• Mia f

Ensamstående o oplanerat gravid.....

Vet varken in el ut! Blev gravid med en kille som jag precis börjat träffa. O ja vi hade skydd! Vi dela säng två nätter o de resultera i graviditet.... Veckan efter att vi delat säng tyckte killen att vi inte skulle träffas mer. Två veckor senare märker ja att ja är gravid. Efter mkt funderande berättar ja för killen om mina tankar. Abort el behålla. Han flippar ut helt. (inte så oväntat) Är ju 34 år o har ett barn sen tidigare o längtan efter ett till har funnits länge. Har funderat mkt på insem i Danmark bla. Men o bli gravid så här är ju inte drömläget precis... Vill ju väldigt gärna ha detta barn men vill inte heller förstöra killens framtid. Han har inga barn sen innan o skulle han träffa någon ny så kommer de hela bli mkt konstigt... Men å andra sidan så vet ja inte om ja klarar av att leva med att ha gjort en abort. Hade ja inte haft en underbar tös redan så hade man ju inte vetat hur underbart det är med barn o kanske varit LITE lättare att göra killen till viljes.. Men en abort kommer troligen göra ont i hjärtat resten av livet. Och ett barn kommer inte va så önskat av den ena föräldern. Även om han inte vill ha något som helst ansvar över ett ev barn så tror ja ändå inte att han kommer ta helt avstånd i från det när det fötts. Är säker på att ja klarar av att ta hand om barnet ensam (annars hade ja inte funderat på Danmark) men hur kommer framtiden bli för barnet.  En pappa som finns men kanske inte vill veta av det. El en pappa som kommer att älska det lika mkt som jag. Är nu i v 6 o tiden för att bestämma hur ja ska göra börjar rinna ut...............

• Svar på tråden Ensamstående o oplanerat gravid.....
  • Bubbis10

Ts
    i detta läget så kan du bara själv välja hur du vill göra. Oavsett så får ju du leva med konsenkvenserna...jag ska inboxa dig om min situation, min man å jag planerade i 2,5 år å nu e jag åxå ensam gravid men världens lyckligaste :)

• PiaSara

Sticker in å säger att jag är i ungefär samma situation, dejtade en kille två gånger som slutade med en graviditet. Nu är jag i vecka 28 och världens lyckligaste :) Jag gjorde mitt val och de kan inte kännas mer rätt. Killen har jag inte haft nån kontakt med sen jag berättade att jag va gravid, han har helt avsagt sig allt ansvar och vill inte vara med för fem öre. Jag är medveten om att de säkert kommer va tufft å hårt vissa stunder men tror att man klarar de galant om man har rätt inställning. Vi tjejer kan! :) Jag och min lillkille kommer klara oss bättre utan en idiot till pappa. Lycka till tjejen! Kram

• Mia f
    PiaSara skrev 2010-07-05 18:08:48 följande:
    Sticker in å säger att jag är i ungefär samma situation, dejtade en kille två gånger som slutade med en graviditet. Nu är jag i vecka 28 och världens lyckligaste :) Jag gjorde mitt val och de kan inte kännas mer rätt. Killen har jag inte haft nån kontakt med sen jag berättade att jag va gravid, han har helt avsagt sig allt ansvar och vill inte vara med för fem öre. Jag är medveten om att de säkert kommer va tufft å hårt vissa stunder men tror att man klarar de galant om man har rätt inställning. Vi tjejer kan! :) Jag och min lillkille kommer klara oss bättre utan en idiot till pappa. Lycka till tjejen! Kram
    De jag funderar mkt på är ju även om pappan inte vill veta av barnet så blir han väl ändå tvingad till o betala underhåll?? O de känns fel o tvinga någon till o betala för något som personen inte vill ha..  Är sååå kluven...
  • sofiesofie

Ja känslan av att man tvingat in någon i något bär också jag men som jag förstår det kan pappan vägra betala...eller så skriver man att pappan är okänd. tycker inte att du ska göra en abort bara för att göra honom till lags,  och har du funderat på insemination (vilket jag med hade) så låter det som att du redan haft tankar om att vara ensam mamma. Lycka till med tankarna och hoppas dom inte äter upp dig.. Kram

• Mia f
    sofiesofie skrev 2010-07-06 06:42:25 följande:

Ja känslan av att man tvingat in någon i något bär också jag men som jag förstår det kan pappan vägra betala...eller så skriver man att pappan är okänd. tycker inte att du ska göra en abort bara för att göra honom till lags,  och har du funderat på insemination (vilket jag med hade) så låter det som att du redan haft tankar om att vara ensam mamma. Lycka till med tankarna och hoppas dom inte äter upp dig.. Kram

Vad jag har kunnat läsa på andra sidor här så kan man inte skriva fader okänd numera. Men det kan man nog kolla med socialen. o sen underhållet har ja ingen aning om.. Men om man vet vem fadern e o han står i papperna så undrar ha om han inte måste betala.. De blir ju svårt o klara sig ekonomiskt om man inte får någon hjälp alls. Får nog kolla upp detta... Tack för ditt svar:) 
  • PiaSara

Har oxå funderat mycket angående underhåll, faderskap och vårdnad. Vill inte heller tvinga på nån nåt, men man är ju faktiskt två om de. Har han bestämt sig för att han inte vill vara delaktig i barnet slipper han de, men underhåll kommer han bli tvungen att betala. Jag kommer ange honom som fader, för barnets skull. Barnet ska ha rätt att veta vem som är hans riktiga pappa den dagen han undrar över de plus att de känns mest rätt angående allt annat, som till exempel arvsrätt m.m. Så tycker jag :)  Jag har kontaktat familjerätten i min stad och ska träffa dom senare i sommar, sen blir väl även pappan kallad dit för faderskapstest när barnet är fött. Vi får se hur han reagerar på det, nu tror han säkerligen att han sitter säker eftersom han inte har hört nåt varken från mig eller nån annan. Ja ja för mig ska rätt vara rätt även om de kanske e fel för honom. Kram på er!

• Ekorrmamman

Lyssna till ditt hjärta!

• Lillsnufflan
    Mia f skrev 2010-07-05 22:59:39 följande:
    De jag funderar mkt på är ju även om pappan inte vill veta av barnet så blir han väl ändå tvingad till o betala underhåll?? O de känns fel o tvinga någon till o betala för något som personen inte vill ha..  Är sååå kluven...
    Om du kräver att han ska betala underhåll så kan han tvingas till det. Men det normala är att föräldrarna själva kommer överens om underhållets storlek och hur det ska utbetalas så länge man kommer överens. Blir det konflikter hjälper myndigheterna till. Det är alltså bara du som kan tvinga honom, ingen annan. Så om du inte vill att han ska behöva betala underhåll till dig så kräver du helt enkelt inget.
  • Lillsnufflan

Lycka till, förresten, oavsett vad du beslutar dig för. Jag blev själv oplanerat gravid för snart 10 år sedan med en man jag just träffat, trots p-piller. Jag valde att behålla och det har fungerat bra för oss. Nu ville den pappan iofs stanna och ta ansvar, men jag är övertygad om att det hade fungerat även om han inte hade gjort det.

Svar på tråden Ensamstående o oplanerat gravid.....