• Mia386

Vatten i bilen

Jag har en Renault megané 04 och idag när jag städade min bil så hittade jag en vatten ansamling i lönn facket på passagerar sidan, torkade upp så gott jag kunde såklart. 
    Men nu undrar jag vad jag ska göra härnäst? Har märkt  att det rinner lite kondens vatten ibland på passagerar sidan, men har alltid trott att det har torkat upp efteråt. Kan även tillägga att ibland står det vatten i dörrfacket på förarsidan ibland med, men det vattnet dunstar bort självt ganska snabbt. 
    Vart kommer allt detta vatten ifrån? fick det någon form av avvattnings grej som man kan ha i bilen?

Kan även tillägga att jag kan inte alls mycket om bilar, så ni vet det :P  

• Svar på tråden Vatten i bilen
  • Pappa G

Är det i dörrsidorna, så är det troligen vatten som normalt ska rinna genom dörren invändigt (= det lilla som tätningslisten på utsidan inte tar bort) som tar fel väg. Är det i golvplan, så kan man misstänka antingen kondensvatten från bilens AC (om den har det) som rinner fel väg. Igenproppad evakueringsledning brukar vara problemet. Alternativt så är det något läckage på värmepaketet, där varmt vatten från motorn cirkulerar för att värma upp luft som ska ut i kupén.

• Mia386

Det som samlas på golvet är nog från AC:n, såg att så fort den var på så började det rinna, så jag ska ta upp bilen till min pappa i morgon om han har tid så vi kan blåsa det rent om vi kommer åt slangen.... Renault bilar är lite dumt byggda ju :P 

Tack för svaret! 

• Pindus

jag hade, obs hade, en Renault Megane 03 o fick vatten på golvet på passagerarsidan... Visade sig att det var stopp i AC slangen.... Hade vatten i kupén, fick byta hela mattan, 10 000..... Sålde den sen :) hoppas det inte är lika illa med din...

• Mia386
    Pindus skrev 2010-07-12 17:56:23 följande:
    jag hade, obs hade, en Renault Megane 03 o fick vatten på golvet på passagerarsidan... Visade sig att det var stopp i AC slangen.... Hade vatten i kupén, fick byta hela mattan, 10 000..... Sålde den sen :) hoppas det inte är lika illa med din...
    mja, den var ju riktigt blöt när jag kollade, torkade upp så gott jag kunde... borde kanske ta bort mattan just nu när det är så varmt så det torkar upp rejält. Och nu försöker jag köra så mycket som möjligt utan AC till vi får bort stoppet (pappa har ej haft tid ännu) 
    Är riktigt sugen på att byta in den om jag ska vara ärlig, har inte varit annat än problem med den hela jäkla tiden! Sedan går inte barnvagnen in i den utan att ta av hjulen, vilket är ganska opraktiskt :P
    Vad fick du för din bil? och när? 
  • Pindus

det var inte gummimattan utan den som liksom är i filt...alternativet va att låta en torka men man kunde inte va säker på att få bort möglet... Detta var förra aug, innan gick en tändspole och batteriet tvärdog... O ngt år innan gick en tändspole med... Jättesnygg bil men fy vad den kostade... Sålde den på en bilfirma i okt/nov, köpte min nya bil där, han ville ge mig 45 000 men när jag sa att alla däck ändå hade fäljar så fick jag 50 000... I sthlm där jag bor hade jag fått 55 på bilia..

• Pindus

ja...en på försäkringsbolaget tipsade dock om att Renault hade haft fel i en del bilar så att slangen som skulle leda ut vattnet ledde in det i bilen istället.... be pappa el verkstad kolla det...

• Mia386

Okej. Jo, vattnet hamnar på gummimattan, sedan på "filt-mattan" och ner i facket som finns under till. Än är det inget mögel i min bil.  Okej. jag har gjort ganska mycket med den. har nog lagt ner 15 000 på den tror jag, bytta kam-rem och fixat lyset och bytta spolar behållare, då den slutade att fungera... Hoppas verkligen man slipper ta den till verkstad IGEN! 

• Pindus

jag hade fått lite vitt ludd på min grå matta.... Den kostade 20 000 i reparationer från mars till aug o sen rök den.... Den hade dessutom bara gått runt 5500 mil...

• Mia386
    Pindus skrev 2010-07-12 19:23:15 följande:
    jag hade fått lite vitt ludd på min grå matta.... Den kostade 20 000 i reparationer från mars till aug o sen rök den.... Den hade dessutom bara gått runt 5500 mil...
    Satan.... min har ju gått lite mer... runt 9000 nu tror jag... kom på att även min är en 03... En sak är säker, blir icke en sådan bil igen! 
  • Mia386
    Pindus skrev 2010-07-15 09:56:49 följande:
    nä aldrig mer Renault.... Har du klarat tändspolarna?
    Hur märker man om dom är sönder? eller.. bilen startar inte då va? Kan som sagt inget om bilar ^^
  • Pindus

hände mig två ggr.... min bil gick liksom segt ett tag...inget drag när man skulle starta o sen la i 2an... Sen ville den inte alls.... inte kul... O båda ggrna hände det när jag va långt hemifrån, tack för stopp på vägen försäkring :)

• Mia386
    Pindus skrev 2010-07-16 12:09:51 följande:
    hände mig två ggr.... min bil gick liksom segt ett tag...inget drag när man skulle starta o sen la i 2an... Sen ville den inte alls.... inte kul... O båda ggrna hände det när jag va långt hemifrån, tack för stopp på vägen försäkring :)
    var inte bara handbromsen som inte var i? :P Det har hänt ett X antal gånger att jag glömmer den ^^
  • Mia386
    Pindus skrev 2010-07-29 18:41:17 följande:
    hur har det gått med vattnet?
    ehm.. Min far har inte haft tid, han är bonde och har fullt upp med gården just nu. Men jag försöker köra utan ac i den mån det går, och torkar upp när det blir blött. :)
Svar på tråden Vatten i bilen