• Kompis

Sprickor i mungipan

Är det så att det är vanligare med munsår när man är gravid? Jag har aldrig haft problem förut men nu har jag en spricka i mungipan som inte vill gå bort. Läste på nätet att det kan bero på B12-brist eller järnbrist.. tror inte att detta är herpesmunsår för det brukar väl mest vara blåsor och sånt.

Nu har jag tänkt köpa Herstat för det ska vara bra att smörja på, mot bakterier och svamp iaf.
    Någon som vet om det är ok när man är gravid?

• Svar på tråden Sprickor i mungipan
  • pillalilla

Man kan nog få allehanda utslag och sånt lättare när man är gravid, men sprickor i mungipan kan tyda på B-vitaminbrist, precis som du skriver. Se till att du äter ett vitaminpreparat och be att få kolla lite blodprov när du är till BM.
    Ang Herstat, kolla med försäljaren, men man bör som sagt nog kolla upp anledningen och inte bara "trycka tillbaka symptomen".

Lycka till!

• Önskan

Kolla blodprov, som sagt var. Ja, herpes är blåsor oxå.
    Har du Eight hour cream hemma brukar det funka för småsår och sprickor för mig. Smeta på över natten.
    Honung kan fungera oxå (billigare alternativ ), låt det sitta över natten.

• 79an

Jag har också haft ett sånt lietet sår nu ca en vecka sen på mungipan som inte vill försvinna. Så bra att du tog upp det, visste inte att det kunde vara brist på vitamin, ska kolla upp det. Har bm tid 14juni.

• Kompis

Min BM är så värdelös!! Måste verkligen vara envis för att få kolla blodvärdet. Är vegetarian oxå så jag vet ju att jag måste ha koll! Fick byta BM efter första kollen tyvärr, den första rekommenderade mig att äta både B-vitamin och järn när mitt järn värde låg på kan det varit 115? Nu låg det på 107 och min nya verkade inte särskilt angelägen att jag ens skulle äta extra vitamin/mineral över huvud taget.

Det är så olika! Jag ska iaf vara noga med järnet o B-vitaminet i fortsättningen!!

Jag vet att salva inte är den rätta vägen att gå men är så trött på att se eländig ut hela tiden!! Ska testa honung!

• Smülschen

Det kan vara svamp om det är en spricka som inte läker. Är det liksom lite vitaktiga kanter på sprickan så är det säkert svamp.

Svar på tråden Sprickor i mungipan