• Indianica

    Ni som ansäkt om lånelöfte via internet, hur lång tid tog det? Funkar det?

    Vi har hittat ett hus vi är intresserade av och man vet ju hu inte hur många intressenter det finns...men vi vill i alla fall åka och titta på det, och eftersom vi är helt förälskade i läget misstänker jag att det kan bli aktuellt att lägga ett bud direkt på plats. Vi har därför imorse knappat in en lånelöftesansäkan på Swedbanks hemsida, och enligt den skulle man få svar inom några minuter, men vi har då inte fått svar än,

    Jag förstår att de måste kolla upp inkomster och göra kreditprövning, men är det vanligt att det tar timmar/dagar och inte minuter? Vår situation känns inte som något som är jättesvårt att ta ställning till(?). Vi vill låna 1.6 milj. har 2 barn och 60 000 i sammanlagd inkomst före skatt. 2 studielån på ca 300 000 kr vardera, ett billån på 70 000 kr. Äger dessutom ett hus vi har lån på ( 400 000 kr)  Eller vad tror ni det är de kan tänkas grubbla över?

     Bör vi kanske ringa till banken iställlet eller hur lång tid ska de få på sig? Vi är på väg att bila på semester och detta med lånelöftet och kanske husvisning är det som håller oss hemma, he,he, så det vore kul att veta vad andra har för erfarenhet av lånelöfte på nätet

  • Svar på tråden Ni som ansäkt om lånelöfte via internet, hur lång tid tog det? Funkar det?
  • stoffepoffe

    personligen skulle jag aldrig ansöka om lånelfte via internet på så stora summor. Bättre att träffas öga mot öga.

    Hur mycket ung. har ni i egen insats?

  • Indianica

    Vi har nu fått en preliminärbeviljning och ska träffa bankman om ett par dagar. Fick beviljat 1.5 mijon preliminärt. Räknar med att minst lägga 100 000 kr kontant. Men vi har ett hus att sälja som vi borde kunna få ut 500 000 kr för och vi har lagt 200 000 kr kontant i det, så vi hoppas få tillbaka den summan s a s och på så vis lägga 300 000 i nya huset, men det vet man ju aldrig om man verkligen får...men 100 000 har vi i sparbössan

  • Gladskit

    Vi ansökte via SBAB's hemsida bara för att ha något med oss när vi gick på visningar. Jag knappade in alla våra uppgifter och hade ett dokument i mailen efter bara några minuter. Sen när vi väl hittat huset som vi nyligen köpte så tog vi självklart kontakt med vår vanliga bank, och några andra banker på orten som vi bokade möten med, och där vi lyckades förhandla till oss en ännu bättre ränta.

  • Indianica

    Gladskit: Jag antar att ni förhandlade om räntan efter köpet?

    Oj, är så ovan vid denna situation. Sist vi köpte hus, köpte vi ett billigt hus och betalade bort topplånet direkt vid köpet och räntan var aldrig ett hot då bostaden blev så billig , men nu kanske man ska försöka förhandla om räntan då...men hur gör man det? Hur får man banken villig att ge bra ränta?

    Nu har vi iaf ett lånelöfte på 2 miljoner, eftersom vi kunde uppbåda 260 000 i kontanter genom att sälja av fonder Hoppas dock huset kan köpas för 1.6 miljoner

  • Gladskit
    Indianica skrev 2010-07-08 16:29:39 följande:
    Gladskit: Jag antar att ni förhandlade om räntan efter köpet?

    Oj, är så ovan vid denna situation. Sist vi köpte hus, köpte vi ett billigt hus och betalade bort topplånet direkt vid köpet och räntan var aldrig ett hot då bostaden blev så billig , men nu kanske man ska försöka förhandla om räntan då...men hur gör man det? Hur får man banken villig att ge bra ränta?

    Nu har vi iaf ett lånelöfte på 2 miljoner, eftersom vi kunde uppbåda 260 000 i kontanter genom att sälja av fonder Hoppas dock huset kan köpas för 1.6 miljoner
    Hej!
    Nej det gjorde vi innan köpet. Vi hade alltså med oss ett lånelöfte från SBAB när vi gick på visningar, bara för att ha nått att visa upp för mäklaren.

    Sen vann vi budgivningen och någon vecka innan papper skulle skrivas bokade vi möten med ett par olika banker där vi diskuterade räntor på lånen vi skulle behöva.

    Vi fick lånelöfte på 2,8milj från SBAB direkt över nätet. Helt otroligt mycket pengar! Nu behövde vi inte låna riktigt så mycket vilket känns skönt
    Vi hade också lite att lägga in själva. Hoppas att det går bra med er husaffär!
Svar på tråden Ni som ansäkt om lånelöfte via internet, hur lång tid tog det? Funkar det?