• Plutteli

Bara jag som mår såhär?

Är just nu gravid i v. 11 och håller på att tappa förståndet pga mitt illamående...
    Vågar inte hoppas på att det ska ta slut snart tyvärr (mådde illa länge förra grav. om än inte lika mycket)...
    Äter tabletter för att hålla illamåendet i schack men mår trots det så illa att jag knappt får i mig någon mat öht, har blivit tvungen nu att köpa och dricka näringsdrycker för att få i mig någon näring och energi öht...

Nån mer som har som mig?

• Svar på tråden Bara jag som mår såhär?
  • YeNniTa

Jag lider med dig :( från morgon till kväll d här håller på att göra mig galen o jag vet inte vad jag ska göra mer så d kan försvinna :(

• Maria3

Har ni pratat med er bm om detta. Det finns starkare tabletter (Lergigan) mot illamående. Som tur har jag inte kräkts men mått as illa och gått ner 7 kg på grund av det. Men nu har det äntligen vänt och kan ÄTA =) Är i v 15 och detta släppte för ca 7-10 dagar sedan. Har själv inte testat armbandet som sägs lindra illamående (seaband?), säljs på apoteket. Har hört att ingefära kan hjälpa... ja ni... ett helvete är det iaf att må illa konstant. Hoppas det släpper för er snart. Kram =)

• Plutteli

Samma här, man blir knäpp för mindre! Eftersom jag äter så lite blir jag ju dessutom så löjligt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som :/ Känns ju nästan som man hade anorexi eller nått för så fort jag försöker äta minsta lilla så vänder det sig i magen.. Kan ju dricka lite som tur är så jag håller mig rätt mkt till näringsdrycken så vet jag att jag iaf får i mig nått.

Äter du nån form av tabletter? jag har Legrigan Comp som jag tar 4 om dagen av...

• Plutteli
    Maria3 skrev 2010-07-05 19:22:20 följande:
    Har ni pratat med er bm om detta. Det finns starkare tabletter (Lergigan) mot illamående. Som tur har jag inte kräkts men mått as illa och gått ner 7 kg på grund av det. Men nu har det äntligen vänt och kan ÄTA =) Är i v 15 och detta släppte för ca 7-10 dagar sedan. Har själv inte testat armbandet som sägs lindra illamående (seaband?), säljs på apoteket. Har hört att ingefära kan hjälpa... ja ni... ett helvete är det iaf att må illa konstant. Hoppas det släpper för er snart. Kram =)
    Jo, jag har Lergigan och äter 4 tabletter om dagen, det är dem som gör att jag iaf kan dricka näringsdryck annars hade jag inte ens fått i mig det :/
    Min BM tycker inte det finns mycket mer att göra nu än att hoppas att det går över.. Har även testat seaband men de funkar inte denna gång, funkade dock rätt bra förra grav. när jag inte mådde lika illa..
  • Maria3
    Plutteli skrev 2010-07-05 19:25:28 följande:
    Jo, jag har Lergigan och äter 4 tabletter om dagen, det är dem som gör att jag iaf kan dricka näringsdryck annars hade jag inte ens fått i mig det :/
    Min BM tycker inte det finns mycket mer att göra nu än att hoppas att det går över.. Har även testat seaband men de funkar inte denna gång, funkade dock rätt bra förra grav. när jag inte mådde lika illa..
    Oh fy stackarn. Ja då vet jag inte. Varje grav är ju olika. Jag tycks bli mer illamående för varje graviditet (detta är min tredje) och om det blir en fjärde hoppas jag inte mår sämre än för nån vecka sen...Puh! När släppte illamåendet sist? Du skrev att du mådde illa länge.
  • Plutteli
    Maria3 skrev 2010-07-05 19:28:14 följande:
    Oh fy stackarn. Ja då vet jag inte. Varje grav är ju olika. Jag tycks bli mer illamående för varje graviditet (detta är min tredje) och om det blir en fjärde hoppas jag inte mår sämre än för nån vecka sen...Puh! När släppte illamåendet sist? Du skrev att du mådde illa länge.
    Med dottern spydde jag sista gången i v. 22 och mådde illa ungefär 2 veckor till innan det började upphöra, så jag antar att jag med lite otur kommer må illa minst lika länge denna gång :/
    Jag kan ju glädjas åt att Fortimel dryckerna är rätt goda iaf, smakar milkshake ungefär, så det hade ju kunnat vara värre :)
  • Mandelspån

Känner igen mig. Äter lergigan comp, har varit på akupunktur, använder seaband samt tvångsäter varannan timme...inget hjälper. Har helt tappat humöret....ligger bara i soffan och plågas. BM säger samma som till er att det är bara att vänta ut. Är i vecka 15 och börjar tro att jag kommer ha det såhär hela tiden. Det har blivit värre för mig, iaf på morgonen. Trodde verkligen att det skulle lätta något i v 13 eller så men icke....Avundas de som mår illa en stund på morgonen, spyr och som det faktiskt lättar för. För mig blir det bättre i typ 10 min sen är allt tillbaka i full styrka. Har lärt mig att utnyttja dessa minuter med dusch och gå ut i köket etc.

