• Coming Soon

Hur länge tills min katt föder?

Undrar om någon som kan det här med tecken vid dräktighet, kan hjälpa mig.

Min kära katt Inez är dräktig.. Hon är jättespänd över magen och man ser sparkarna utanpå magen, hon äter mycket lite och mer och mer sällan. Är på ett lite surt humör, kan mycket väl klappa till oss med klorna ute, utan anledning.

Hur långt kan hon ha kvar tror ni?

• Svar på tråden Hur länge tills min katt föder?
  • LunaLunatic

När blev hon parad?
    Sparkar syns från ca 2 veckor innan förlossning. Sista dygnet kan det synas att magen sjunker, dvs ungarna läggs mer under magen och mindre på sidorna.

• Coming Soon

Har jag inte helt fel för mig så parades hon i mitten på maj...

Har pratat med ett par veterinärer idag, de säger att hon säkert föder inom en vecka... så vi får se. Idag har hon bara legat och sovit mest, varit uppe och kikat lite grann, äter minimala mängder och vill inte ha SKINKA... herregud, hon som är största skinktjuven i byn, hahaha..

• LunaLunatic

Om mitten av maj är den 15e är hon på dag 65 den 18 juli.
    Hur länge har ni känt sparkar?

Det kan vara svårt när ni inte vet när hon ska föda, gällande ledighet från jobbet. Fast ni kanske har turen att ha prickat in sommarsemestern :)

Tänk på att kolla redan nu så du har bolåda och allt som behövs till födseln.

• Coming Soon

Har kännt sparkar i knappt 1 vecka nu, kanske 5 dagar..

Det är ju precis det som oroar mig.. jag vill INTE att hon ska föda ensam, hon är oerhört beroende av att jag är i närheten av henne.. hon förföljer mig var jag än går!! Jag är ledig fre-sön denna veckan så då är det lugnt men sen jobbar jag en del nästa vecka men då är sambon hemma :)

Har bäddat i en öppen kartong till henne, ganska stor kartong.. men så läste jag nu att lådan ska ha lock/tak..? Måste den det?

Idag gör hon INGET annat än sover, har varit uppe och slickat i sig gelén från burkmaten och druckit men inte ätit så mycket..  magen har sjunkt ganska rejält!

• LunaLunatic

En låda med lock blir ju tryggare för henne, men har sett att vissa uppfödare har utan lock.
    Har magen sjunkit kommer de inom ett dygn.

• Coming Soon

JAG tycker att magen är myyycket mjukare och har sjunkit men inga ungar ännu.. kanske den ska sjunka på nåt annat sätt? Kan ju som sagt inte det här...

Hon sover massor, är inte uppe mer än precis när hon äter och går och tittar i alla skrymslen och vrår...........

Jag får magknip av att gå och vänta....

• Coming Soon

Fortfarande inga små... jag blir så förbryllad.. har räknat lite mer på det.. och tror hon kan vara nånstans mellan 60-64 dagar nu.. hon bara sover,, ändrar ställning för att sova igen, jamar på nåt märkligt sätt, inte som hon brukar!.

• spirituality

Jag har själv haft katthonor som har fött ungar tidigare. Att hon är väldigt "pratig" och jamar mycket kan vara ett tecken på att det är på gång, och även om hon jamar annorlunda...låter det som hon har ont? Att katthonan slutar äta är ett tecken, och kattmamman brukar även ändra ställning för att få kattungarna i rätt läge när hon ska föda. Jag skulle gissa att kattungarna kommer närsomhelst :)
    Se bara till att finnas till hands och hålla lite koll, utan att störa för mycket.

• Coming Soon
    spirituality skrev 2010-07-12 18:44:46 följande:
    Jag har själv haft katthonor som har fött ungar tidigare. Att hon är väldigt "pratig" och jamar mycket kan vara ett tecken på att det är på gång, och även om hon jamar annorlunda...låter det som hon har ont? Att katthonan slutar äta är ett tecken, och kattmamman brukar även ändra ställning för att få kattungarna i rätt läge när hon ska föda. Jag skulle gissa att kattungarna kommer närsomhelst :)
    Se bara till att finnas till hands och hålla lite koll, utan att störa för mycket.
    Tack för ditt inlägg..

Hon verkar inte ha ont, däremot det där du skrev om att hon ändrar sida ofta.. det gör hon, kanske en gång i kvarten/halvtimmen förflyttar hon sig ca en halvmeter och bara ändrar läge... Hur långt innan börjar dom med det då?

Jag jobbar 7-15 i morgon Gråter
  • LunaLunatic

Tror du hon ska föda får du hålla dig hemma.

• Coming Soon

Det har inte hänt nåt här... tyvärr! Hon bara sover och äter.. Kände lite över mage/juver igår kväll.. det känns som 2 korvar från de bakre juvren och bak mot ändan, liksom inuti henne, kan det vara födslogångarna man känner? Märkligt, jag höll henne på rygg i famnen när jag kände det!

Sen en tanke, varför i hela friden visar hon nästan samma tecken som när hon ska löpa.. Om jag tex ska kika där bak på henne om det kommit nåt "klet" så börjar hon åma sig som hon gör när hon löper, och likadant när jag håller henne på rygg i famnen så spänner hon sig i en båge... Tycker det är konstigt!

Tvättade av juvren på henne igår kväll, de var alldeles täckta av vitt torrt... hon NJÖT när jag gjorde det, la sig på rygg och tyckte det va jättemysigt!

Svar på tråden Hur länge tills min katt föder?