• HAGUJ

Hur sorterar du inför tvätt?

Som frågan lyder, hur sorterar du/ni er tvätt?

Bakgrunden till frågan är att jag har flyttat hemifrån ganska nyligen och nu när jag kommer hemhem över sommaren blir jag förvånad över hur lite det sorteras här. Därför är jag nyfiken på hur andra gör.  Vad som behövs göras och vad som är överdrivet.

• Svar på tråden Hur sorterar du inför tvätt?
  • Me o Mike

Jag tvättar oftast handdukar och sängkläder i 60 grader med ljusa färger för sig och mörka för sig.

Vanliga kläder är jag inte tokpetig. Kan tvätta vitt med ljusrosa osv.  Och blått och svart tillsammans. Men är det något plagg jag är väldigt rädd om så är jag mer brydd.

• Philippa

Vitt i en maskin, färgat i en maskin och svart i en maskin.....

• SilverEmma

Jag delar upp det i 40 och 60, blandar färger hejvilt. Kan ibland vara lite försiktig med helt nya plagg och försöka samla liknande färger, men när jag tvättat plagget ett par gånger så blandas det. Har aldrig fått ett missfärgat plagg trots att jag tvättar vitt, svart och rött tillsammans.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • flaxa

vitt går i egen maskin. Så även svart. Ljusa färger i en och mörkare/klarare färger för sig. Vi separerar alltså mannens ljusgula skjorta och dotterns klarröda klänning. 

Med 5 i familjen blir det en hel del tvätt och det är därför möjligt att göra vår ordentliga uppdelning utan att kköra halvtomma maskiner.

• SuzR

mörkt för sig, blandade färger för sig och vitt för sig. Tvättas i 40 grader
    lakan tvättar jag i 60 och likaså handdukar

• uniMog

60 tvätt för sig, om det fyller flera maskiner så kör jag en ljus och en mörk. där går underkläder, strumpor, sängkläder och handdukar bla.

40 tvätten fyller oftast flera maskiner mörkt, en ljus och ev. en vit (som körs med blekmedel)

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Lillsnufflan

Jag delar upp i vitt 60, kulört 60, mörkt 40, ljust 40, vitt 40 och rött 40. Jag delade inte upp i riktigt lika många högar förr, men det tycks bli mer och mer tvätt så när jag nu ändå får en full röd maskin tycker jag det är lika bra att sortera ut den.

• Cillilutta

Då vi är 6 personer i familjen blir det mycket tvätt och lätt att sortera ihop så det blir fulla maskiner ändå.

60grader: underkläder, handdukar och sängkläder (sorterar mörka färger och ljusa färger).

40grader: övrigt (sorterar mörka färger och ljusa färger).

Jag kör till exempel aldrig en halvfull maskin eftersom det skulle bli det någon dag senare (om det inte är något jag absolut behöver från tvätten...)

• SilverEmma

Måste bara fråga...ni som sorterar så gott som allt. Hur många maskiner kör ni i veckan och hur många är ni?

Vi är två vuxna & två barn & kör max tre maskiner/vecka. Idag passade jag på att ha tvättdag & det blev totalt två maskiner, tvättade sist förra måndagen.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Me o Mike
    SilverEmma skrev 2010-07-06 09:37:05 följande:
    Måste bara fråga...ni som sorterar så gott som allt. Hur många maskiner kör ni i veckan och hur många är ni?

Vi är två vuxna & två barn & kör max tre maskiner/vecka. Idag passade jag på att ha tvättdag & det blev totalt två maskiner, tvättade sist förra måndagen.
    Vi kör kanske 4 maskiner/vecka. Jag prpooar dom så fulla så det knappt går att stänga!
  • uniMog
    SilverEmma skrev 2010-07-06 09:37:05 följande:

vi är en vuxen och två barn, jag tvättar varannan vecka och får ihop allt mellan 5 och 8 maskiner per gång. Sängkläder och handdukar som gått åt är 2-3 maskiner bara de.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Thezz88

hej!
    Hemma hos mig har mamma byggt ett lådstsyem där vi själva lärt oss att sortera.
    Vi har: 60 ljust, mörkt, mellan och rött. 40 mörkt och ljust.
    Då är vi fyra hemma så blir ju några maskiner.
    Nu ska jag flytta hemifrån nästa månad och då tror jag inte att vi kommer att sortera lika bra då man bara blir två. Då blir det nog inte röd maskin iaf. Sen mellan får man väl se. Men skulle verkligen alltid ha en ljus och en mörk av varje.
    Nya plagg är vi extra försiktiga med.

• flingansnö

Jag sorterar ljust och mörkt för sig, och kör på 50 grader. Sedan kör jag alla underkläder, oberoende av färg på 60 grader. Lakan brukar jag köra på 90 grader.

Vi tvättar massor känns det som, kör nog en maskin om dagen ungefär, vi är två vuxna och två barn, varav en pojke som nyss blivit torr, (därav en del olyckor...) och en sexveckors bebis som kräks en hel del....

• frökenelisabeth

Sorterar bara i två färger: vit/ljust och svart/färgat. Sängkläder brukar jag köra i 60, annars blir det mest 40 eller 30. Har rätt mkt kläder som det är 30-tvätt på.

• skorpionen80

Kökshanddukar - 60
    Vanliga handdukar, sängkläder och underkläder - vitt 60 ; färg 60 ; rött 60
    Kläder - vitt 40 ; mörkt 40 ; rött 40; ull 30
    Sen blir det lite "strötvätt" med microfibertrasor, badkläder, duschdraperi, gardiner och sånt som man inte vill blanda med annat.

• östersund90

sängkläder, handdukar, underkläder i 60 och det delas upp i ljust och mörkt
    kläder delar jag upp i mörkt, ljust och rött(typ klara färger) och tvättar i 40

• Cillilutta

Vi är 6 i familjen - fyra barn. Jag kör en maskin om dagen, missar jag en dag, kan det bli två nästa dag istället. Bäddar vi ur sängarna blir det ju ett par maskiner extra i veckan....

• Tatiin

Tvättar underkläder, handdukar och sängkläder i 60 grader, sorterar sällan i färg där.
    Delar sen upp mörkt och ljust i 40 grader. Har sen vissa plagg som ska tvättas i 30 grader.

• cloudberry79
    skorpionen80 skrev 2010-07-06 10:00:13 följande:
    Kökshanddukar - 60
    Vanliga handdukar, sängkläder och underkläder - vitt 60 ; färg 60 ; rött 60
    Kläder - vitt 40 ; mörkt 40 ; rött 40; ull 30
    Sen blir det lite "strötvätt" med microfibertrasor, badkläder, duschdraperi, gardiner och sånt som man inte vill blanda med annat.
    Så gör jag också, men jag har rött och andra starka färger tillsammans och slänger i en color catcher. Sedan har jag aldrig någon kulört 60, utan kör det lilla vi har på 40.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Hur sorterar du inför tvätt?