• Hallonmaja

Heltid 6 mån innan BF för full sgi?

Eftersom det kommer vara 3 år mellan mina barn så är ju inte min sgi från förra föräldraledigheten skyddad. Jobbar nu 75% för att hinna hämta och lämna på dagis mm. Nu är jag gravid igen och då behöver jag väl gå upp till 100% 6 mån innan bf för att få full sgi? Stämmer det? Kommer få hp de sista 2 mån, så kommer bli 4 mån jag behöver arbeta heltid i så fall.

Har nyss plussat, men tiden går fort, måste gå upp till heltid redan i september i så fall. Måste alltså snart berätta för min chef! Vilken stress Obestämd Vilken dum regel detta är..........

dotter 2008 & bebis i magen bf 7/3-11
  • Svar på tråden Heltid 6 mån innan BF för full sgi?
  • Barbabok

Men om du planerar att gå hem med HP kan du ju inte beräkas jobba 6mån som är kravet? Det är ju planerad frånvaro (vet att sjukskrivning är godkänt). Jag kan ha fel. Får se om nån annan svarar med säkerhet.

• Hallonmaja

Räknas inte hp in i de sista 6 månaderna? Får nog ringa fk och fråga.

• Hallonmaja

Har ringt fk, tydligen så ingår inte fp i de 6 månaderna som man behöver jobba heltid. Det betyder att jag måste gå upp i heltid 6 mån innan hp!! Alltså NU! Har ju precis plussat! Är jättestressad över detta nu Rynkar på näsan

Mina alternativ är:

1. Försöka få chefen att sen i efterhand skriva upp mig till heltid från nu (både hon o jag har sem nu!). Alltså att jag ringer henne om 2 v när hon är tillbaka från sem och ber att få gå upp till heltid direkt, vilket jag tror jag har rätt till eftersom jag har en heltidstjänst i botten.

2. Retroaktivt söka fp för 25% ända från januari i år då jag slutade min fl och började jobba 75%. Alltså att jag fyller upp hela året och ända fram tills jag går upp till 100%, alt. hela hösten nu och att jag fortsätter jobba 75%. Tydligen kan man söka retroaktivt så om man har en bra anledning, typ att man inte förstått reglerna rätt. Nackdelen är att då har vi knappt några dagar kvar sen.

Åh vad detta blev krångligt och stressigt! Någon som kan ge mig råd och hjälp?

• Barbabok

Oj vad stressande. Antar att alternativ 1 är det lättare att ordna.
    Så här lyder lagen. Hoppas din chef kan låta dig gå upp i tid direkt då, samt lite retroaktivt, lycka till
    Återgång i arbete

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.

Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.

I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

• KasperSixten

är ingen expert men jag har för mig att man kan jobba 75 % och ta ut föräldraledigt i 25 %, Då har du ju full sysselsättning och borde då ha full SGI. Kan ju vara värt att kolla upp om du har dagar kvar att ta ut för det äldsta barnet.

• Barbabok
    KasperSixten skrev 2010-07-13 21:42:30 följande:
    är ingen expert men jag har för mig att man kan jobba 75 % och ta ut föräldraledigt i 25 %, Då har du ju full sysselsättning och borde då ha full SGI. Kan ju vara värt att kolla upp om du har dagar kvar att ta ut för det äldsta barnet.
    Nej det går inte att göra i efterhand, det måste ske från senaste barnets 1-årsdag i så fall.
    Ett tu tre, så ska vi bli fyra
Svar på tråden Heltid 6 mån innan BF för full sgi?