• Plutteli

Så är det för mig med. Har konstaterat nu att om jag inte äter eller dricker öht så mår jag faktiskt inte så illa, men så fort första drycken/maten landar i magen sätter illamåendet i gång i full styrka, och det är ju knappast hållbart att helt sluta äta liksom :/
    jag har också tänkt många gånger att jag gääärna skulle byta med de som spyr som dårar i en timme eller två på morgonen och sedan mår bra istället för att gå runt och må så här hela tiden :(

• YeNniTa

Småäta sägs att d ska hjälpa, jag orkar inte ens d :( jag mår illa hela tiden känner inte igen.. Köpte näringsdrik idag vi få se hur d blir. Ni som mår illa i vilken. Vecka e ni i? Hoppas att d blir bättre för oss alla!!

• sommartjejen1

jag kräkte varje dag i 7 månader, nu är jag i v 35 och har äntligen gått över

• lillaskorpan

Det finns andra tabletter, tex suppar... primperan, torecan, zofran etc... kolla med läkaren alla passar inte för alla.

• Mandelspån
    lillaskorpan skrev 2010-07-06 20:30:56 följande:
    Det finns andra tabletter, tex suppar... primperan, torecan, zofran etc... kolla med läkaren alla passar inte för alla.
    Jag frågade om jag kunde få nåt annat men han sa att det tyvärr inte fanns. Tror de sparar sånt till fallen som får rejäl vätskebrist med sjukhusvistelse som följd. För mig var det bara sjukskrivning och väntan som de kunde erbjuda.

Tog ett bad nyss i över en timme och det hjälpte faktiskt lite... Kanske ligger största problemet i att jag inte slappnar av.
    Plutteli skrev 2010-07-06 10:46:41 följande:
    Så är det för mig med. Har konstaterat nu att om jag inte äter eller dricker öht så mår jag faktiskt inte så illa, men så fort första drycken/maten landar i magen sätter illamåendet i gång i full styrka, och det är ju knappast hållbart att helt sluta äta liksom :/
    jag har också tänkt många gånger att jag gääärna skulle byta med de som spyr som dårar i en timme eller två på morgonen och sedan mår bra istället för att gå runt och må så här hela tiden :(
    Tror inte att låta bli att äta helt är en taktik att satsa på :) För mig så blir det än nu värre om jag inte äter....då kurrar magen och drar ihop sig. Känns så hopplöst när varje dag är en enda lång plåga och så ser alla dagar precis likadana ut... Hoppas det släpper för dig snart, vecka 13 är väl första punkten det kan försvinna och sen vecka 16 har jag läst på nåt ställe!
  • Plutteli

Ja jag hoppas det snart blir bättre :)
    Märker att det hjälper lite de dagar jag är ledig från jobber och mer eller mindre bara ligger på soffan och knappt lyfter ett finger, då kan jag äta iaf lite fast föda :)
    Men men, man får ta en dag i taget och tänka på att det är värt det i slutet trots allt. Nu ska jag försöka mig på att äta lite mat...

• Mandelspån

Hur går det ör er? Jag är nu i vecka 16 och mår fortsatt piss. I natt har jag legat och snurrat och mått illa som tusan och när jag såg sambon komma med frukost började jag spy. Livet är så roligt just nu! De enda minutrarna som är uthärdliga är de som följer efter man har spytt. Värmen gör mig tokig och jag mår ännu sämre av att solen lyser in på mig. Har vätskebrist och ont i huvudet.

Jag orkar snart inte mer....skulle behöva en BRA dag för att samla kraft. Jag fattar inte hur ni som mått illa hela grav klarar detta. Blir det liiiiite bättre nån gång? Jag skulle behöva ha åtminstone någon illamåendefri timme per dag. Kommer det senare?

• Plutteli

För mig blev det bättre efter v. 22 i förra graviditeten, då slutade jag iaf att spy och lite senare kunde jag tom äta rätt normalt! Så det kan ju bli bättre om man har tur :D

Jag fortsätter med min legrigan och det går rätt bra, om jag äter riktigt långsamt kan jag få i mig en normal portion mat och behålla den, men det tar drygt 2 timmar att få i sig :/
    Men men, jag kör på med näringsdryck också de går riktigt bra att få i mig och då vet jag att jag iaf får i mig något! Är i v.12 nu så jag hoppas på att det kanske kan lätta lite iaf snart  :)

Svar på tråden Bara jag som mår såhär?