lycka till!
    Spänn på hjälmen nu :P 



     
  • AndreasSivertsson

    Säg bara "Ja älskling", och nicka älskvärt. Gärna med hjälmen på.
    Förresten avslutas ALLA diskussioner här hemma med den frasen fortfarande, 4 år efter att sista pöjken är ute...

  • Schnitzel

    Grattis :) Undvik "surprise" nyheter, typ "ska ut med grabbarna ikväll" eller "jag kommer hem senare" det kan gå rätt illa =D

Svar på tråden Tips till snubbe med gravid flickvän