• Anthym

Barnvakt över natten första gången

Hej hej!
    Hur gjorde ni första gången ni hade barnvakt över natten?
    Vi har en 6,5 månaders hemma och är bjudna på fest i helgen. Min sambo vill att vi fixar barnvakt och jag har inget alls emot det. Jag skulle dock vilja att vår barnvakt är med på en nattning för att se hur det kan vara eftersom vår son är ganska gnällig när det kommer till läggdags.
    Det är kanske nåt bara jag anser vara ett problem och inget jag ska oroa mig för alls.
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Barnvakt över natten första gången
  • BlommyNess12

Vi har haft barnvakt typ en gång åt vår son sen han föddes, han är idag två år. Men när han var 4 månader sov han över hos mormor. Hon hade honom från kl.16 till kl.11 dagen efter. Då firade vi min artonårsdag, och gick på en konsert som jag hade fått biljetter till i present.

För vår del krävde vi inte att mormor skulle vara med på en nattning först, vi tyckte hon hade förkunskaper så det räckte efter fyra barn att ta hand om ett barnbarn

• thelifesaviour

Vi hade barnvakt för första gången nu i helgen, min dotter är 10 månader, innan dess har jag inte alls varit redo. Mina föräldrar hade henne på sitt sommartorp när jag och sambon var på bröllop. Jag var så orolig att hon skulle bli ledsen, för hon är också en krånglig nattare. Jag gav dem några tips, men sa att de får hitta sitt egna sätt, det blir bäst så - man ska känna sig bekväm.

Allting gick jättebra, hon vaknar ofta till vid två på natten och nu när hon gjorde det blev hon så lycklig att hon låg i samma säng som mormor och morfar att hon var tvungen att vara vaken och busa i två timmar. :) 

• UpsyDaisy

Försökte tänka efter hur jag har gjort...men insåg sedan att jag aldrig varit en natt utan min dotter :P Däremot har morfar nattat henne då jag varit på bio eller liknande. Det har gått bra! Men tror att hon hade varit orolig om jag inte var där då hon vaknade.

Men det kommer nog gå bra för er! Och det handlar som sagt bara om EN natt.

• Bellini

Jag hade inte lämnat min 6 mån över natten, tycker hon är för liten för det. Inte ens till sin mormor. Vi ska ut o äta nästa helg o min mamma ska ha henne en stund när vi är iväg o hon sa att hon kunde stanna över natten..men nej, det är för tidigt tycker jag!

• bellsii

lite tidigt tycker jag, men d avgör man helt själv :)

• Moppis

Vi lämnade Noa till mormor över natten första gången när han var 4 mån eftersom jag var ensam hemma med honom och blev akut sjuk.
    Jag lämnade inga direkta  instruktioner utan berättade bara lite hur vi brukar göra sen fick mormor hitta sina egna sätt.
    Det gick jättebra!

• Liba

Om det känns bra så gjört! Vi hade barnvakt första gången när minsteman var 6 månader, han var hos farmor över  natten och det gick superbra. Nu är han 9 månader och ska vara hos mormor i 3 nätter....det kommer också gå superbra! =D

• BamMyMan

Då får väl jag vara lite mot strömmen och tycker inte att det är för tidigt...

Med mitt första barn så arbetade jag någon dag i veckan från det att han var ungefär 1,5månad och då sov han hos sin mormor, och det fungerade bra. Dock hade jag övernattat tillsammans med honom flera gånger hos henne så han kände sig rätt trygg i den miljön när det kom till att sova.

Men det verkar väl toppen att ha med barnvakten någon gång vid nattning innan, kanske en trygghet för den också att se lite hur ni brukar göra! =)

Svar på tråden Barnvakt över natten första gången