• Anonym (står inte ut)

Mitt barn är så ensamt

Vi bor i en invandrar förort till Göteborg men vi är helsvenskar.

Vi bor här för att vi har dålig ekonomi och har inte råd att bo någonannastans. Vi trivs ok. Vi har en 6 årig pojke och en 3 månaders baby. Jag lider av social fobi och har svårt att ta mig ut och skaffa vänner IRL. DET lider min son av...

På dagis är han det enda svenska barnet inte bara på sin avd utan på HELA dagiset. Fröknarna är helt underbara och vår son har inte märkt nått alls av att han är den ende svensken där. MEN ingen vill leka med min son efter dagis...jo barnen vill nog men inte deras mammor och pappor. Jag är inte det minsta rasistisk och har bett många gånger att vår son ska få leka med deras barn efter dagis och på helgerna. Men det är som de redan bestämmt att jag och min man är rasister för de totall ignorerar mig eller låsas inte förstå svenska...eller engelska.

I dag var dagis stängt och han var hemma med mig som är mammaledig. (Min man jobbar eftermiddag/kväll).
    Sonen var ut massor med gånger på gården och försökte få vara med och leka...spela boll och annat de andra barnen gör på gården. Men han får aldrig vara med.

De säger - stick i väg på bruten svenska. Sonen kommer in och gråter. Vår son är aldrig elak, han är dock lillgammal så som många ensama barn kan bli. Han är inte alls van vid deras hårda sätt och blir ledsen och sårad lätt. Det tycker de andra barnen är roligt.

På fredag stänger dagis för sommaren och vår son kommer vara helt ensam hela sommaren (6 veckor) innan skolan börjar i aug, han börjar "nollan".

Jag står inte ut, han sover nu, somnade helt utmattat, grät sig till söms....grät till mig att ingen tycker om honom och ingen vill leka med honom.

HERREGUD vad ska jag göra??

Jag är den som gråter nu, mina skuldkänslor vet inget stopp.
    Allt det här är mitt fel, mina skulder (och min mans) gör att vi måste bo här.
    Min fobi som gör att jag har så svårt att få vänner. Jag har inga alls.
    Vi har inte mycket till övrig familj och släkt och de vi har bor långt härifrån.

Min son fyller år på söndag och inte en enda kompis har han som kan komma.
    Jag försöker kompensera med leksaker när vi har råd, filmer...egen dator osv....men jag vet att inget kan ersätta en lek-kamrat när man är 6 år (på söndag).

Jag mår så dåligt och vet bara inte vad jag ska göra.
    Han är ensam...jämt.

Hur ska jag kunna stå ut med att se mitt barn må så här, vad ska jag göra.
    Jag känner mig så låst, jag vet inte hur man ens gör.
    Ingen öppna förskolan är ju ens öppen nu på sommaren, kyrkan är ju också sommarstängd.

Jag behöver hjälp.....råd..ideér....snälla är det nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Mitt barn är så ensamt
  • Mariahogergö

jagblirså ledsen i hjärtat när jag läser att ditt barn är ledsen och blir retad... det enda råd jag har är att ta dej till öppna förskolor uta nför förorten..inte så lätt med din fobi kanske... hade min son varit 6 så hade vi  bannemej kommit.. mendet är intedittfel  att det är såhär
     jag var väldigt ensam som barn, men det va rnyttigt,
     jaag lärde mej att leka skit bra själv ...krama honom.

• Anonym (Ledsen)

Jag blir så himla ledsen när jag läser det här så jag börjar nästan gråta jag också. Vilken tuff situation för din lille pojk! Det du kan göra just nu är väl att försöka förklara för honom att han inte är drabbad pga hur han är som person, utan pga språksvårigheter etc. I ditt läge hade jag också jobbat hårt för att han skulle börja förskoleklass/skolan i en annan stadsdel (där han kanske inte heller är den ende etniskt svenske).  Han behöver ju en nystart och det känns inte alls som att han kan få det där ni bor nu?

• Anonym (Usch då)

Oj, vad hemskt för er!! Stackars liten...

Det måste väl finnas ngn annan del av Göteborg ni kan flytta till? Det är ju för hemskt egentligen, men jag ser det som enda lösning. Eller som ngn annan sa, ansök om plats i förskolan ngn annanstans. Han behöver nog en nystart och det kommer säkert göra honom gott att börja skolan.

Usch, jag lider verkligen med dig.

Många kramar och hoppas det löser sig!

