pmdd och ssri????
Någon med pmdd (svår pms) som äter antideprissiva läkemedel mot detta, sk SSRI?
Vilken sort äter ni, är den bra?
Var söker jag hjälp?
Någon med pmdd (svår pms) som äter antideprissiva läkemedel mot detta, sk SSRI?
Vilken sort äter ni, är den bra?
Var söker jag hjälp?
pufffar
puffar igen
puffrhh
ingen??????????
Har ätit många olika sorters antidepressiva i mina dagar mot ångest men dom har aldrig någonsin hjälpt mot min fruktansvärda pms för det.
Ja psykiska framförallt. Mår ju dåligt fysiskt med men det hjälper ju inte ssri mot. Nej inget funkar för mig tyvärr.
Jag har fått diagnosen PMDD av min gynekolog och mår fruktansvårt dåligt psykiskt någon dryg vecka före mens. Under den här perioden varje månad är jag "överkänslosam" och gråter för absolut ingenting. Kan också bli plötsligt och helt oresonligt arg av sådant jag bara skulle ryckt på axlarna över i vanliga fall. Känner mig också från och till så totalt värdelös att jag inte vill leva. Sedan släpper det några dagar efter att mensen har satt igång och jag mår hur bra som helst. Livet leker och jag mår toppenbra.
Det finns ett antal olika saker du kan prova mot din PMDD. Du ska absolut läsa en blogg av en tjej som heter Mia och har samma problem som vi. Hon beskriver det psykiska lidandet så väl att jag nästan började böla när jag läste det första gången. Var precis som att läsa om mig själv: http://miamant.blogg.se/2009/september/p-pillret-yaz.html
Det som fungerade för tjejen i bloggen, som idag faktiskt är symtomfri (!), var p-pillret Yaz. Jag blev förstås eld och lågor och rusade till gynekologen för att få prova, jag också. Meeeen det fungerade inte alls för mig. Jag blev, om möjligt, ännu mer deppig ochmådde psykiskt helt kass under den dryga månad jag provade.
Jag fick också en annan medicin utskriven av gynekologen som jag skulle ta om inte Yaz var tillräckligt.Det är en vätskedrivande blodtrycksmedicin som heter Spironolakton och som vissa PMDD-kvinnor faktiskt får lindring av. Men inte heller den hjälpte.
Sedan tog jag via mail kontakt med en professor på Universitetssjukhuset i Umeå. Torbjörn Bäckström heter han. Han och hans forskarlag håller just nu på att ta fram en medicin mot PMDD! Tyvärr är man fortfarande i försöktsstadiet så det kommer ta några år innan den finns på marknaden. Men den som väntar på något gott...
Hur som helst berättade jag för honom vad jag medicinerade med (Yaz och Spironolakton) mot PMDD:n ochhur dåligt jag mådde. Han skrev tillbaka att han hörde direkt att dessa mediciner inte skulle hjälpa mig. Han rekommenderade istället "GnRh-agonist och addback" och bad mig ta upp detta med min gynekolog.
Mailade till gynekologen och han mailade tillbaka följande: "Ang det tips du fått från prof Bäckström i Umeå. GnRh är inte inregistrerad in FASS för behandling av PMS eller PMDD. Det är ett potent läkemedel som används vid behandling av tumörer, endometrios samt förbehandling inför IVF. Kan ges som nässpray flera gånger per dag eller ges som injektioner. Det är dyrt och måste ges kontinuerligt för att ge effekt. Lindring av PMS ska uppnås genom att medlet blockerar äggstocksfunktionen och att därmed inget gulkroppshormon ska kunna bildas. Problemet är också att det kan ge benskörhet och klimakteriesymtom om det ges en längre tid och detta försöker man motverka genom att tillsätta östrogen (addback) samtidigt. Sammantaget är det en komplicerad och dyr behandling och jag brukar därför avstå från att skriva ut detta.
Jag skulle i så fall hellre rekommendera ett sk. SSRI preparat som är godkänt och har dokumenterad effekt. Detta är läkemedel egentligen avsett mot nedstämdhet."
Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen. Har tidigare provat SSRI och hade då Paroxetin. Först körde jag med det enbart under PMDD-dagarna men tyckte att jag fick så läskiga biverkningar (bl a yrsel och magproblem) att jag istället valde att ta det varje dag. Då försvann yrseln och magproblemen och jag mådde faktist rätt så hyfsat psykiskt under PMDD-dagarna.
MEN den stora nackdelen (för mig - är olika hur man reagerar) med SSRI är att jag blir så vansinnigt trött av det. Jag tog 1 hel tablett om dagen och blev så slut att jag bara ville sova varje ledig stund. Började försova mig på morgnarna också - gissa om det var populärt på jobbet...hrm...
Tydligen är det inte så vanligt att man får just SSRI-sorten Paroxetin (Seroxat) mot PMDD. Anledningen till att jag valde just den är att den sägs ge rätt så milda biverkningar jämfört med vissa andra sorter. Dessutom hade min man använt medicinen mot depression och hade några kartor kvar hemma som jag började äta på eget bevåg utan läkares ordination (inte att rekommendera men så gjorde jag ).
Har hört att det finns en annan SSRI-sort som heter Aurorix som brukar skrivas ut mot bl a svåra PMS-besvär. Ska försöka få prova den och se om den passar mig bättre.
Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till hjälp! Sköt om dig nu, kära medsyster och lycka till!
Jag äter SSRI (citalopram) mot ångest och (djup) melankolisk depression. Det har dock ej hjälpt mig mot min extremt jobbiga pms. Snarare blivit värre.
Å andra sidan är det inte alls ovanligt att kvinnor som lidig av allvarliga depressioner drabbas av PMDD.
Puffar frågan och ser om fler har erfarenhet av pmdd och ssri!?
Det enda som har hjälpt mig jättebra är Klomipramin från ägglossning fram till mens! Är som en ny människa mot hur jag var den tiden innan
Hej monster, det låter som att dina problem liknar mina i mångt och mycket.Jag har också varit i kontakt med psykiatrin med misstänkt borderline (men nu lutar det mer åt rapid cycling). Jag har gått på kanske 5 entimmes samtal, där vi snabbt konstaterade att jag har väldiga problem just när mina vanliga problem krockar med min PMS. Annars hanterar jag mig själv mycket bra, kan kognitivt avhjälpa mina värsta svängningar osv, men under PMS får jag totala urladdningar.
Jag äter sedan 5 månader 20 mg citalopram/dag och jag känner mig plötsligt frisk. Normalfungerande. Jag har fortfarande PMS men nu märks mina hormonella svängningar av mer vid ägglossning. Hur som, problemen är 1/5 av vad de var innan medicinering, jag har inga biverkningar.
Jag har läst en del undersökningar som visat att just klomipramin är det som hjälpt bäst mot PMDD och jag har provat mycket annat där ingenting hjälpt (naturkost, spironolakton, b-vitamin, Cipramil, p-piller) utan min PMDD snarare blivit sämre.
Fick då Klomipramin utskrivet och fast jag äter minimal dos (10 mg) har det hjälpt mig såå ofantligt bra!! Har inte känt några biverkningar!
Äter denna från ägglossning och framåt, ibland färre dagar beroende på hur jag mår!