• McLeud

Melatonin Biverkningar?

Hej! Vi har nu börjat testa Melatoninkapslar till vår son med Angelmans syndrom. Innan har vi gett honom Theralen. Men läkaren tyckte vi skulle testa detta istället. Nu har vi testat tre nätter.... Vi tror han sover OK. Men funderar lite på vad för biverkningar man kan få...

Vad har ni som använder eller har använt detta fått för biverkningar?

Vår son har fått lite plitor på benen.... Kan detta vara pga medicinen? 

• Svar på tråden Melatonin Biverkningar?
  • Puff 2008
    McLeud skrev 2010-07-05 22:37:21 följande:
    Hej! Vi har nu börjat testa Melatoninkapslar till vår son med Angelmans syndrom. Innan har vi gett honom Theralen. Men läkaren tyckte vi skulle testa detta istället. Nu har vi testat tre nätter.... Vi tror han sover OK. Men funderar lite på vad för biverkningar man kan få...

Vad har ni som använder eller har använt detta fått för biverkningar?

Vår son har fått lite plitor på benen.... Kan detta vara pga medicinen? 
    Vi har prövat på Myran men upplevde att hon fick kraftigare ep-anfall än i normala fall, speciellt vid uppvaknande. Kan vara en risk i de fallen man har epilepsi som jag förstår det. Vi vågade inte fortsätta och har valt att inte ersätta med annat istället.
  • klamaj

Min pojke som har en sömnstörning from hell står idag på 6 mg till natten. Han har ätit preparatet länge men vi har fått höja för att få bra effekt. Nu är nätterna inte ultimata, men bättre. Stod på Theralen och Lergigan innan, men blev en tvärtom-effekt. Hemskt!
    Enligt L:s neurolog ska det inte vara några biverkningar. Och inte hellr någon tillvänjning. Jag tror jag vågar lita på honom och för L:s del är det viktigt med sömn, då han har stor brist på den (och jag, haha) ständigt. L har som Myran också epilepsi, men av en annan sort, så för honom har det fungerat bra.

• ragatan

Finns inga kända biverkningar av Melatonin eller Cirkadin (samma preparat). Effekten av melatonin är individuell, somliga har god effekt, andra ingen alls.
    Förekommer ingen tillvänjning, dosen kan justeras uppåt eller nedåt efter behov.
    En del ger en kapsel vid insomning och ytterligare en kapsel efter halva natten för att få förlängd effekt.
    Melatonin ger ingen "dagen-efter"effekt.

• jaghopparhögt

Melatonin är väl ett väldigt harmlöst preparat, är väl egentligen mer ett kosttillskott än ett läkemedel?

• Öländskan

Melatonin är ett kroppseget ämne som, i vårt fall när vår son har brist på det och inte kan reglera varken aktivitetsnivå eller sömn.
    Mellatonin reglerar altså sömn rytmen i kroppen och det är mig veteligen det mest skonsamma för kroppen.
    I vårt fall får vi kombinera det med theralen också, inte så bra men det är ju inte svår sömnbrist för utvecklingen heller.
    Ska tillägga att vår son har svår adhd, atypisk autism och sömnstörning.

• pcalma

Jag har två barn (4 o 6 år) som tar 6 mg Melatonin i kombination med 5 dr Theralen till natten. Melatoninet har äldsta haft sen hon var 3,5 år o yngsta sonen har haft det sen jul-09.
    Vi märker inga biverkningar alls. De sover mycket bättre o dygnsrytmen funkar!

Mamma till Orkidébarn
  • jaghopparhögt
    Öländskan skrev 2010-07-06 21:47:16 följande:
    Melatonin är ett kroppseget ämne som, i vårt fall när vår son har brist på det och inte kan reglera varken aktivitetsnivå eller sömn.
    Mellatonin reglerar altså sömn rytmen i kroppen och det är mig veteligen det mest skonsamma för kroppen.
    I vårt fall får vi kombinera det med theralen också, inte så bra men det är ju inte svår sömnbrist för utvecklingen heller.
    Ska tillägga att vår son har svår adhd, atypisk autism och sömnstörning.
    Precis det är väl det ämne som utsöndras när det blir mörkt på kvällen t ex.
  • pönz

Det ska väl inte bli några biverkningar av melatonin? Det är ju ett naturligt ämne som redan finns i kroppen... Tror tom det står att det inte finns några biverkningar på bipacksedeln till Circadin (inte till rent Melatonin då det inte har någon bipacksedel).
    Iaf så får vår son 6mg melatonin varje natt och har fått i två år och jag har aldrig upplevt någon biverkning på det.
    Det är det som är så tacksamt med Melatonin, det verkar vara det bästa "sömn"medlet och är samtidigt helt naturligt.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Puff 2008

Det finns rapporter om att just barn med ep fått fler anfall när de behandlats med just Melatonin. Vet inte hur många sådana undersökningar som gjorts eller om det finns senare rapporter som talar om något annat. Men för övrigt har jag inte läst något om andra biverkningar.  Myrans ökade anfall upplevde vi innan jag läste om att det kunde hända så att det fanns dokumenterade fall blev en bekräftelse på att vi kanske inte inbillade oss. Skall tillägga att Myrans anfall är mycket kopplade till hennes sömn i perioder och inte nödvändigtvis så att hon får färre anfall så hon sover bättre....

• McLeud

Men varifrån kommer dessa finnar på benen då? Vi kommer inte på någon annan orsak....

Svar på tråden Melatonin Biverkningar?