• Fridayyy

Kan inte hans pappa hitta på en aktivitet med honom, med tanke på att du har social fobi. Eller ta en annan förskola och sök boende i närheten för framtiden. Fast det kanske inte går när han börjar skolan? Hans pappa kanske kan finna nån likasinnad här på FL eller i nån förening eller nåt för barn?

• gemini888

Usch, vad jobbigt, både frör dig och honom, men vill ändå poängtera att det inte behöver vara katastrof eller ge några bestående men att din son är ensam just nu.
    Gick själv aldrig på dagis och bodde väldigt isolerat fram tills jag började skolan, och även om jag såklart saknade kompisar som liten så lärde jag mig ändå att "roa mig själv" och bli ganska självständig.
    Och så småningom så hittar man ju ändå ett umgänge i skolan och eventuella fritidsaktiviteter, din son verkar ju vara en klok liten kille så han kommer säkert få en massa vänner!

Såg att andra här skrivit en massa bra tips och lösningar, men vill alltså bara säga att du inte behöver ha dåligt samvete för din sons skull just nu :)
    Kramar

Elliot 100116 - trasslet.se
  • Saadie

stackars liten, men låt honom börja träna fotboll med ett lag eller något där han kan skaffa vänner. teater, dans, simning, vad som helst! en respit där han har vänner och som han kan få självförtroende ifrån!

tyvärr så uppstår det mobbing när inga vuxna finns med, men om han leker med barnen på dagis, får han ändå inte leka med dem på gården? vad säger fröknarna om det här?

• Anonym (står inte ut)

Flytta är tyvärr inte aktuellt då vi har betalningsanmärkningar och Boplats GBG är som ett lotteri...
    Ska sätta i gång att söka aktiviteter till hösten till honom men det är nu under 6 veckors sommarlov som det blir kämpigt.

Han och jag och lillasyster får helt enkelt ta oss ut på utflykter. Det måste ju inte kosta så mycket.

Vi har ansökt om att han ska få börja i en annan förskola än här, men inte fått plats. han står dock som 1a reserv så vi hoppas att kanske nått barn där flyttar eller börjar någonannanstans så vår son för börja i en skola där det är mer 50/50 och det inte behöver konsentrera sig så mycket på att lära barnen svenska.

Det har varit bättre nu ett par dagar men jag är orolig nu när dagis stänger på fredag, 6 veckor är en himla lång tid för en 6 åring.

Hans mormor bor 45 mil härifrån men hon skulle vilja att vi på nått sätt kunde lämna honom till henne ett par dagar eller mer, så fick han nått nytt att göra ett tag. Jobbar på lösa det.

Barnen på dagis vill nog leka med sonen men deras mammor (mest) gillar inte oss. De kan vara (inte alls förstås) rätt aroganta och stolta av sig och vill inte hå nått med "oss svenskar" att göra tyvärr. Det är så tråkigt då jag är jätte nyfiken på dem. Jag älskar att laga mat och det vore mycket spännande tycker jag att äta och lära sig laga afrikansk mat.

Jaja det löser sig väll, jag var bara så ledsen den där dan....så jobbigt när ens barn är sårat.

• Anonym

Bor själv i ett invandrar tätt område och vet hur ensam man kan bli och hur ensam ens barn kan bli. Nu är ju min dotter blandbarn. Så hon går hem i iallafall 2 grupper. Men svenskarna kan ibland vara rätt så hårda mot henne då de påpekar hennes mörka hud på sommaren. Hon är ganska ljus på vintern. Och att hon har svart hår. De från hennes pappas hemland är det väldigt få av i denna stad finns kanske 2 eller 3 och de leker väldigt bra ihop men där är språket ett problem och dessutom är deras föräldrar doktorander så de kommer inte att stanna här i sverige. Efter många om och men, efter 10 år boende i denna förort så har två grupper börjat prata med mig lite iallafall. Svenskarna här vill inte ha med mig att göra då jag inte har levt ett så lätt liv och de blir rädda.

• Anonym

Ta sommaren som den kommer och försök att njuta av den så gott det går. Blir det en ny grupp i förskoleklassen? Snart är han äldre och barnen blir mer självgående och då är det svårt för föräldrarna att välja kompisar åt sina barn. Prata med pedagogerna efter sommaren. De kanske kan hjälpa till på något sätt. Jag är lärare och hjälpte en gång en invandrarpojke hur man skaffar svenska vänner. Det handlar mycket om oskrivna sociala regler som man inte tänker på.

Det kommer inte alltid att vara så här så behåll hoppet och var stark! Jag skickar en tröstekram till er.

Svar på tråden Mitt barn är så ensamt