• Anonym (Hoppet)

Någon som äter/ätit Atarax ?

Igår fick jag utskrivet Atarax av min läkare pga. min ångest och tycker redan att den har börjat verka. Hur har den fungerat för er som ätit ? Hur länge åt ni dem ? Jag ska äta mina i ca 2-3 veckor.

• Svar på tråden Någon som äter/ätit Atarax ?
  • Glasbit

Alltså atarax är ju en snabbverkande tablett och ingen antidepressiv, därför får du verkning av den efter nån timma eller två.

Jag har atarax att ta vid behov, inget jag äter dagligen utan kanske nån gång i månaden om jag behöver. Konstigt att säga att du ska ta den varje dag i ett visst antal veckor, vad jag vet brukar man ta dom vid behov.

• Anonym (jame)

Har oxå fått Atarax utskrivet, men då skulle jag använda det som Antihistamin (den används inte bara för depressioner och ångest). Jag har även använt den när jag får mina ångestattacker.

Tycker oxå att det låter lite konstigt att du ska avnända den såpass länge. Men läkaren vet nog vad h*n pratar om.

• Anonym (Tesseliten)

Jag hade Atarax, både som varjedag tablett och sen övergick den till behovstablett. Men enligt mig så kunde jag lika gärna fått sockerpiller, för någon verkan på ångesten hade den inte.
    Men alla jag känner som ätit den har reagerat olika..

• Anonym (mm)

har ett barn som äter den vid behov samtidigt som han äter andra mediciner. Den hjälper mot all den inre oron han har.

• Glasbit

Tycker inte atarax hjälper speciellt mot ångest eller oro, snarare som sömntablett.

• Michas

TS kanske fått en ny antidepp utskriven samtidigt ? Isf är det inget konstigt att ta atarax under de första 2-3 veckorna då ångest, självskadande och självmordstankar ofta ökar...

Själv så har jag den som behovsmedicin. Funkar ok för mig. Tillräckligt för att få mig funktionsduglig iaf. När jag slutat amma kommer jag nog återgå till alprazolam som funkar mycket bättre för mig då jag blir kvitt ångesten utan att bli slö och dimmig.

• Anonym (Hoppet)

Jag har bara lite oro i kroppen över hur framtiden för mig och min sambo kommer se ut. Vi har gått isär men är på väg att hitta tillbaka till varandra så jag ska äta dessa tabletter fram tills min terapeut kommer tillbaka från semestern.
    Så jag har ingen världsångest/självmordstankar eller något sådant. Tycker tabletten funkar bra, man blir bara fruktansvärt trött av dem.

• Anonym

håller med Glasbit. Jag tog atarax någon timme eller så innan jag skulle äta. Sen däckade jag oftast två timmar efter att jag tagit den och sov i 3 timmar. Nog för att man blir lugn, men faaan va trött man blir :P Jag tog dom varje dag, ibland 2 gånger per dag..

• Rozor

jag har Atarax 25mg och de börjar verka efter 15minuter och avtar efter 12timmar...
    men har ej behövt ta på 2månader,det räcker att jag vet att de finns i lådan..kanon!
    men jag vet att de funkar för jag tog 1/2  EN gång.

• Anonym

Jag fick det utskrivet idag och ska ta 3/dag tillsammans med citalopram. Fast jag känner mig lite osäker av att ta så många. Min mamma pratade om att hon ibland åt en och då blev hon dödstrött..

• Michas
    Anonym skrev 2010-07-07 20:44:06 följande:
    Jag fick det utskrivet idag och ska ta 3/dag tillsammans med citalopram. Fast jag känner mig lite osäker av att ta så många. Min mamma pratade om att hon ibland åt en och då blev hon dödstrött..
    Står det att du SKA ta eller att du FÅR ta 3 tabl / dagen ? Atarax är inte beroendeframkallande så du kan ju ta vilken dos som helst förutsett att du inte överskrider maxdosen din läkare skrivit ut...
Svar på tråden Någon som äter/ätit Atarax ?