• emzemz

Skriva analys på bok

Hej!

Jag har lite problem med att skriva en analys på två böcker, skulle vilja ha hjälp med vad som menas när de vill att man ska skriva om struktur och parallelhandlingar? Vad är det de vill att man ska skriva då?

Hjälp!! 

• Svar på tråden Skriva analys på bok
  • fruis

Struktur handlar om hur berättelsen är uppbyggd rent berättartekniskt. Om vi t.ex. en klassisk saga så är den ofta uppbyggd: idealisk början, ondska kommer in, lång period av olycka, räddningen, evig lycka. Man kan också fundera på om boken är indelad i olika delar med olika budskap eller innehåll. Finns ju böcker som är skrivna ur två olika personers perspektiv exempelvis där de två huvudpersonerna får turas om att berätta, det är en sådan sak man kan ta upp under struktur.

Parallellhandlingar är handlingar med samma tema i boken, antingen som sker flera gånger med samma person eller att två eller fler personer upplever liknande handling/innehåll. Två personer kan t.ex. tänkas gå igenom en mognadsprocess i boken som kan se annorlunda ut på ytan (den ene reser på en lång resa, den andre träffar ettt nytt gäng människor att umgås med) men där slutresultat är detsamma.

• fruis

Hmm, ska du jämföra två böcker med varandra alltså? Då är det fortfarande som jag skrev ovan, bara att man jämför de olika böckernas teman och struktur med varandra. Vad är lika och vad skiljer sig åt.

• emzemz

Stort tack, dina svar kommer att hjälpa mig otroligt mycket!! Det är två böcker som jag ska göra varsin analys på, kan även göra en analys över båda i en men det känns lite enklare att göra två separata.

Har stått till i mitt tänkande mer än en gång men nu känns det som om det kommer att släppa ganska mycket, för att få VG i slutbetyg på den här kursen räcker det med G på den här inlämningsuppgiften då mina resultat på tidigare inlämningar har varit till lärarens belåtenhet

Hoppas du får en härlig dag!

• fruis

Lycka till med uppgiften! Jag tycker att litteraturanalys är givande och roligt, men känner absolut igen känslan av att fastna och trampa vatten ett tag innan man börjar se mönster och teman.

Svar på tråden Skriva analys på bok