• Anonym (vad?)

Kan man få diabetes av att man äter mycket socker?

Undrar om någon vet något om detta? Om man äter mycket socker, kan det framkalla diabetes då? Jag är lite orolig över mig själv, är så sockerberoende men normalviktig dock. Obestämd

• Svar på tråden Kan man få diabetes av att man äter mycket socker?
  • Pickeli
    Anonym (vad?) skrev 2010-07-06 09:18:42 följande:
    Undrar om någon vet något om detta? Om man äter mycket socker, kan det framkalla diabetes då? Jag är lite orolig över mig själv, är så sockerberoende men normalviktig dock. Obestämd
    Jag har för mig att det inte är någon större risk för det sålänge man inte är överviktig och har det i sälkten. men jag kan ha fel.

Sockerberoende är ju inte bra ändå, försök att bli av med ditt beroende av andra orsaker!
    Google it!
  • Anonym

Ja, det kan framkalla diabetes eftersom bukspottköteln kan få problem att hantera allt socker du sätter i dig...

• SailorGirl

Från 1177 om typ 2 (typ 1 får man oftast inte som vuxen och den triggas oftast av infektion, samt är ärftlig):
    www.1177.se/artikel.asp&PreView=

Sjukdomens orsaker

Den exakta orsaken till att typ 2-diabetes uppstår är inte känd, men förutom att sjukdomen oftast är ärftlig kan de levnadsvanor man har påverka risken att man ska få den.

Allt för mycket och onyttig mat kombinerat med brist på motion gör många människor överviktiga. Då får man oftare insulinresistens och typ 2-diabetes. Rökning medför också ökad risk att få typ 2-diabetes.
  • Anonym (vad?)

tack för svaren Glad

• Anonym

Har för mig att sockerintag inte ska påverka om man får diabetes vad jag läst  mig till iallafall.

• Anonym

Det kan påverka om man får i sig alldeles för mycket socker och kroppen inte kan hantera det

• Starkast

NEJ!

Det är en myt. Något man trodde förr med idag vet inte är orsaken.
    Man vet inte varför vissa får Diabetes, men har sett är infektioner kan utlösa sjukdomen. Forskning visar även att D-vitaminbrist kan vara en orsak,

Svar på tråden Kan man få diabetes av att man äter mycket socker?