• Winglur

Cykelförbud???!

(Jag vet inte riktigt om tråden ligger rätt)

Jag cyklade idag på en gata inne i centrum, precis som vanligt, många cyklar där.
    Det är en bred gata, som ligger mellan affärerna, gågata, typ kullersten.
    Jag cyklar förbi en gubbe som skriker cykelförbud och som, när jag stannat, kommer fram och skriker på mig. Varpå jag tillbaka säger att det inte alls är cykelförbud och försöker hålla mig lugn med tanke på att min 1½ åring sitter på min arm. *morr*

Det finns en gågateskylt i början och slutet av gatan.
    Bara en sån med två gubbar som håller varandra i handen. 
    Betyder det att det är cykelförbud på den gatan?
    Borde det inte isåntfall sitta en "cykelförbudsskylt" under den gågateskylten?

• Svar på tråden Cykelförbud???!
  • SilverEmma

Man får cykla på en gågata, om där inte är en skylt som säger att cyklar är förbjudna. Så gubben hade feeeeeel.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • stockholmsveckan

det är inte syckel förbud på sådana gator
    man får ju köra moped också på sådana gator
    om det inte står nån förbuds skylt bot moped och syckel som det kan finnas i små bostadsområden

• mamma2004

Fast på sådana gator betyder det väl att man inte får framföra ett fordon fortare än gånghastighet. Gångare har alltid företräde. Eller har jag fel?

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Winglur

Tack! 
    Faaan vad det kokade i mig. Åh, jag hoppas att jag träffar på honom nästa gång.
    Han hade tydligen varit på en på jobbet också, om att hon cyklade fel, fast på ett annat ställe i centrum.
    Han är kanske bitter för att han aldrig fick en cykel som liten...

• SilverEmma

Särskilda regler för trafik på gågata:

Vissa fordon får köras på en gågata:

På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för Varuleveranser till eller från butik eller motsvarande vid gågatan. Transport av gods eller boende till eller från adress vid gågatan. Transport av gäst till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan. Transport av sjuk eller rörelsehindrad person till eller från adress vid gågatan. Cyklar

Vid trafikering av gågata gäller:

inte högre hastighet än gångfart. väjningsplikt förbud att parkera fordon funktionshindrad med särskilt parkeringstillstånd får parkera på gågata dock max 3 timmar.
    Jag tolkar det som att mopeder inte är ok, det är ju ett motordrivet fordon. Om man inte bara ska korsa den alltså.
  • stockholmsveckan
    mamma2004 skrev 2010-07-05 21:30:34 följande:
    Fast på sådana gator betyder det väl att man inte får framföra ett fordon fortare än gånghastighet. Gångare har alltid företräde. Eller har jag fel?
    tror det är 30km på gågata efter som man får köra moped
  • Winglur

Åh tack för infon!
    Jag försökte googla men hittade ingenting.
    Så då ska man i princip  leda cykeln?!
    Jag gör det nästa gång, om det inte är tomt vill säga. :)

• SilverEmma
    stockholmsveckan skrev 2010-07-05 21:34:11 följande:
    Gånghastighet räknas väl som 7 km/h? Jag tror inte 30 är tillåtet på gågata.
  • mamma2004
    stockholmsveckan skrev 2010-07-05 21:34:11 följande:
    Vi har en sån gata här i stan, och på en del av den är det tillåtet att köra bil och andra fordon, men som sagt, vad jag lärt mig så måste jag alltid visa hänsyn till gående.

Jag var tvungen att googla lite och hittade detta på wikipedia också...
    sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ngfartsomr%C3%A5de
    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Petra123

Nu kanske JAG är helt ute och cyklar ;), men hade du din dotter på armen när du cyklade?

• Winglur
    Petra123 skrev 2010-07-05 21:39:19 följande:
    Nu kanske JAG är helt ute och cyklar ;), men hade du din dotter på armen när du cyklade?
    Hahaha. Nej hon satt i cykelstolen då.
    Men när jag ställt ifrån mig cykeln och skulle in och handla, så satt hon på armen. :) 
  • Winglur

Det är en sån här gata, och ja, man får cykla i gångfart, men måste lämna företräde. 

• JonasN

Men är du verkligen säker att det är en gågata? Om skylten är fyrkantig är det en gågata och då får man cykla försiktigt på fotgängarnas villkor om inte tilläggstavla säger annat. Men om skylten är rund (med samma symbol) är det en gångbana och där får man INTE cykla. I så fall hade gubben rätt.

• Winglur
    JonasN skrev 2010-07-06 09:54:32 följande:
    Men är du verkligen säker att det är en gågata? Om skylten är fyrkantig är det en gågata och då får man cykla försiktigt på fotgängarnas villkor om inte tilläggstavla säger annat. Men om skylten är rund (med samma symbol) är det en gångbana och där får man INTE cykla. I så fall hade gubben rätt.
    Jag är helt säker.  Det är en likadan skylt som i länken jag postade ovan.
    Utan tilläggsskylt!

Men vad bra, då vet jag att jag inte får cykla på dom med rund skylt. :) 
Svar på tråden Cykelförbud???!